بر اساس قرارداد ۷۴۴ میلیون دلار این دو شرکت، دیدی ۳٫۲۵ درصد از سهام شپینگ را در اختیار خواهد گرفت. پس از این توافق، سهام شپینگ در معاملات هنگ کنگ بیش از ۱۶ درصد افزایش یافت.
به عنوان بخشی از این قرارداد، شپینگ قصد دارد در سال ۲۰۲۴ یک نام تجاری برای خودروی برقی جدید را با مشارکت دیدی راه اندازی کند. این خودروها با نام پروژه “MONA” بازار را با برچسب قیمتی در حدود ۱۵۰هزار یوان یا حدود ۲۰ هزار دلار هدف قرار خواهند داد. این همکاری تنها یک ماه پس از دریافت سرمایهگذاری ۷۰۰ میلیون دلاری شپینگ از غول خودروسازی آلمانی فولکس واگن برای توسعه مشترک خودروهای برقی برای بازار چین انجام میشود و به کاهش نگرانی سرمایهگذاران در مورد فروش ضعیف در مواجهه با تشدید رقابت از سوی شرکتهایی مانند نیو، تسلا و بی وای دی کمک میکند.
شپینگ که سرمایهگذاری زیادی در ویژگیهای رانندگی خودران کرده همکاریهای خود را با دیدی در زمینه مدیریت ناوگان، بازاریابی، بیمه، امکانات شارژ، روبوتاکسی و بازارهای بینالمللی بررسی خواهد کرد.
رهبران فناوری چینی، از جمله دیدی و شیائومی، تلاش کردهاند تا از رونق سرمایه گذاری خودروهای برقی استفاده کنند و خودروها را با رانندگی خودران و سایر ویژگیهای تعاملی شخصی هوشمندتر سازند. با این حال، بازاری که از قبل بیش از حد شلوغ شده، گرفتن مجوز تولید و به دست آوردن سهم بازار را برای کسانی که دیرتر وارد میشوند سخت تر کرده است.
دیدی که زمانی به عنوان قهرمان ملی که شرکت اوبر را از کشور بیرون راند، شناخته میشد، پس از آغاز تحقیقات قانون گذاران چینی در مورد امنیت دادههای آن، از بورس اصلی نیویورک اخراج شد. این شرکت به تدریج توسعه خودروهای خود را از سر میگیرد.
سرمایه گذاران بر این خروج دیدی حساب باز کردهاند. بیش از یک سال پس از خروج از بورس نیویورک به دنبال سرکوب فناوری و قوانین سرسختانه پکن، این شرکت چینی ارزش بازار حدود ۱۵ میلیارد دلاری دارد. دادههای بلومبرگ نشان میدهد که این رقم تقریباً بزرگتر از هر شرکت دیگری است که سهام آن عمدتاً در خارج از بورس در ایالات متحده عرضه میشود و حتی آن را در میان رتبههای برتر شرکتهای ثبت شده قرار داده است.
شپینگ ۹ ساله به تازگی زیان سه ماهه بیش از حد انتظار را گزارش کرده و در تلاش برای افزایش تحویل محصولات است. این شرکت با کاهش فروش، نگرانی سرمایه گذاران را برانگیخته است و مجبور شد هدف سودآوری خود را به تعویق بیندازد و مدیریت داخلی را اصلاح کند.
بر اساس این توافق، اگر برند جدید به ۱۰۰ هزار تحویل برای دو سال متوالی در بازار برسد، دیدی میتواند سهام خود را در شپینگ به ۵ درصد افزایش دهد.
منبع: bloomberg