این هواپیما آزمون سرعت حداقل بلند شدن را پشت سر گذاشت که این مرحله، سرعتهای امن برای برخاست و فرود را تعیین میکند. این هواپیما با ابعادی در حدود بوئینگ ۷۳۷، برای گشتزنی دریایی و عملیات جستجو و نجات طراحی شده و از هواپیماهای آبنشین ژاپن و روسیه نیز بزرگتر است.
کاربردهای نجات دریایی، حملونقل و اطفای حریق
به گفته هوانگ لینگکای (Huang Lingcai)، طراح ارشد هواپیمای AG600، این هواپیما میتواند با سرعتی ده برابر بیشتر از کشتیهای نجات حرکت کند و در موجهای دو متری عملیات امداد را انجام دهد و تا ۵۰ نفر را نجات دهد. همچنین، با قابلیت بارگیری ۱۲ تن آب در ۲۰ ثانیه، میتواند در یک مأموریت اطفای حریق ۴۰۰۰ متر مربع را پوشش دهد.
این هواپیما که کار ساخت آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اولین پروازهای خود را بر فراز زمین در سال ۲۰۱۷ و بر روی آب در سال ۲۰۲۰ انجام داد و امسال وارد مرحله آزمونهای ایمنی شد. AG600 پس از دریافت گواهینامه در پایان سال ۲۰۲۴، وارد تولید انبوه خواهد شد.
منبع: scmp