• امروز : چهارشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 16 April - 2025
4

بازگشت ترامپ به زیان سازندگان خودروهای برقی چینی خواهد بود

  • کد خبر : 9086
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
بازگشت ترامپ به زیان سازندگان خودروهای برقی چینی خواهد بود
بعد از اعمال تعرفه‌های جدید در دولت بایدن، حالا بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید هم احتمالا دورنمای ورود خودروهای برقی (EV) چینی به بازار آمریکا را پیچیده‌تر خواهد کرد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ترامپ وعده داده است که برای محافظت از خودروسازان آمریکایی، تعرفه واردات از «کشورهایی که سال‌ها گوش ما را بریده‌اند» را افزایش دهد. او همچنین قول داده که در اولین روز کارش به عنوان رئیس‌جمهور، سیاست‌های بایدن در راستای ترویج و رونق بخشین به EVها را لغو کند.

بیشتر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره یک موضوع اتفاق نظر دارند: آمریکا نباید اجازه دهد که چین بر خودروهای الکتریکی یا هر بخش دیگری از بازار ایالات متحده تسلط یابد، و احتمالا پس از روی کار آمدن ترامپ نیز همین مساله با شدت بیشتری دنبال خواهد شد.

بایدن در ماه اوت تعرفه واردات EVهای چینی را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داد. واشنگتن پکن را متهم می‌کند که با ارائه یارانه‌های دولتی فراوان، سیلی از EVها را روانه بازار آمریکا کرده است.

ترامپ گفته اجرای قوانین اقلیمی که دموکرات‌ها امضا کرده‌اند (و به موجب آن اعتبار مالیاتی و بازپرداخت مالیات در نظر گرفته می‌شود تا هزینه خرید EV برای مصرف‌کنندگان آمریکایی کاهش یابد) را متوقف خواهد کرد؛ و افزوده است که در عوض، عرضه بنزین را افزایش می‌دهد تا قیمت آن به کمتر از ۲ دلار به ازای هر گالن برسد و به این ترتیب جذابیت EVها برای مردم آمریکا کمتر شود.

البته ممکن است ایلان ماسک، حامی ترامپ و مالک شرکت تسلا، اقدامات او را متعادل‌تر کند.

از آن طرف پکن هیچ‌گونه محرک مالی اضافه و خاصی برای حمایت از بازارهای مسکن و سهام ارائه نکرد و در نتیجه قیمت سهام بی‌وای‌دی، لی آتو و نیو ۱٫۴ تا ۳٫۵ درصد کاهش یافت.

به اعتقاد برخی کارشناسان، شرکت‌های چینی سازنده EV حداقل سه گزینه دارند:

اول انتقال مراکز تولیدی خود به آمریکا برای اجتناب از پرداخت تعرفه‌ها، دوم پذیرفتن تعرفه‌ها، و سوم پیدا کردن بازارهای جدید.

بعضی از بزرگ‌ترین سازندگان EV چین در حال راه‌اندازی مراکز تولید در اتحادیه اروپا و مکزیک هستند و فرصت‌های موجود برای انجام این کار در مناطقی مانند آفریقا و جنوب شرق آسیا را هم در دست بررسی دارند. اتحادیه اروپا اخیرا پس از یک سال بررسی، تعرفه EVهای ساخت چین را به ۴۵٫۳ درصد افزایش داد.

خودروهای برقی چینی با هر بار شارژ مسافت زیادی را طی می‌کنند و امکانات دیجیتالی و سامانه‌های رانندگی خودکار قدرتمندی دارند، و مدیر عامل اجرایی فورد موتور آنها را «تهدیدی وجودی» برای صنعت خودروسازی آمریکا نامیده است. او می‌گوید فناوری‌های مورد استفاده در خودروهای چینی هیچ نمونه مشابهی در آمریکا ندارند.

برخی کارشناسان می‌گویند سیاست‌های جدید ترامپ می‌تواند مانع از رشد صنعت EV در آمریکا شود. پس از انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور، یکی از موسسات ارائه‌دهنده تحلیل‌های بخش صنعت پیش‌بینی خود درباره سهم EVها در بازار ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ را اصلاح نمود و اخیرا آن را از ۳۳ درصد به ۲۸ درصد کاهش داد.

اما بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که این تحولات هم آمریکا را به بازار عمده‌ای برای صادرات EVهای چینی تبدیل نخواهد کرد.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ هزار خودرو سواری برقی به آمریکا صادر کرده است که کمتر از یک درصد کل صادرات EV آن را تشکیل می‌دهد. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی انجمن خودروهای سواری چین، در هفت ماهه ابتدایی امسال میزان صادرات به آمریکا و کانادا ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۲۸ هزار دستگاه رسیده که معادل تنها ۲٫۴ درصد از کل صادرات EV چین بوده است.

با این همه، دبیر کل انجمن بین‌المللی مهندسی خودروهای هوشمند می‌گوید علی‌رغم مبهم بودن چشم‌انداز آینده، بعید است که تعرفه‌ها باعث توقف عرضه EVهای رقابتی‌تر چینی شود.

یکی از اعضای ارشد انجمن خودروسازان چین هم اعتقاد دارد که رویکرد «عمل‌گرایانه» ترامپ با هدف تقویت اقتصاد داخلی آمریکا ممکن است فرصت‌هایی نیز برای سازندگان EV چینی فراهم سازد، چون می‌توانند برای احداث کارخانه در آمریکا با دولت او مذاکره کنند.

در هر صورت یک چیز مسلم است: باید منتظر «دریایی مواج» باشیم.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9086

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.