• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

آغاز به کار اولین سایت پرتاب فضایی تجاری چین تا سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 2638
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
آغاز به کار اولین سایت پرتاب فضایی تجاری چین تا سال ۲۰۲۴
پروژه ساخت اولین سایت پرتاب فضایی تجاری چین در استان جزیره جنوبی هاینان آغاز شده است.

رسانه‌های چینی پیش از این گزارش کرده بودند که دو سکوی پرتاب برای استفاده تجاری منظم تا سال ۲۰۲۴ آماده خواهد شد و خدمات پرتاب انعطاف‌پذیرتر و راحت‌تری را به استارت‌آپ‌های فضایی کشور ارائه می‌دهند.

چین در حال حاضر دارای چهار مرکز اصلی پرتاب ماهواره در سراسر کشور است که همگی متعلق به دولت هستند و توسط ارتش اداره می شوند.

این مرکز تجاری در بحبوحه رشد سریع فعالیت فضایی چین در سال‌های اخیر ایجاد میشود و چین در سال ۲۰۲۱، در مجموع ۵۵ موشک به مدار زمین فرستاد که بیش از هر کشور دیگری بود و ساخت سکوهای پرتاب تجاری و سایت‌های پرتاب برای رفع نیازهای تجاری مختلف یک اولویت برای پنج سال آینده است.

نزدیک به ۹۰ درصد پرتاب‌های چین با حمایت دولت و توسط موشک‌های لانگ مارچ این کشور انجام شد، در حالی که بیش از نیمی از پرتاب‌های ایالات متحده از بخش خصوصی انجام شد.

بخش خصوصی اما در مورد سایت تجاری آینده ابراز تردید کرده است و معتقد است پرتاب از این سکوها ارزان نخواهد بود و اشتراک گذاری یک یا دو سکوی پرتاب به این معنی است که شرکت ها باید فناوری های خود را استاندارد کنند.

این سایت جدید به طور مشترک توسط دولت استانی هاینان و سه غول دولتی – شرکت علوم و صنعت هوافضای چین، شرکت علوم و صنعت هوافضای چین و شرکت گروه شبکه ماهواره ای چین ساخته می شود.

سایت Wenchang در استان هاینان به عنوان یک مرکز فضایی چند منظوره طراحی شده و به غیر از سایت پرتاب تجاری، این مرکز دارای یک سایت بازیابی موشک و سکو های تخصصی برای خانواده های موشک های لانگ مارچ ۵، ۷ و ۸ خواهد بود. همچنین یک سکوی پرتاب برای ماموریت های سرنشین دار به ماه و همچنین ساختمان مونتاژ موشک، امکانات آزمایشی و غیره در آن وجود خواهد داشت.

بزرگترین مزیت پرتاب موشک از Wenchang در عرض جغرافیایی کم آن نهفته است و موشک‌ها با چرخش زمین، سرعت قابل توجهی خواهد یافت و در نتیجه در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند.

چین همچنین برنامه هایی برای ایجاد مراکز پرتاب تجاری دراستان های شرقی چجیانگ و شاندونگ، در دست اقدام دارد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2638

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.