شرکت BYD، پرفروشترین خودروساز چین بود که ماه گذشته ۲۶۲۱۶۱ دستگاه خودروی انرژی نو تحویل داد که ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. شرکت Xpeng که اخیرا قراردادی را برای تولید خودروهای الکتریکی با فولکس واگن امضا کرده است، از فروش ۱۱۰۰۸ خودرو در ماه جولای خبر داد که ۲۸ درصد نسبت به ماه قبل آن افزایش داشت.
شرکت خودروسازی Li نیز ماه گذشته ۳۴۱۳۴ دستگاه خودرو فروخت و تحویل خودروهای نیو (Nio) نیز به ۲۰۴۶۲ دستگاه رسید.
تحلیلگران CMB International در یادداشتی نوشتند که فروش Li، Nio و Xpeng بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه بیشتر از انتظارات بود.
فروش Nio نسبت به ماه قبل تقریباً دو برابر شده است. پس از آن که یک نهاد سرمایه گذاری ابوظبی در ماه ژوئن موافقت کرد که ۷ درصد از سهام این سازنده مستقر در شانگهای را به قیمت حدود ۷۴۰ میلیون دلار در اختیار بگیرد، فعالیتهای این شرکت در حال افزایش است. افزایش فروش نشاندهنده چرخش در روند فعالیت Nio است، زیرا این خودروساز در سه ماهه منتهی به مارس زیان ۴٫۷۴ میلیارد یوان (۶۶۰ میلیون دلار) داشت و سپس شاهد کاهش فروش به کمتر از ۱۳۰۰۰ خودروی برقی برای آوریل و می بود.
چین اخیراً متعهد شده است که تقاضای خودرو را به عنوان بخشی از تلاشها برای تقویت اقتصاد، از جمله یک برنامه ۱۰ مرحلهای برای افزایش خرید خودرو، به ویژه خودروهای انرژی نوین افزایش دهد. در ماه ژوئن، وزارت بازرگانی چین یک کمپین ۶ ماهه برای افزایش خرید خودرو و تشویق به پذیرش خودروهای برقی در مناطق روستایی راه اندازی کرد.
افزایش فروش در ماه جولای پس از آن رخ میدهد که بسیاری از خودروسازان بزرگ چین از اهداف فروش سالانه خود در نیمه اول عقب افتادند، که نشان میدهد ممکن است جنگ قیمتی که بزرگترین بازار خودروی جهان را در بر گرفته است، ادامه یابد. از ۱۰ تولیدکننده بزرگ مورد مطالعه بلومبرگ، هیچ کدام به ۵۰ درصد از اهداف فروش سالانه خود در اواسط سال نرسیده بودند.
منبع: bloomberg