• امروز : شنبه - ۲۹ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 January - 2025
0

فعالیت گسترده خودروسازهای برقی چینی در برزیل

  • کد خبر : 9065
  • ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
فعالیت گسترده خودروسازهای برقی چینی در برزیل
سازندگان خودروهای برقی چینی که از بازارهای ایالات‌متحده خارج شده‌اند و در اروپا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، به کشورهایی که از آن‌ها استقبال می‌کنند، توجه می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها برزیل است.

به گزارش بلومبرگ، شرکت بی‌وای‌دی و شرکت گریت وال موتور در حال حاضر بر فروش خودروهای برقی در برزیل، ششمین بازار بزرگ خودروی جهان تسلط دارند. اکنون این دو غول چینی در حال ساخت کارخانه‌هایی در آنجا هستند – که به آن‌ها کمک می‌کند تا خودروهای بدون تعرفه را در سرتاسر آمریکای لاتین بفروشند، آن هم در شرایطی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده هزینه‌های ۱۰۰ درصدی در ایالات‌متحده برای این خودروها پرداخته شود.

این تصمیم ممکن است به طرحی برای سایر صنایع و مناطق تبدیل شود. تولیدکنندگان چینی به دلیل اینکه صادرات ارزان معیشت شرکت‌ها و کارگران محلی را تهدید می‌کند، در سرتاسر جهان اعتراضات خود را افزایش داده‌اند. اگر آن‌ها به دنبال جذب مصرف‌کنندگان جهانی بیشتر هستند، باید به دنبال سرمایه‌گذاری، تولید و استخدام در بازارهای خارج از کشور به جای ارسال کالا به آنجا باشند.

این دقیقاً همان کاری است که شرکت‌های خودروسازی در برزیل انجام می‌دهند. بی‌وای‌دی امیدوار است تا اواسط سال ۲۰۲۵ تولید خود را در کارخانه جدیدی آغاز کند که نخستین کارخانه خارج از آسیا خواهد بود. گریت وال نیز به دنبال آن است که تا قبل از پایان سال جاری، شاسی بلندهای خود را در نزدیکی سائوپائولو تولید کند.

غول‌های صنعتی جدید پکن در ایالات‌متحده استقبال نمی‌شوند. در غرب اروپا به آن‌ها با سوءظن نگاه می‌شود، اگرچه نخست‌وزیر فرانسه در دیدار با رئیس جمهور شی جین پینگ گفت کشورش از یک خودروساز چینی استقبال خواهد کرد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در جنوب شرقی آسیا، سرمایه‌گذاری مستقیم چین در سال گذشته تقریباً چهار برابر شده است. در صنعت خودرو، بی‌وای‌دی یک پروژه بزرگ در مجارستان و چری برنامه‌های تولید خود را در تایلند اعلام کرد.

در مجموع، سرمایه‌گذاری خارجی چین در امتداد زنجیره ارزش خودروهای برقی احتمالاً رکوردی بالاتر از ۳۰ میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۳ ثبت کرده است.

برزیل دروازه‌ای به کل منطقه است، از مکزیک تا کلمبیا، آرژانتین و پرو. ارزش بازار خودروی آمریکای لاتین تقریباً ۱۳۰ میلیارد دلار است. برزیل به خودی خود یک بازار بزرگ است – و دقیقاً همان بازاری است که تولیدکنندگان چینی باید در آن برنده شوند. آن‌ها با موانع آشکار بسیاری روبرو هستند که آن‌ها را از ورود به بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته باز می‌دارد. بنابراین به دنبال بزرگ‌ترین بازارهای نوظهور هستند.

بی‌وای‌دی و گریت وال هنوز در مجموع بازیکنان سطح بالایی نیستند، اما سهم آن‌ها به سرعت در حال افزایش است و در فروش خودروهای برقی دو جایگاه برتر را به خود اختصاص داده‌اند و خریداران برزیلی  را با ترکیبی از قیمت‌های پایین و فناوری بالا تحت تأثیر قرار داده‌اند.

اتومبیل‌های چینی در ابتدا در برزیل به عنوان «بد و ارزان» شناخته می‌شدند، اما پس از چندی موج جدیدی به راه افتاد.

با این حال، شرایط برای بی‌وای‌دی و گریت وال همه چیز در برزیل کاملاً فراهم نیست و حتی در دوران ریاست جمهوری لولا داسیلوا، دوست دیرینه پکن، موانع تحمیلی توسط دولت وجود دارد که باید از آن‌ها عبور کنند.

استلانتیس، تویوتا و فولکس واگن از جمله غول‌های خودروسازی جهانی هستند که متعهد شده‌اند حدود ۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برزیل داشته باشند و از اواسط سال ۲۰۲۳ – این کشور بالاتر از مکزیک به عنوان برترین مقصد در آمریکای لاتین قرار دارد.

خودروهای برقی در حال حاضر تنها بخش کوچکی از بازار محلی هستند، اما رقابت در حال تشدید است و این دو شرکت چینی برای ادامه گسترش سهم خود در بازار تلاش می‌کنند.

همه این‌ها بخشی از استراتژی برزیل برای صنعتی کردن مجدد این کشور است و در عین حال فرصت مناسبی برای چین محسوب می‌شود.

در تاریخ اقتصادی دو کشور چین و برزیل اختلاف فاحشی وجود دارد. قدمت صنعت خودروسازی برزیل به بیش از یک قرن می‌رسد، زمانی که فورد کارخانه‌ای در آنجا ساخت و زمانی باعث رشد اقتصادی شد. اما تولید از دهه ۱۹۸۰ به سرعت کاهش یافته است – درست زمانی که کارخانه‌های چین شروع به کار کردند و صادرات مواد خام برزیل را هدایت می‌کردند.

رئیس‌جمهور برزیل رویای یک رنسانس صنعتی را در سر می‌پروراند و مجموعه‌ای از برنامه‌ها را برای بازسازی بخش خودرو و تسریع انتقال سبز راه‌اندازی کرده است. او به همراه چین به تأسیس گروه بریکس از کشورها و بازار نوظهور کمک کرد و برای حمایت از رویاهای خود به پکن چشم دوخته است. وی بلافاصله پس از روی کار آمدن برای سومین بار در آغاز سال ۲۰۲۳،  با شی دیدار کرد و با حدود ۵۰ میلیارد ریال تعهدات سرمایه‌گذاری چینی را ترک کرد.

وی امسال ۱۰ درصد تعرفه بر واردات خودروهای برقی وضع کرد و تا سال ۲۰۲۶ به ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.

برای صادرات خودروهای ساخت برزیل به سایر کشورهای آمریکای لاتین بدون تعرفه، تولیدکنندگان باید حدود نیمی از قطعات خود را در محل تهیه کنند. اگر نتوانند این معیارها را برآورده کنند، بی‌وای‌دی و گریت وال خطر از دست دادن اهداف خود را در پیش رو دارند. هر دو شرکت قصد دارند تولیدات خود را به گونه‌ای آغاز کنند که قطعات را از چین وارد کرده و به صورت محلی مونتاژ می‌شوند.

اما کمبود تأمین‌کننده در برزیل وجود دارد زیرا این صنعت در برزیل در سال‌های اخیر کاهش یافته است. با این حال بی وای دی قصد دارد ۶۰ درصد قطعات را در داخل کشور ظرف پنج سال بسازد. به گفته مدیران گریت وال، اگر بتوان باتری‌ها را در برزیل تولید کرد، بسیار  به تولید کمک خواهد کرد و این شرکت برای تحقق این امر تلاش خواهد کرد.

این نمونه‌ای از این است که چگونه ورود خودروسازان خارجی می‌تواند مزایای مهمی برای برزیل به همراه داشته باشد – از جمله در استخدام و آموزش کارگران، که یک اولویت کلیدی برای دولت این کشور است.

بی وای دی که کارخانه آن ظرفیت اولیه ۱۵۰هزار خودرو در سال خواهد بود، متعهد به ایجاد ۵۰۰۰ شغل شده اما تعداد واقعی احتمالاً بیش از دو برابر آن خواهد بود و این فقط اشتغال مستقیم است، بدون احتساب سود در طول زنجیره تأمین. بی وای دی همچنین با یک شرکت انرژی محلی برای ساخت ۶۰۰ ایستگاه شارژ در ۸ شهر همکاری می‌کند و کمبودی را که می‌تواند فروش خودروهای برقی را محدود کند برطرف کند.

فعالیت‌های گریت وال نزدیک سائوپائولو کوچک‌تر خواهد بود و حدود ۵۰ هزار ظرفیت برای شروع خواهد داشت. این مرکز کارخانه قدیمی مرسدس بنز است که زمانی مالیات آن حدود ۴۰ درصد از درآمد شهر را تشکیل می‌داد. کارخانه جدید شامل یک مرکز تحقیق و توسعه است و در نهایت می‌تواند ۲ هزار نفر را استخدام کند.

چین از افول صنعتی در کشورهایی مانند برزیل درس گرفته و مقامات آن نسبت به تکرار این مسیر هشدار می‌دهند. این یکی از دلایلی است که شی از زمان همه‌گیری کرونا، تولید پیشرفته را در اولویت قرار داده و آن را «خط نجات» کشور می‌نامد و محصولات با فناوری پیشرفته مانند خودروهای الکتریکی را برای پیشرفت اقتصادی ضروری می‌داند.

اگرچه پکن از توسعه خارج از کشور توسط شرکت‌های چینی حمایت کرده اما ممکن است نگران باشد که با انتقال فناوری برتری خود را از دست بدهد.

با تیره شدن روابط چین با غرب، سرمایه‌گذاری های خارجی ممکن است بهترین گزینه پکن برای حفظ شرایط اقتصادی با بقیه کشورهای در حال ظهور باشد. اینجاست که بازارهای مصرفی غول پیکر آینده پیدا خواهند شد. اما این بازارها نظیر برزیل نیز خود آرزو دارند که تولیدکننده باشند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9065

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.