به گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرد تعرفه خودروهای الکتریکی از چین را تا ۴۸ درصد افزایش میدهد. این تصمیم به دنبال اقدام ایالات متحده در ماه مه برای افزایش تعرفههای خود به ۱۰۲٫۵ درصد بود.
همزمان با اینکه دولت کانادا به دنبال اتخاذ تصمیمات در این حوزه است، سهامداران در حال بحث هستند که آیا این کشور باید تعرفههای همسایه خود در جنوب را اعمال کند یا رویکرد نرمتری اتخاذ کند.
از هر ۵ خودروی ساخت کانادا، ۴ خودرو در ایالات متحده فروخته میشوند، بنابراین انتظار منطقی از شرکای آمریکای شمالی وجود دارد که کانادا متقابلاً پاسخ دهد. با این حال، هر گونه تعرفه جدید باید با دقت و با در نظر گرفتن واکنش چین اعمال شود.
چین پس از ایالات متحده دومین شریک تجاری کانادا است. طبق آمار کانادا، واردات خودرو و قطعات از چین در سال بالغ بر ۶٫۷ میلیارد دلار کانادا (۴٫۹ میلیارد دلار) است. در مقابل، کانادا برای چین اهمیت بسیار کمتری دارد و تنها ۲ درصد از جریان تجاری این کشور آسیایی را به خود اختصاص میدهد.
در حالی که برندهای خودروسازی چینی در حال حاضر خودرو در کانادا نمیفروشند، بسیاری از خودروهای برقی وارد شده به این کشور در سال گذشته از مدلهای شرکت تسلا ساخت شانگهای بودند.
برخی از گروههای زیست محیطی به دلیل ترس از اینکه قیمتهای بالاتر مانع پذیرش خودروهای الکتریکی توسط مصرف کنندگان شود، نسبت به تعرفههای بیشتر تردید دارند. آنها بر این نظرند که تعرفهها شاید دومین گزینه باشد. بهترین گزینه این است که چگونه میتوان زمین بازی بین خودروسازان غربی و چین را بدون افزایش قیمت خودروهای برقی یکسان کرد؟
کارشناسان معتقدند باید رویکردی اتخاذ شود که مطمئنا از دستمزدها و مشاغل در کانادا برای صنعت خودرو محافظت شود و در عین حال انگیزه کافی برای خودروسازان و نوآوری و رقابت با چین نیز ایجاد گردد.
منبع: bloomberg