• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

اسکن تیروئید توسط ربات اولتراسوند و هوش مصنوعی

  • کد خبر : 6907
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
اسکن تیروئید توسط ربات اولتراسوند و هوش مصنوعی
تیمی از دانشمندان چینی رباتی را معرفی کردند که می‌تواند سونوگرافی با کیفیت بالا، نزدیک به اسکن‌های دستی که توسط پزشکان به دست می‌آید را انجام دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، داده‌های جمع آوری شده می‌تواند کارایی پزشکی را ارتقا دهد، این اکتشاف می‌تواند برای ارزیابی ایمنی ربات به عنوان ابزار غربالگری بدخیمی‌ها استفاده شود.

محققان در مقاله‌ای که در مجله معتبر علمی منتشر شده است، بیان داشتند که این ربات از هوش مصنوعی برای انجام معاینات و شناسایی گره‌های بدخیم استفاده می‌کند و عملکرد این ربات بدون استفاده از نیروی انسانی می‌باشد.

این اولین مطالعه غیرانسانی در مورد اسکن سونوگرافی رباتیک کاملا خودمختار برای تیروئید است.

سونوگرافی تیروئید یکی از رایج‌ترین روش‌های شناسایی غده‌ها و گره‌های تیروئیدی است. با استفاده از این روش، می‌توان انواع بیماری‌های مربوط به تیروئید مثل غده‌های سرطانی یا خوش خیم را شناسایی کرد. تیروئید یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است و نقش مهمی در حفظ تعادل هورمونی بدن دارد. هر گونه آسیب به این غده، سلامت سایر اندام‌ها و سطح ترشحات هورمونی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سونوگرافی تیروئید، دقت بسیار بیشتری نسبت به معاینه فیزیکی دارد و چندین سال است که برای بررسی بیماری‌های تیروئیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با کوچک‌ترین خطر و عوارضی همراه نیست؛ زیرا امواج اولتراسوند آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کنند.

انجام سونوگرافی تیروئید برای سونوگرافیست‌ها و رادیولوژیست‌ها یک کار “جسمی و شناختی خسته کننده” است و تشخیص آن می‌تواند بین پزشکان بسیار متفاوت باشد. بر اساس این مقاله، بیماران همچنین می‌توانند به دلیل زمان طولانی انتظار برای سونوگرافی، تاخیر در تشخیص و درمان را تجربه کنند.

دانشندان سراسر دنیا سیستم‌های ربات اولتراسوند مستقل مختلفی برای کمک به حل این مشکل پیشنهاد کرده‌اند، اما محققان گفتند که تطبیق این سیستم‌ها با یک محیط بالینی هنوز چالش برانگیز است، زیرا این نیاز به سطح بالایی از ادراک و کنترل دارد و در عین حال ایمنی بیمار را تضمین می‌کند.

اما بنابر این تحقیق دانشمندان چینی، این ابزار یک دستگاه خودمختار مناسبی بود که تشخیص ندول، محلی سازی ضایعه و طبقه بندی خودکار [از خوش خیم یا بدخیم بودن یک ناهنجاری] را ادغام می‌کند.

محققان گفتند: “کار ما با نشان دادن استقرار این سیستم در یک محیط بالینی واقعی، شکاف بین تحقیقات موجود و کاربرد بالینی را برطرف می‌کند.”

قبل از اینکه پروب دستگاه سونوگرافی را روی گردن آنها حرکت دهد و موقعیت آن را بر اساس استدلال هوش مصنوعی تنظیم کند، ربات ابتدا به بیمار دستور می‌دهد تا سر خود را بچرخاند تا ژل اولتراسوند بتواند از آن استفاده کند، به گفته محققان، هر ندول واقع شده توسط ربات ثبت می‌شود، که همچنین می‌تواند اسکن را متوقف کند و موقعیت و نیرویی را که در صورت حرکت بیمار در طول معاینه به آن فشار می‌آورد، تنظیم کند. در حالی که معاینات استاندارد تیروئید به بیمار نیاز دارد که دراز بکشد و بی‌حرکت باشد، سیستم آنها می‌تواند آزمایش را در حالی که بیمار عمود نشسته است انجام دهد.

محققان نوشتند: قابل توجه است که کل فرآیند اسکن، از جمله جستجوی تیروئید، کنترل نیرو، بهینه‌سازی کیفیت تصویر و تشخیص ندول مشکوک به صورت مستقل تکمیل و ارزیابی شده است.

طی این تحقیق، محققان همچنین نتایج آزمایشات انجام شده و نظرات پزشکان را روی همان بیماران مقایسه کردند. آنها دریافتند که سیستم ربات همان بیمارانی را شناسایی می‌کند که نیاز به مداخله پزشکی روی ندول‌های خود داشتند.

محققان همچنین نظرسنجی‌هایی از بیماران انجام دادند و در حالی که برخی از آنها در مورد انجام این روش مضطرب بودند، اکثر آنها گزارش دادند که احساس امنیت می‌کردند و در طول معاینه احساس درد یا ناراحتی نمی‌کردند.

محققان گفتند: این استراتژی غربالگری غیر تهاجمی، سریع و دقیق می‌تواند هشداری اولیه در مورد ایجاد گره تیروئید ارائه دهد.

آنها گفتند که این ربات اولتراسوند می‌تواند در بیمارستان‌ها استفاده شود و همچنین به عنوان یک روش غربالگری در کلینیک‌های سرپایی و مناطق دورافتاده استفاده می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6907

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.