به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، چین مدل سنتی نوآوری پرهزینه و پر حاشیه را رد میکند. در حالی که پیشرفتهای هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی بنیادی هنوز عمدتاً از ایالاتمتحده سرچشمه میگیرد، چین در افزایش سریع و بهینهسازی هزینههای این نوآوریها برتری دارد و آنها را با سرعتی بینظیر به محصولاتی در بازار انبوه تبدیل میکند.
دیپسیک، سیلیکون ولی را با ارائههای کمهزینه و منبع باز هوش مصنوعی به چالش میکشد، تولیدکنندگان بیوتکنولوژی چینی توسعهدهندگان داروی ایالاتمتحده را به عقب میرانند و خودروسازی بیوایدی، رانندگی خودکار را به عموم مردم ارائه میدهد.
این امر فقط در مورد کاهش هزینه نیست بلکه یک الزام استراتژیک است که در یکی از رقابتیترین بازارهای جهان وجود دارد و توسط سیاست صنعتی چین برای پرورش قهرمانان جهانی شکل گرفته است. نتیجه آن یک مدل نوآوری است که در آن پذیرش گسترده در اولویت قرار دارد، سودها بعداً به دست میآیند و شرکتهای دارای حاشیه سود بالا برای پذیرش در تلاش هستند.
سیلیکون ولی و بیل گیتس زمانی نرمافزار منبع باز را رد کردند. با این حال لینوکس، انقلابی در محاسبات سازمانی ایجاد کرد، اندروید از IOS اپل پیشی گرفت و مدلهای هوش مصنوعی منبع باز دیپسیک، متا پلتفرم و Mistral AI با مدلهای اختصاصی مانند GPT-4 OpenAI فاصله را از بین میبرند.
دیپسیک چین که در سال ۲۰۲۳ تأسیس شد، یک روز قبل از اینکه ایالاتمتحده ابتکار سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری خود در Stargate AI را اعلام کند، مدل استدلال R1 منبع باز خود را منتشر کرد. هفتهها بعد، برنامه چت بات دیپسیک در صدر اپ استور iOS ایالاتمتحده قرار گرفت و از ChatGPT OpenAI پیشی گرفت.
اما مزیت واقعی دیپسیک فقط فنی نیست، بلکه اقتصادی است. در حالی که طبق گزارشها OpenAI 80 تا ۱۰۰ میلیون دلار برای آموزش GPT-4 هزینه کرده است، دیپسیک مدل V3 خود را با کمتر از ۶ میلیون دلار آموزش داده است. این شاهکار قابل توجه از طریق مهندسی پیشگامانه به دست آمد که به طور چشمگیری هزینههای محاسباتی را کاهش داد.
این امر اساساً اقتصاد هوش مصنوعی را تغییر میدهد. دیپسیک با هوش مصنوعی مانند نرمافزارهای سازمانی سنتی رفتار نمیکند، بلکه آن را مانند یک ابزار کاربردی قیمتگذاری میکند و رقبا را مجبور میکند در مدلهای خود تجدید نظر کنند.
در حالی که هوش مصنوعی منبع باز با موانعی در پذیرش سازمانی مواجه است – جایی که نگرانیهای امنیتی، قابلیت اطمینان و نظارتی همچنان قابل توجه است – رویکرد دیپسیک بر یک نکته بسیار مهم تأکید میکند؛ ارزش واقعی هوش مصنوعی نه در مدلها، بلکه در کاربرد آنها است. همانطور که اندروید با ارائه انعطافپذیری کمهزینه مورد توجه قرار گرفت، اکوسیستمهای هوش مصنوعی باز ممکن است شرکتها را به سمت راهحلهای سازگارتر سوق دهند.
گسترش دیپسیک باعث کاهش ۱۷ درصدی قیمت سهام انویدیا شد و ۱ تریلیون دلار از سرمایه بازار فناوری ایالاتمتحده را از بین برد. دیپسیک هوش مصنوعی را به محصولی مقرون به صرفه و در بازار انبوه تبدیل میکند.
همین تغییر در بیوتکنولوژی در حال انجام است. صنعت داروسازی مدتهاست که با بودجههای تحقیقاتی میلیارد دلاری تعریف شده است؛ اما شرکتهای بیوتکنولوژی چین در حال بازنویسی این شرایط هستند.
آنها از هوش مصنوعی و کارآزمودههای بالینی مقرونبهصرفه برای تسریع توسعه با کسری از هزینه استفاده میکنند – و از طریق قراردادهای واگذاری از اکتشافات دارویی پول کسب میکنند، معمولاً حقوق آن را به شرکت دیگری برای سرمایهگذاری بیشتر در آزمایشهای بالینی برای تأیید نظارتی و بازاریابی واگذار کرده و میفروشند.
در سال ۲۰۲۰، شرکتهای چینی کمتر از ۵ درصد از معاملات عمده دارویی را به خود اختصاص دادند. سال ۲۰۲۴، این رقم به نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته بود. طی یک دهه، بسیاری از داروهای ایالاتمتحده در آزمایشگاههای چین منشأ خواهند گرفت. زمانی چین به عنوان یک بازیکن حاشیهای در نظر گرفته میشد اما حالا به سرعت به تأمینکننده کلیدی پیشرفتهای دارویی تبدیل شده است.
بیش از یکسوم داروها در تحقیقات بالینی در سرتاسر جهان اکنون از چین میآیند، معاملات آن از ۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ و ۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴۶ میلیارد دلار در سال گذشته رسید. هزینههای کمتر آزمایشهای بالینی، مقررات کارآمد و نیروی کار ماهر به رونق بیوتکنولوژی چین دامن میزند و سلطه غرب را به چالش میکشد.
از ایمونوتراپی گرفته تا داروهای کاهش وزن، چین دیگر تنها یک مرکز برای داروهای ژنریک ارزانقیمت نیست، بلکه در حال تبدیلشدن به یک مرکز نوآوری دارویی است. غولهای دارویی در حال تعدیل نیرو هستند: شرکتهایی مانند Merck & Co و آسترازنکا به جای صرف میلیاردها دلار برای خرید یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی با یک داروی میانی، به مولکولهای توسعهیافته چینی با کسری از هزینه مجوز میدهند.
بخش رانندگی خودران نیز دستخوش تحولی مشابه است. به گفته مدیران خودروسازی بیوایدی، سیستمهای پیشرفته کمک راننده را دیگر یک کالای لوکس دست نیافتنی نیستند، بلکه یک ابزار ضروری مانند کمربند ایمنی و کیسه هوا در خودرو هستند.
سیستم چشم خدا (God’s Eye) بیوایدی، رانندگی خودران را برای تقریباً همه مدلهای خود، حتی مدلهایی که کمتر از ۱۰ هزار دلار آمریکا قیمت دارند، به ارمغان میآورد. در حالی که خودروسازان غربی به دلیل نگرانیهای مقرراتی و مسئولیتی در به کارگیری خودمختاری کمهزینه، کندتر عمل کردهاند، بیوایدی در حال افزایش میزان رانندگی خودران است و پذیرش تدریجی و بازار انبوه را در اولویت قرار میدهد.
همانطور که چین تا حد زیادی از کارتهای اعتباری به نفع پرداختهای موبایلی صرفنظر کرد، ممکن است با تبدیلشدن به جریان اصلی در غرب از طریق رانندگی خودران پیشی بگیرد و تسلا و وایمو را وادار کند تا در استراتژیهای پرهزینه و ممتاز خود تجدید نظر کنند.
دیپسیک چین نتیجه یک تغییر اساسی در نحوه نوآوری این کشور است. Pinduoduo با اولویت دادن به تجارت کمهزینه و خرید گروهی به جای وفاداری به برند، در بازارهای خرده فروشی آنلاین موفق بوده است. شیائومی نه با ساخت گوشیهای هوشمند ممتاز، بلکه با ارائه دستگاههای با کارایی بالا با قیمتهای پایین پیشرفت میکند.
در حالی که هدف محدودیتهای ایالاتمتحده، فلج کردن عرضه تراشههای هوش مصنوعی چین است، شرکتهای چینی در حال بهینهسازی تراشههای نسل قدیمی برای کاربردهای پیشرفته هوش مصنوعی هستند.
ایالاتمتحده همچنان در پیشرفتهای اساسی پیشتاز است، اما چین ثابت میکند که قدرت تکنولوژیکی واقعی ناشی از حضور در همه جا است، نه انحصار. غولهای فناوری غربی در معرض خطر دستکم گرفتن قدرت نوآوری در بازار انبوه، منبع باز و مقرون به صرفه هستند. در دنیای کالایی سازی سریع، برندگان فناوری کسانی نیستند که پیچیدهترین محصولات را دارند، بلکه کسانی هستند که آنها را برای مصرفکننده، ضروری میکنند.
در نبرد بین نوآوری برتر و پذیرش انبوه، جهان به زودی درمییابد که کدام استراتژی برنده است.
منبع: scmp