به گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا بر اساس بررسیهایی که در مورد مقدار یارانه دولتی خودروسازان انجام داده و با توجه به عوامل مختلف (از جمله سطح همکاری آنها با بازرسان)، تعرفههایی به میزان حداکثر ۴۵ درصد بر EVهای چینی وضع نموده، و آماده است تا با برخی از این خودروسازان (بهویژه آنهایی که مایل به تولید بعضی از محصولاتشان در اروپا هستند) در این مورد مذاکره کند.
پکن چنین مذاکرات و توافقاتی را نوعی تاکتیک « تفرقه بینداز و حکومت کن» میداند و درباره آن به تولیدکنندگان چینی هشدار داده، و مقامات چینی گفتهاند تا زمانی که مذاکرات در مورد تعرفهها به نتیجه نرسیده است، شرکتهای خودروساز باید از سرمایهگذاریهای کلان در اروپا خودداری کنند.
اما بسیاری از این شرکتها نمیتوانند تا ابد منتظر بمانند. زمان برای آنها بسیار مهم است و شرکتهایی که زودتر اقدام کنند، بهره بیشتری از مشوقهای دولتی، قراردادهای جذاب با تامینکنندگان محلی و مهمتر از همه، برقراری رابطه با نهادهای تنظیمگر اروپایی خواهند برد.
شرکتهای چینی هنوز در حال آماده شدن هستند و تبادلات تجاری و مذاکرات با شرکای محلی اروپایی مثل همیشه گرم و پررونق است، ولی این کار را بی سر و صدا انجام میدهند. حتی شرکتهایی که حضور کمرنگی در اروپا دارند هم مذاکرات را به امید رفع برخی موانع، افزایش دادهاند.
یکی از مدیران چینی میگوید با مطرح شدن موضوعاتی از قبیل حفظ حریم خصوصی اطلاعاتی و مقررات مربوط به امکانات هوشمند EVها، «اتحادیه اروپا همیشه کارتهایی در دست دارد که دیر یا زود با آنها بازی خواهد کرد.»
یکی از بزرگترین خودروسازان چینی که از نظر میزان فروش EV به رقیب تسلا هم تبدیل شده، بیوایدی است.
معاون اجرایی این شرکت اوایل سال ۲۰۲۴ گفت که در حال حاضر ۶۰ درصد از زمان خود را در اروپا سپری میکند. بیوایدی رویکرد جسورانهای را در اروپا در پیش گرفته است: حمایت مالی از مسابقات فوتبال، جذب یا «شکار» مدیران شرکتهای رقیب اروپایی (مانند استلانتیس)، و به نمایش درآوردن خودروهایش در فروشگاهها یا نمایشگاههای موقت در مناطقی با جمعیت زیاد عابران پیاده.
بیوایدی امیدوار است که نه تنها محصولاتش را در اروپا بفروشد، بلکه فرهنگ کاری خود را نیز ترویج کند. در همین راستا از کارکنان خواسته شده که در بازارهای فروش مهم و بزرگ «به خط مقدم نزدیکتر شوند»، و قرار است کارخانه بزرگی هم با ۱۰ هزار کارگر برای تولید خودروهای سواری در مجارستان احداث گردد.
شرکت نیو (مستقر در شانگهای) نیز رویکردی پر زرق و برق را در پیش گرفته است. این شرکت از سال ۲۰۲۱ تاکنون هشت نمایشگاه لوکس را در اروپا افتتاح کرده که یکی از آنها خانه نیو در آمستردام (Nio House Amsterdam) است. این ساختمان با مساحت ۲۷۰۰ متر مربع در مرکز شهر قرار دارد، طبقه همکف آن به نمایش خودروها اختصاص یافته، و طبقههای دیگر برای گالریهای هنری، رستوران و گردهماییها و محافل اجتماعی در نظر گرفته شده است، و حتی در کافیشاپ آن یک نوشیدنی ویژه به نام نیو سرو میشود.
اما با وجود همه تلاشهای صورت گرفته، فروش نیو در اروپا اصلا رضایتبخش نبوده و این شرکت هنوز در بازار مذکور به سوددهی نرسیده است.
هر خودروسازی هم نمیتواند در اروپا اینطور با دست و دلبازی هزینه کند، و ورود شتابزده بدون درک کامل شرایط و تحولات این بازار میتواند مخاطراتی در پی داشته باشد.
شریک چینی فولکسواگن یعنی اکسپنگ برای نفوذ در اروپا روی امکانات هوشمند خودروهایش حساب میکرد، ولی با موانع و مقررات مربوط به نرمافزارها مواجهه شد. این شرکت حالا رویکرد محتاطانهتری را در پیش گرفته و به جای سرمایهگذاریهای سنگین در مراکز فروش مستقیم، به همکاری عمیقتر با فروشندگان بومی روی آورده و همچنین بر استخدام نیروهای محلی تمرکز کرده است.
اما در هر صورت و با هر نوع رویکردی، بیشتر خودروسازان چینی دست یافتن به بازار اروپا را برای خود کاملا ضروری میدانند، بهویژه آن که با انتخاب مجدد ترامپ قطعا شرایط در آمریکا برایشان سختتر خواهد شد.
مدیران شرکتهای خودروسازی چین وظیفه فعلی خود را تلاش برای اتخاذ تصمیمات درست و مناسب میدانند تا به پایهگذاری بنای مستحکم خودروسازی در آینده کمک کنند، و رسیدن به این هدف به سالها و شاید دههها تلاش مداوم نیاز دارد.
برخی تصمیمات استراتژیک و بزرگ هستند، مثلا این که کارخانه بعدی را کجا بسازیم؛ بعضی تصمیمات فنی و کوچکترند، مثلا نمایشگر خودرو باید چگونه باشد؛ و هزاران تصمیم جزئی هم وجود دارد، مانند انتخاب بهترین ترجمه دفترچههای راهنمای خودرو یا بهترین غذاها برای پرسنل بومی شرکت.
کانتمپ (CATL)، غول باتریسازی چینی مشغول ساخت دومین کارخانه اروپایی خود در مجارستان است، و مدیر منطقهای آن در بوداپست، راهبرد این شرکت را به بهترین شکل بیان میکند. او میگوید «باید به مردم محلی احترام گذاشت. هیچ راهی وجود ندارد که بتوان مجارستانیها یا آلمانیها را چینی کرد. پس فقط همسایه خوبی باش.»
منبع: bloomberg