• امروز : پنج شنبه - ۲۵ بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 13 February - 2025
0

نی‌جوان چیست و چرا سیاست‌گذاران اقتصادی چین را نگران کرده است؟

  • کد خبر : 9308
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
نی‌جوان چیست و چرا سیاست‌گذاران اقتصادی چین را نگران کرده است؟
در سال‌های اخیر، مفهوم نی‌جوان – تکوّر involution  – به‌عنوان مانعی برای توسعه اقتصادی چین شناخته شده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در جریان کنفرانس مرکزی کار اقتصادی، رهبری چین بر لزوم مبارزه با رقابت به سبک نی‌جوان و اصلاح رفتارهای مرتبط توسط دولت‌ها و شرکت‌های محلی تأکید کرد.

نی‌جوان/ تکوّر چیست؟

این مفهوم به رقابت بیش از حد اشاره دارد، جایی که منابع بیشتری بدون افزایش بازده یا سرمایه‌گذاری مجدد در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود.

برخی از صنایع و شرکت‌ها ممکن است تلاش کنند تا با کاهش قیمت‌ها به قیمت حاشیه سود، به مزیت رقابتی موقت دست یابند تا رقبای خود را کاهش دهند. این رفتار ممکن است همه طرف‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری بیشتر کند، که منجر به بدتر شدن محیط کلی صنعت، افزایش فشار برای بقا و رکود یا کاهش رشد برای همه شرکت‌کنندگان شود.

دولت مرکزی چین چگونه با آن برخورد کرده است؟

دولت مرکزی چین بر روی دگرگونی در سیاست‌های اقتصادی خود متمرکز شده است.

این مشکل مورد تأکید نخست‌وزیر لی کیانگ در مجمع تابستانی داووس در دالیان، استان لیائونینگ، قرار گرفت زمانی که وی به رقابت ناکارآمد به عنوان یکی از موانع اصلی رشد اقتصادی، به ویژه در زمینه تغییرات اقتصادی جهانی اشاره کرد.

در ماه ژوئیه ۲۰۲۴، دفتر سیاسی حزب کمونیست چین اقداماتی را برای جلوگیری از “رقابت‌های منفی” پیشنهاد کرد که نیاز به خودتنظیمی صنعتی قوی‌تر را برجسته می‌کرد.

کنفرانس مرکزی کار اقتصادی موضع محکم‌تری اتخاذ کرد و خواستار «اصلاح همه جانبه رقابت انحرافی» و مقررات سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها و شرکت‌های محلی شد. تحلیلگران این تصمیم را نشانه‌ای از اقدامات سخت‌گیرانه‌تر در آینده می‌دانند.

چه بخش‌هایی از نی‌جوان رنج می‌برند؟

به گفته تحلیلگران، بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک حوزه اصلی که از این مفهوم رنج می‌برد، به ویژه در صنایع خودروهای انرژی جدید (NEV) و فتوولتائیک (PV) نیز برجسته است.

در صنعت خودروهای انرژی جدید، جنگ قیمتی بین خودروسازان چینی که برای سهم بازار رقابت می‌کنند، در سال ۲۰۲۴ تشدید شد. بر اساس گزارش انجمن فروشندگان خودرو چین، ۱۳۶ مدل در نیمه اول سال شاهد کاهش قیمت بوده‌اند که نزدیک به ۹۰ درصد از رقم مشاهده شده در کل سال گذشته است.

در صنعت فتوولتائیک  نیز داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تولید پلی‌سیلیکون، ویفر، سلول‌ها و ماژول‌های چین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۴ درصد رشد داشته است، اما تقاضای بازار با این رشد مطابقت نداشت و باعث مازاد ظرفیت شدید شد.

برای حل این مشکل برخی از شرکت‌ها جنگ قیمت را آغاز کردند. ظرفیت کلی بخش خورشیدی تقریباً سه برابر شده، در حالی که حاشیه سود حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

نظر مدیران شرکت‌ها چیست؟

رئیس شرکت خودروسازی دولتی چین GAC Group، با پرداختن به این موضوع در صنعت خودروسازی گفت این یک استراتژی پایدار نیست و حل مشکل نیازمند تمرکز بر بلندمدت با اولویت راهبردهای ملی و رفع نیازهای مردم است.

وی گفت این موضوع درازمدت به شرکت‌ها کمک می‌کند از گرفتار شدن در نبردهای کوتاه‌مدت و بازی‌های فرصت‌طلبانه خودداری کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد بر نوآوری مستمر و خلق ارزش تمرکز کنند. او همچنین پیشنهاد کرد که دولت باید برای مدیریت رقابت بیش از حد و بازگرداندن بازار منظم‌تر مداخله کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9308

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.