• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

تأمین مالی ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان برای شرکت چینی هوش مصنوعی Zhipu

  • کد خبر : 7406
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
تأمین مالی ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان برای شرکت چینی هوش مصنوعی Zhipu
صندوق سرمایه‌گذاری پرسپریتی 7 عربستان سعودی به تأمین مالی استارت‌آپ جدید هوش مصنوعی Zhipu چین پیوست و نخستین شرکت خارجی شناخته شده است که از یک بازیگر بزرگ چینی در زمینه هوش مصنوعی مولد حمایت می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، این صندوق که بازوی آرامکو سعودی محسوب می‌شود، به این سرمایه‌گذاری اخیر پیوسته و ارزش این استارت‌آپ مستقر در پکن حدود ۳ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

پکن از تلاش‌های شرکت‌هایی مانند Zhipu و بیدو برای ایجاد پاسخی داخلی به ChatGPT که با توجه به اهمیت هوش مصنوعی برای اقتصادهای آینده، یک ضرورت استراتژیک است، حمایت می‌کند. این سرمایه‌گذاری هم‌زمان با تشدید نظارت ایالات‌متحده بر فعالیت صندوق‌های مالی خاورمیانه، صورت می‌گیرد.

واشنگتن تلاش‌ برای محدود کردن برتری چین در فناوری‌های محوری و کلیدی از جمله هوش مصنوعی را افزایش داده است. ایالات‌متحده محدودیت‌های دسترسی چینی‌ها به تراشه‌های پیشرفته ساخته شده توسط شرکت‌هایی مانند انویدیا و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را تشدید کرده است. دولت بایدن همچنین محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در چین اعمال کرد.

در حالی که تنش‌ها با آمریکا و اروپا تشدید شده است، پکن به دنبال تقویت روابط با عربستان سعودی است. در ماه نوامبر ۲۰۲۳، چین و عربستان سعودی یک قرارداد مبادله ارز محلی به ارزش حدود ۷ میلیارد دلار امضا کردند. آرامکوی عربستان سعودی که صندوق سرمایه‌گذاری پرسپریتی ۷ را کنترل می‌کند، میلیاردها دلار در بخش انرژی چین سرمایه‌گذاری کرده است در همین حال این پادشاهی تلاش می‌کند شرکت‌های فناوری چین را جذب کند.

هوش مصنوعی Zhipu یکی از اولین و شناخته‌شده‌ترین استارت‌آپ‌هایی است که هوش مصنوعی مولد را در چین توسعه می‌دهد و امیدوار است با OpenAI و گوگل که تحت حمایت مایکروسافت است، مطابقت داشته باشد. این شرکت جزو نخستین دسته از شرکت‌های چینی بود که تأییدیه دولت را برای عرضه عمومی به دست آورد.

این استارت‌آپ که یک ربات چت و یک مدل پایه زبان بصری منتشر کرده است، همچنین از علی‌بابا و تنسنت پشتیبانی کرده است. دیگر استارت‌آپ‌های چینی هوش مصنوعی که مبالغ قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده‌اند شامل Moonshot AI و MiniMax می‌شوند.

با این حال، ایالات‌متحده تلاش کرده تا همکاری خاورمیانه با چین در زمینه فناوری را محدود کند. شرکت مایکروسافت ۱٫۵ میلیارد دلار در شرکت بزرگ هوش مصنوعی امارات متحده عربی، G42، سرمایه‌گذاری کرد و این اقدام پس از آن بود که این شرکت مستقر در ابوظبی یک قرارداد غیرعادی با دولت ایالات‌متحده برای پایان دادن به هرگونه همکاری با چین منعقد کرد.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7406

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.