• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

چین از خودروسازان خواست فناوری کلیدی خودروهای برقی را در خانه نگه دارند

  • کد خبر : 8058
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
چین از خودروسازان خواست فناوری کلیدی خودروهای برقی را در خانه نگه دارند
چین به شدت به خودروسازان خود توصیه کرده است که اطمینان حاصل کنند فناوری پیشرفته خودروهای برقی در این کشور حفظ شود، حتی در حالی که آنها کارخانه‌هایی در سراسر جهان می‌سازند تا از تعرفه‌های تنبیهی علیه صادرات چین فرار کنند.

به گزارش بلومبرگ، پکن خودروسازان چینی را تشویق می‌کند تا کیت‌های موسوم به ناک-داون (knock-down) را به کارخانه‌های خارجی خود صادر کنند، به این معنی که قطعات کلیدی یک خودرو در داخل تولید و سپس برای مونتاژ نهایی در بازار مقصد ارسال می‌شود.

این دستورالعمل در زمانی ارائه می‌شود که شرکت‌هایی از بی‌وای‌دی (BYD) گرفته تا خودروسازی چِری (Chery) قصد دارند کارخانه‌هایی در اسپانیا تا تایلند و مجارستان بسازند چرا که خودروهای برقی مبتکرانه و مقرون به صرفه آنها در بازارهای خارجی نفوذ می‌کنند.

افراد مطلع که خواستند نامشان فاش نشود چرا که در حال حرف زدن درباره موضوعات محرمانه بودند، گفتند که وزارت بازرگانی چین در ماه جولای با بیش از ۱۲ خودروساز جلسه‌ای برگزار کرد و در این جلسه به آنها نیز گفته شد که نباید هیچ گونه سرمایه‌گذاری مرتبط با خودرو در هند انجام دهند. این یک تلاش دیگر برای محافظت از دانش صنعت خودروهای برقی چین و کاهش خطرات نظارتی بوده است.

علاوه بر این، خودروسازانی که مایل به سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند باید ابتدا به وزارت صنعت و فناوری اطلاعات که بر صنعت خودروهای برقی چین نظارت دارد و سفارت چین در ترکیه اطلاع دهند.

نمایندگان وزارت بازرگانی چین به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این موضوعات پاسخ ندادند.

دستورالعمل‌های چین در زمانی صادر می‌شود که اکثر خودروسازان بزرگ چینی به دنبال بومی‌سازی تولید هستند تا از تعرفه اعمالی بر خودروهای برقی ساخت چین اجتناب کنند. دستورالعمل‌های وزارت بازرگانی که خواستار الزام باقی ماندن تولید کلیدی خودروهای برقی در چین است، می‌تواند به تلاش‌های خودروسازان برای جهانی‌شدن آسیب وارد کند چرا که آنها به دنبال مشتریان جدید برای جبران رقابت شدید و فروش ضعیف در داخل کشور هستند که در حال کاهش است.

این دستورالعمل‌ها همچنین می‌تواند ضربه‌ای به کشورهای اروپایی باشد که از خودروسازان چینی حمایت می‌کنند به این امید که حضور آنها باعث ایجاد شغل و رونق اقتصادی محلی خودشان شود. به عنوان مثال، بی‌وای‌دی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کارخانه‌ای در ترکیه است که انتظار می‌رود ظرفیت سالانه ۱۵۰۰۰۰ خودرو و اشتغال ۵۰۰۰ نفر را داشته باشد.

در این جلسه، وزارت بازرگانی چین خاطرنشان کرد که کشورهایی که خودروسازان چینی را برای ساخت کارخانه دعوت می‌کنند، معمولا کشورهایی هستند که موانع تجاری را علیه خودروهای چینی وضع کرده یا در نظر می‌گیرند. به گفته افراد مطلع، مقامات وزارت بازرگانی چین به شرکت‌کنندگان گفتند که تولیدکنندگان نباید کورکورانه از روندها پیروی کنند یا چنین درخواست‌هایی را برای سرمایه‌گذاری از سوی دولت‌های خارجی باور کنند.

چندین شرکت چینی در حال حاضر کارخانه‌های خود را در اتحادیه اروپا افتتاح کرده‌اند تا مانع پرداخت عوارض شوند. اما والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا، اخیرا هشدار داده است که چنین اقداماتی تنها در صورتی موثر خواهد بود که شرکت‌ها الزامات مبدأ را رعایت کنند که تعیین می‌کند حداقل سطح ارزش باید در اتحادیه اروپا ایجاد شود.

دامبروسکیس به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «چه مقدار از ارزش افزوده در اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد، چه مقدار از دانش در اتحادیه اروپا خواهد بود؟ آیا این فقط یک کارخانه مونتاژ است یا یک کارخانه خودروسازی؟ این یک تفاوت کاملاً اساسی است.»

برزیل و اسپانیا

در برزیل، بی‌وای‌دی و شرکت گریت وال موتورز به صراحت اعلام کرده‌اند که قصد دارند سهم قطعات تولید شده در داخل و منابع محلی را طی سال‌های آینده افزایش دهند. هدف از این کار برآوردن الزامات داخلی تقریبا ۵۰ درصد از یک محصول برای صادرات بدون تعرفه به سایر کشورهای آمریکای لاتین، طبق توافقات تجاری برزیل با آنها است.

سیاستمداران ترکیه در ماه جولای گفتند که بی‌وای‌دی با ساخت یک کارخانه ۱ میلیارد دلاری در غرب این کشور موافقت کرده است. انتظار می‌رود هر کارخانه جدیدی دسترسی بی‌وای‌دی به اتحادیه اروپا را بهبود بخشد چرا که ترکیه یک توافقنامه اتحادیه گمرکی با این اتحادیه دارد. ترکیه در ماه ژوئن تعرفه ۴۰ درصدی بر واردات خودرو از چین وضع کرد.

بی‌وای‌دی از هرگونه اظهارنظر در این باره پرهیز کرده است.

شرکت خودروسازی چِری نیز در اسپانیا، با یک شرکت محلی برای بازگشایی کارخانه سابق نیسان موتور در بارسلونا شراکت دارد. به گفته چری، کارخانه اسپانیایی خودروهایی را از کیت‌هایی که تا حدی خراب شده‌اند جمع آوری خواهد کرد.

در همین بین، تنش‌ها بین چین و هند از زمان وقوع یک درگیری مرگبار سال ۲۰۲۰ بر سر یک محدوده مرزی در هیمالیا بین این دو همسایه دارای سلاح هسته‌ای، همچنان افزایش یافته است.

بلومبرگ گزارش داد، شرکت دولتی صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC Motor Corp) که شرکت ام‌جی موتور هند (MG Motor India) را کنترل می‌کرد، به دلیل تخلفات مالی در سال ۲۰۲۲ مورد تحقیقات قرار گرفت.  بر اساس گزارش یک رسانه محلی، شرکت صنایع خودروسازی شانگهای سال گذشته سهام خود را در شرکت ام‌جی هند کاهش داد و تخمین زده می‌شود که مالکیت آن به مرور به ۳۸ تا ۴۰ درصد کاهش یافت.

سهام خودروهای برقی چین اخیرا با کاهش بیش از ۱ درصدی شرکت صنایع خودروسازی در شانگهای و شرکت جیلی و بی‌وای‌دی در هنگ کنگ کمی رشد کردند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8058

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.