به گزارش بلومبرگ، این آزمایشهای بزرگمقیاس که با حمایت نهاد عالی برنامهریزی اقتصادی و نهاد ناظر انرژی چین انجام میشود، گام مهمی برای بزرگترین بازار خودروی جهان در جهت رفع نگرانیها درباره امنیت انرژی، همزمان با رشد شتابان استفاده از خودروهای برقی محسوب میشود.
ناوگان خودروهای برقی چین در سال ۲۰۲۴ بهاندازه کل مصرف برق کشور سوئد برق مصرف کرده است. در سال گذشته، بیش از ۱۱ میلیون دستگاه خودروی برقی در چین فروخته شد که معادل حدود ۴۵ درصد از کل فروش خودروهای جدید در این کشور است.
اگر پکن بتواند خودروهای برقی را به منبع انرژی تبدیل کند و در زمان اوج مصرف، برق را به شبکه بازگرداند، تأثیرات جهانی بزرگی بر استانداردهای فناوری شارژ دوطرفه یا اتصال خودرو به شبکه (V2G) خواهد داشت.
ارائه مشوقهای مالی به مالکان خودروهایی که برق را به شبکه بازمیگردانند، میتواند علاوه بر افزایش استقبال از خودروهای برقی، به تقویت جایگاه انرژیهای تجدیدپذیر در کاهش وابستگی به نفت و گاز نیز کمک کند.
اخیراً، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نخستین دسته از ۳۰ پروژه شارژ دوطرفه خودروهای برقی را معرفی کرد. این آزمایشها شامل استفاده از فناوری شارژ هوشمند نیز خواهد بود که علاوه بر ذخیره انرژی و بازگرداندن برق به شبکه توسط خودروها، شامل شارژ در دورههای کممصرف شبکه میشود.
این حرکت ملی با هدف تسریع توسعه فناوری V2G انجام شده، پس از آنکه تلاشهای اولیه عمدتاً توسط شرکتها و با حمایت محدود محلی پیش برده میشد.
در واقع، خودروسازان چینی دستکم طی پنج سال گذشته در حال بررسی کاربردهای V2G بودهاند. در سال ۲۰۲۰، دانگفنگ موتور و شرکت استیت گرید — بزرگترین شرکت خدمات عمومی جهان — برای ادغام زیرساختهای خودروهای برقی در معاملات انرژی سبز و پیشبرد پذیرش فناوری V2G همکاری کردند.
در سال ۲۰۲۱، در چارچوب همکاری بیوایدی و شرکت Levo Mobility، Levo متعهد شده حداکثر تا ۵ هزار دستگاه خودروی تجاری مجهز به V2G بیوایدی را طی پنج سال خریداری کند.
بیامو و شرکت PG&E، تولیدکننده برق ایالت کالیفرنیا، نزدیک به یک دهه است که در حال آزمایش پروژههایی برای بازگرداندن برق از خودروها به شبکه هستند. این برنامه به رانندگان بیامو مشوقهای نقدی ارائه میدهد تا در ساعات غیر اوج — زمانی که انرژی تجدیدپذیر بیشتری در دسترس است — خودروهای خود را شارژ کنند.
با وجود دهها میلیون خودروی برقی و هیبریدی در جادههای چین، این کشور بهترین بستر آزمایشی برای این فناوری محسوب میشود. تحلیلهای اخیر بلومبرگ نیو انرژی فایننس نشان میدهد که سیستم برق چین به اندازهای بزرگ است که میتواند تخلیه انرژی میلیونها خودرو را پشتیبانی کند و این فرآیند میتواند از نظر اقتصادی به گونهای باشد که رانندگان را به مشارکت ترغیب کند.
آزمایشهای چین باید به چالشهای خاص شهری نیز توجه کند؛ از جمله برجهای مسکونی بلندمرتبه و کمبود فضای پارکینگ که آزمایش فناوری شارژ دوطرفه (V2G) را با دشواریهایی مواجه میکند.
در سناریوی حداکثری تا ۲۵ درصد از خودروهای برقی میتوانند به شبکه برق انرژی بازگردانند و مالکان آنها سالانه بیش از ۱۱۰۰ دلار درآمد کسب کنند. با این حال، جلب مشارکت این تعداد زیاد از رانندگان در طرحV2G همچنان چالشبرانگیز خواهد بود؛ چراکه مشکلاتی مانند تمرکز زیاد خودروها برای شارژ در طول روز و تخلیه برق در شب وجود دارد.
سناریوی واقعبینانهتر این است که حدود ۱۰ درصد از رانندگان در فرآیند بازگرداندن انرژی به شبکه مشارکت کنند.
اگر چین بتواند به سوی یک استاندارد ملی حرکت و مصرفکنندگان را به مشارکت تشویق کند، میتواند مشوقی برای سایر جهان نیز باشد.
منبع: bloomberg