به گزارش بلومبرگ، تولیدکنندگان باتری و خودرو سالهاست برای کاهش هزینهها از باتریهای نیکلی دور شدند. اما اکنون علاقه زیادی به نوعی باتری نیکل وجود دارد که ارزانتر است، زیرا حاوی مقدار کمی فلز است و همچنان چگالی انرژی و محدوده حرکتی بالایی دارد.
شرکت CATL، برترین سازنده باتری در جهان، از جمله تولیدکنندگانی است که باتریهای «نیکل متوسط و ولتاژ بالا» را تامین میکند. ترفندهای تکنولوژیکی، افت قیمت چشمگیر مواد باتری و تغییر ترجیحات مصرف کنندگان، همگی این روند را تشویق کرده اند.
به نظر میرسد این یک بازی استراتژیک برای زنده نگه داشتن NMC برای مدت طولانیتر و ارائه یک محصول متمایز برای بازارهای داخلی و صادراتی است. NMC مخفف نیکل-منگنز-کبالت، نوع اصلی باتریهای نیکل دار است.
خودروسازان چینی از جمله شیائومی، لی اتو و Zeekr تحت حمایت هلدینگ جیلی در حال حاضر از باتریهای نیکل متوسط و ولتاژ بالا استفاده میکنند، در حالی که انتظار میرود شرکت الجی کره جنوبی تولید این محصول را از سال آینده آغاز کند. تولید و به کارگیری این باتریها میتواند “نیروی مهم” برای بخش خودروهای برقی باشد زیرا رانندگان به دنبال برد طولانیتر رانندگی هستند.
خودروهای برقی و غولهای باتری چین معمولاً تغییراتی را در ترکیب شیمیایی باتریها ایجاد کرده و به سرعت به تغییرات در بازار یا نیازهای راننده واکنش نشان میدهند. قیمتهای بالای نیکل و کبالت باعث شد که حرکت آنها به سمت LFP که مخفف لیتیوم-آهن-فسفات است باشد و از NCM فاصله بگیرند.
اما قیمت فلزات سقوط کرده است. الجی انرژی، سازنده باتری کره جنوبی، گفت باتریهای نیکل متوسط و ولتاژ بالا میتوانند با افزایش چگالی انرژی و پایداری حرارتی، هزینهها را تا ۱۰ درصد کاهش دهند.
چند سال پیش، انتظار میرفت کاتدهای نیکل میانی در سالهای آینده جایگزین شوند. اکنون قیمت پایین کبالت و نگرانیهای ایمنی با نیکل بالا این انتقال را بهطور چشمگیری کند کرده است.
سهم نیکل متوسط از تولید NMC در چین از حدود ۴۰ درصد در اوایل سال ۲۰۲۳ به نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است. تحلیلگران میگویند که این روند به کند کردن حرکت در مسیر LFP کمک میکند.
در حال حاضر، باتریهای ولتاژ بالا و نیکل متوسط عمدتاً در بازار داخلی چین در مدلهای متوسط و رده بالا استفاده میشوند و این باتریها تا حدی میتوانند با باتری LFP رقابت کنند.
از لحاظ تاریخی، شیمی نیکل متوسط تنها میتوانست در سطوح ولتاژ پایینتر نسبت به نیکل بالا عمل کند. اما تعدادی از تغییرات فنی این نوع باتری را قادر میسازد تا در ولتاژهای بالاتر با ایمنی و پایداری بیشتری کار کند.
قیمت نیکل به دلیل مازاد عرضه نزدیک به ۱۶ هزار دلار در هر تن کاهش یافته است، در حالی که کبالت به کمترین میزان در تقریباً ۸ سال گذشته کاهش یافته و لیتیوم در پایینترین سطح از سال ۲۰۲۱ قرار دارد. این بدان معناست که هزینههای کلی باتری بسیار ارزانتر است، اما در یک بازار شدیدا رقابتی، خودروسازان هنوز باید برای هزینه و عملکرد خود را آماده کنند.
منبع: bloomberg