به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، با گسسته (اتمیزه شدن) جامعه، کاربران در پلتفرم اجتماعی Xiaohongshu شروع به استفاده از هشتگ “چت همراه” کردهاند تا دیگرانی را بیابند که مایل به خرید یا فروش چند دقیقه مکالمه انسانی هستند. آیا کسی برای چت کردن در دسترس است؟ من هرچه لازم باشد پرداخت خواهم کرد، یکی از پستهای اخیر با این هشتگ بود و در عرض چند ساعت، کاربر دهها پاسخ از افرادی که خدمات خود را ارائه میکردند دریافت کرد.
این هشتگ در چند سال گذشته میلیونها بازدید را به خود اختصاص داده که نشان دهنده تمایل روزافزون مصرف کنندگان چینی برای خرج کردن پول برای جلوگیری از تنهایی است.
با افزایش سرسام آور جمعیت مجرد کشور چین، بیشتر افراد به اشکال مختلف همراهی و همزبانیهای پولی روی میآورند، از چت آنلاین با غریبهها تا بازیهای نقشآفرینی مجازی.
بر اساس آخرین سرشماری چین، تعداد افراد مجرد بین ۲۰ تا ۴۹ سال در این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۱۳۴ میلیون نفر رسید که بیشتر از کل جمعیت ژاپن است. بر اساس دادههای وزارت امور مدنی چین، ثبت ازدواج در این کشور در طول دهه گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته است و تنها ۴٫۷۵ میلیون زوج در سه فصل اول سال جاری ازدواج کردهاند که پایینترین رقم تاریخی است.
این موضوع درها را برای صنعت رو به رشد همراهی باز کرده که طیف وسیعی از چت رباتهای مجهز به هوش مصنوعی تا بازیکنان انسانی را که پیشنهاد ملاقات حضوری در ازای پرداخت هزینه را ارائه میدهند، در برمیگیرد.
چین به شدت تنها شده است، بنابراین مردم تمایل زیادی به عشق، صمیمیت و نزدیکی دارند. این موضوع فضایی را برای رشد تجارت همراهی ایجاد کرده. به علاوه، این یک تجارت سودآور نیز هست.
در سال ۲۰۱۹، قبل از همهگیری کرونا و بحران مسکن و کاهش مصرف در چین، پیشبینی میشد که ارزش اقتصاد همراه چین تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰ میلیارد یوان (۶٫۹ میلیارد دلار آمریکا) میرسد. اما برآوردهای جدید نشان میدهد که این رقم بسیار بالاتر باشد، به ویژه با توجه به تغییرات جمعیتی که تأثیرات بزرگی بر اقتصاد چین داشته است، مانند افزایش تمایل جوانان به اجتناب از ازدواج و بچه دار شدن.
امروزه، یکی از پرسودترین بخشهای این همنشینی-تجاری نوظهور، بازیهای ویدیویی otome است – که عمدتاً در دستگاههای تلفن همراه بازی میشوند – و تجربههای تعاملی و داستان محور را ارائه میدهند که در آن بازیکنان نقش یک قهرمان داستان را بر عهده میگیرند.
بازیهای otome که اصالتاً ژاپنی هستند، پس از موفقیتهای ناگهانی Love and Producer که توسط توسعهدهنده چینی Papergames در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، محبوبیت خود را در چین افزایش دادند.
ژانر otome از آن زمان به یکی از اصلیترین بخشهای صنعت بازی چین تبدیل شده است و توسعهدهندگان بزرگی از جمله تنسنت، NetEase Games و miHoYo به دنبال آن هستند تا عناوین خود را در این موضوع منتشر کنند.
وقتی Papergames آخرین پیشنهاد otome خود، Love and Deepspace را در ژانویه منتشر کرد، طی یک ماه بیش از ۵۰۰ میلیون یوان در بازار چین کسب کرد.
این بازیها معمولاً برای افراد جوانتری جذاب هستند که از فناوری آگاه هستند اما تنها هستند. آنها اغلب احساسات قدرتمندی نسبت به شخصیتهای درون بازی ایجاد میکنند و حتی گاهی ممکن است احساس کنند که این روابط مجازی معنادارتر از روابطی هستند که در زندگی واقعی دارند.
در چند سال گذشته، در میان جهشهای عظیم در هوش مصنوعی مولد پیشرفته، چتباتها با شخصیتهای قابل شخصیسازی بهعنوان یک خروجی محبوب برای جوانان چینی که به دنبال همراهی دیجیتالی هستند، ظهور کردهاند و تعاملات دیجیتالی انسانمانندتری نسبت به چترباتهایی که قبلاً وجود داشت، ارائه میکنند. از طریق این فناوریهای دیجیتال، آنها میتوانند خود را در خیالات خود غرق کنند و دوست دارند با این شخصیتها روابط برقرار کنند.
تنها کسبوکارهای بزرگ نیستند که از این شرایط سود میبرند بلکه اقتصاد غیررسمی افرادی که همراهی در ازای پول را ارائه میدهند نیز در حال توسعه است.
یک دانشآموز ۱۸ ساله، اخیراً تبلیغی را در Xiaohongshu منتشر کرده که میگوید برای چنین چتهایی در دسترس است. او گفت: من فقط میخواهم پول به دست بیاورم و فکر میکنم این آسانترین و کم دردسرترین کار موجود است.
در Xiaohongshu، کاربرانی که چتهای همراه را ارائه میکنند معمولاً برای یک مکالمه ۳۰ دقیقهای از ۸ یوان تا بیش از ۵۰ یوان هزینه دریافت میکنند. بسیاری از درخواستها دارای موضوعات رمانتیک بودند، اما برخی از مشتریان صرفاً به دنبال یک همراهی دوستانه بودند.
محبوبیت چتهای همراه منعکسکننده عدم ارتباط در جامعه چین است که میتواند بحران تنهایی را تشدید کند. روابط در این جامعه متنوعتر، روانتر و به طور فزایندهای تجاری شدهاند. در نتیجه، اقتصاد همنشینی و همراهی احتمالاً برای مدتی در چین به شکوفایی ادامه خواهد داد، بهویژه اگر نرخ ازدواج در یک مسیر نزولی باقی بماند.
این فرصتی برای کسبوکارها فراهم میکند تا بر روی مجردها و کسانی که احساس تنهایی میکنند و به یک همراه نیاز دارند، سرمایهگذاری کنند و محصولات و خدمات بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای جمعیتی جدید توسعه خواهند یافت.
منبع: scmp