به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این کاهشها که طی چند سال گذشته انجام شد، قبل از اعلام وزارت بازرگانی ایالات متحده در ماه گذشته مبنی بر ممنوعیت نرمافزار رانندگی خودران از چین بود. این بدان معناست که بسیاری از بازیگران چینی تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت زیرا این مقررات فقط برای مدلهای جدید منتشر شده از سال ۲۰۲۷ اعمال میشود.
طبق دادههای اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، مجموع مسافت طی شده توسط خودروهای خودران چینی در جادههای عمومی این ایالت، در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل، تقریبا ۷۴ درصد کاهش یافته و به ۱۲۱۴۲۸ مایل رسیده است.
این برخلاف روند کلی است، که طی آن دادههای اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا نشان میدهد که مسافت پیموده شده وسایل نقلیه خودران در مجموع به رکورد ۹ میلیون مایل در همان دوره رسیده است که تقریباً ۶۰ درصد در نسبت سال به سال افزایش یافته است.
شرکتهای چینی مانند دیدی در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۹۰ درصدی مسافت پیموده شده آزمایشی وسایل نقلیه خودران بودند و دیدی دیگر در برنامه آزمایش خودروهای خودران در کالیفرنیا فعال نیست. کیوکرفت (QCraft)، دیپروت.اِیآی (DeepRoute.ai) و اینسپتیو ( Inceptio)، استارتآپهای چینی که سوابق رانندگی آزمایشی در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ داشتند، نیز از این کار کنار کشیدهاند.
برای آنهایی که هنوز مجوز تست دارند، افت شدیدی در مسافت پیموده شده، اتفاق افتاده است. وسایل نقلیه آزمایشی اتوایکس (AutoX) و پونی.اِیآی (Pony.ai)، هر دو استارتآپ رانندگی خودران که در سیلیکونولی با دفتر مرکزی در چین تاسیس شدهاند، بین دسامبر ۲۰۲۲ و نوامبر ۲۰۲۳، ۸۴ درصد و ۸۲ درصد کمتر نسبت به سال قبل از آن سفر کردهاند.
بیدو که واحد رانندگی خودران آن تحت نام تجاری آپولو کار میکند، طی این دوره، مسافت پیموده شده خود را ۳۴٫۵ درصد کاهش داد. این شرکت که یک بازیگر پیشرو در رانندگی خودکار در چین است، هنوز مجوز کالیفرنیا را برای آزمایش خودروها با و بدون راننده ایمنی دارد. آخرین گزارش تصادف بیدو به اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا مربوط به اکتبر ۲۰۲۳ بود.
هیچ یک از این شرکتها بلافاصله به درخواستها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ ندادند.
دو مهندس که برای شرکتهای چینی خودران در ایالات متحده کار میکردند، گفتند که در آزمایشهای جادهای در این کشور فعال بودند چون چارچوب قانونی را زودتر ایجاد کرده بودند.
با این حال، یکی از آنها گفت که اکثر شرکتهای چینی به دلیل تنشهای فزاینده بین واشنگتن و پکن و به دلیل اینکه شهرهای بزرگ چین محیط آزمایشات جادهای خود را در سالهای اخیر ایجاد کردهاند، فعالیتهای خود را در ایالات متحده کاهش دادهاند.
کالیفرنیا برنامه آزمایش خودروهای خودران خود را در سال ۲۰۱۴ و پس از آنکه قانون ایالتی در سال ۲۰۱۲ اجازه چنین عملیاتی را در جادهها داد، آغاز کرد. اگرچه شرکتهایی مانند بیدو و ژندونگ یوتونگ باس (Zhengzhou Yutong Bus) در اوایل سال ۲۰۱۵ توانستند آزمایشهای جادهای را در چین انجام دهند، اما این فقط در یک مقیاس کوچک بود. پکن و شانگهای اولین دسته از مجوزهای آزمایشی خود را به ترتیب در دسامبر ۲۰۱۷ و مارس ۲۰۱۸ برای شرکتهای خودران صادر کردند. امسال، ووهان شهر واقع در مرکز چین، پس از آن که به ناوگانی متشکل از ۵۰۰ رباتتاکسی بیدو اجازه داد در برخی از شلوغترین جادههای آن فعالیت کنند، در کانون توجه قرار گرفت.
در بحبوحه تنشهای ژئوپلیتیک فعلی، شرکتهای رانندگی خودران چینی که در ایالات متحده تحقیقات انجام میدادند، به شدت تحت بررسی قرار گرفتهاند. سال گذشته، برخی از قانونگذاران آمریکایی پیشنهاد کردند که به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی دادهها، استارتآپهای وسایل نقلیه چینی سرکوب شوند. وزارت بازرگانی ایالات متحده در ماه فوریه تحقیقاتی را درباره سختافزار و نرمافزار ساخت کشورهای خارجی مرتبط به خودروها به ویژه از چین، اعلام کرد.
وزارت بازرگانی آمریکا ماه گذشته قانون جدیدی پیشنهاد کرد که سختافزار و نرمافزار چینی ادغام شده در سیستم اتصال خودرو و همچنین سیستم رانندگی خودکار آن را ممنوع میکند.
منبع: scmp