به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، به گفته مدیران بیدو، RT6 اکنون تنها خودروی رانندگی خودکار سطح ۴ (L4) تولید انبوه در جهان است که با ویژگیهای خود نسبت به رقبا برتری دارد.
سازمان استاندارد جهانی SAE International شش سطح از رانندگی خودران را تعریف کرده که از سطح ۰ شروع میشود و اصلاً اتوماسیون ندارد. سطح ۴ نشان دهنده خودرانی است که در آن مداخله انسانی در بیشتر شرایط لازم نیست.
خودروهای آپولو بیدو در اوایل سال ۲۰۲۴ در ووهان سروصدا کردند، زیرا روبوتاکسیهای آن با کرایههای ارزان توجه مصرفکنندگان محلی را به خود جلب کرد، اگرچه رانندگان تاکسی سنتی در شهر شکایت داشتند زیرا میترسیدند فناوری جدید مشاغل آنها را از بین ببرد.
بیدو مستقر در پکن، RT6، ششمین نسل از خودروی خودران آپولو خود را در سال ۲۰۲۲ رونمایی کرد و از اتوماسیون رانندگی پیشرفته و هزینههای تولید پایین آن استقبال شد. با کاهش قابل توجه هزینه ساخت وسایل نقلیه خودران، این شرکت قادر خواهد بود چنین وسایل نقلیه بیشتری را در سراسر چین عرضه کند، و در آینده یک روباتاکسی نصف تاکسی سنتی هزینه خواهد داشت.
رقابت برای دستیابی به سطح بالاتری از خودمختاری خودران در چین شدت گرفته است. تخمین زده میشود تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱ میلیون وسیله نقلیه الکتریکی (EV) در این کشور استاندارد رانندگی خودران L3 را برآورده میکند زیرا شرکتهای بیشتری وارد این بخش میشوند.
یک خودروی خودمختار معمولی L3 مجهز به قابلیتهای تشخیص محیط است که به آن اجازه میدهد تا بر اساس استانداردهای تعیینشده تصمیمگیری آگاهانه مانند سبقت گرفتن از یک وسیله نقلیه کند حرکت کند. با این حال، رانندگان باید هوشیار بوده و آماده مداخله در شرایط خاص باشند.
تسلا همچنین به دنبال آن است تا سیستم خودران کامل خود را که توسط SAE International به عنوان خودمختار L2 تعیین شده است، تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به چین بیاورد. این طرح همچنان در انتظار تایید نظارتی مقامات چینی است.
منبع: scmp