به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی به مقصدهای کلیدی برای صادرات و تأسیسات تولید خودروهای برقی چینی تبدیل شدهاند.
این مناطق خطرات ژئوپلیتیکی کمتری دارند و با افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) و طرحهای تغییر آب و هوا، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در حال رشد و گسترش است.
سازندگان چینی خودروهای برقی با گسترش دامنه جغرافیایی خود، شانس بیشتری برای تنوع بخشیدن و کسب سود بیشتر در بلندمدت خواهند داشت.
رقابت شدید داخلی با وجود تقاضای زیاد، سودآوری سازندگان خودروهای برقی چینی را از بین میبرد. این چالش آنها را به سمت بازارهای خارج از کشور سوق میدهد.
چشمانداز درآمد برای سازندگان خودروهای برقی چینی همچنان نامناسب است، هرچند که خودروهای الکتریکی اکنون بیش از نیمی از فروش جدید در بازار سرزمین اصلی را تشکیل میدهند و رقابت بر سر قیمتها ادامه دارد.
تنها دو شرکت داخلی – بیوایدی و لی اتو – سودآور هستند و حدود ۳۰ رقیب خود را در بزرگترین بازار خودروی جهان تحت فشار قرار میدهند تا از ضررهای خود جلوگیری کنند.
در ماه فوریه بیوایدی بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان، اولین جنگ قیمتی را در سرزمین اصلی به راه انداخت و قیمت تمام خودروهای خود را بین ۵ تا ۲۰ درصد کاهش داد. پس از آن، قیمت ۵۰ مدل در طیف وسیعی از برندها به طور متوسط ۱۰ درصد کاهش یافت.
در همین حال، موانع تجاری در اقتصادهای پیشرفته، برنامههای صادراتی سازندگان خودروهای برقی چینی را به چالش میکشد و آنها را به سمت بازارهای نوظهور سوق میدهد.
ایالاتمتحده تعرفهها را بر خودروهای برقی و باتریهای برقی چینی و اتحادیه اروپا تعرفهها را بر خودروهای برقی چینی افزایش داده است. کانادا همچنین در حال بررسی اقدامات سیاستی برای محافظت از صنعت خودروهای برقی خود است.
چین با پیشی گرفتن از کره جنوبی به بزرگترین صادرکننده خودرو به رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، زیرا فروش خودروهای الکتریکی توسط بیوایدی و همتایان داخلی آن باعث افزایش حجم صادرات شده است. این صادرکنندگان همچنین از افزایش تحویل محصول به خریداران در کشورهایی مانند برزیل و امارات متحده عربی خبر دادهاند.
سازندگان چینی خودروی برقی اکنون از سهم عمده بازار در آسیای جنوب شرقی برخوردار هستند و حضور از ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷۴ درصد در سال گذشته افزایش یافت.
طبق آمار گمرک چین، صادرات خودروهای چینی به برزیل از ژانویه تا می، شامل خودروهای برقی و خودروهای گازسوز و کامیون، بیش از ۶ برابر افزایش یافته و به ۱۵۹۶۱۲ دستگاه رسید، تحویل خودرو به امارات نیز ۹۲ درصد افزایش یافت و به ۱۱۴۵۳۰ دستگاه رسید.
بازارهای نوظهور در میان موانع تجاری در اقتصادهای پیشرفته میتوانند مقاصد کلیدی باشند، اما توسعه خارج از کشور نیز خطرات متعددی را به همراه دارد.
در حالی که این بازارها دارای ظرفیت رشد قابل توجهی هستند و خطرات ژئوپلیتیکی کمتری دارند، اما در عین حال محدودیتهای تجاری، زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی توسعهنیافته، زنجیره تأمین توسعهنیافته و چالشهای نظارتی نیز دارند.
اگرچه بازارهای نوظهور پتانسیل قابلتوجهی دارند اما سازندگان خودروهای برقی چینی با تنشهای ژئوپلیتیکی در حال تحول و تقاضای نوسانی برای خودروهای الکتریکی مواجه هستند که اثربخشی و مزایای اقتصادی طرحهای آنها را تعیین میکند. علاوه بر این، افزایش تولید و حضور در بازارهای جدید هزینههای بیشتری را به خصوص در مراحل اولیه به همراه خواهد داشت.
منبع: scmp