• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
0

ارائه ابزارهای منبع باز هوش مصنوعی توسط آکادمی هوش مصنوعی پکن

  • کد خبر : 7899
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
ارائه ابزارهای منبع باز هوش مصنوعی توسط آکادمی هوش مصنوعی پکن
یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در پکن مجموعه‌ای از مدل‌ها و ابزارهای منبع باز هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرد تا به توسعه محلی این فناوری کمک کند. این خبر نمونه‌ای تازه از تلاش‌های چین برای پیشرفت در بحبوحه اقدامات آمریکا برای محدود کردن دسترسی به فناوری‌های پیشرفته است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، آکادمی هوش مصنوعی پکن (BAAI)، که لی کیانگ، نخست‌وزیر چین در ماه مارس از آن بازدید کرد، مجموعه‌ای از مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs)، از جمله آخرین تکرار خود از مدل BGE BAAI، Emu 3 multimodal، و خانواده‌ای از مدل‌های زبانی بزرگ را رونمایی کرد. مدل‌هایی که به‌منظور توسعه اولین ربات بالینی جهان برای اسکن اولتراسونیک قلب و همچنین سایر ابزارهای منبع باز در جهت تسهیل آموزش هوش مصنوعی برای مؤسسات و شرکت‌ها استفاده شده است.

رئیس این آکادمی، در سخنرانی در یک کنفرانس صنعتی گفت: آکادمی متعهد به تحقیقات و پیشرفت‌های کلیدی، استراتژیک و اصلی در زمینه هوش مصنوعی است. در چند سال گذشته، BAAI کمک‌های خارق‌العاده به فناوری‌هایی کرده که توسعه کل صنعت را به پیش برده است.

بیش از ۴۷ میلیون نسخه از LLM های منبع باز BAAI در سراسر جهان دانلود شده است. در مقایسه، سری Llama 3 متعلق به Meta Platforms مادر فیس بوک، پیشرفته‌ترین همتای متن باز غول فناوری ایالات‌متحده، بیش از ۱٫۲ میلیون بار در پلتفرم توسعه‌دهنده Hugging Face دانلود شده است.

آکادمی هوش مصنوعی پکن که در نوامبر ۲۰۱۸ با حمایت شهرداری و وزارت علم و فناوری چین تأسیس شد، مدت‌هاست به عنوان مهد تحقیقات LLM چین مورد ستایش قرار گرفته است. این مرکز چندین سال قبل از آن که OpenAI تحت حمایت مایکروسافت با اولین ChatGPT خود در نوامبر ۲۰۲۲ دنیای فناوری جهانی را تکان دهد، تأسیس شد.

در سال ۲۰۲۱، BAAI Wudao 1، اولین LLM کشور چین را راه‌اندازی کرد. تعدادی از محققانی که روی پروژه Wudao کار می‌کردند، اکنون در حال پیشروی برخی از استارت‌آپ‌های بلندپرواز هوش مصنوعی چین هستند.

ریشه یانگ ژیلینگ و ژانگ پنگ که به ترتیب هوش مصنوعی Moonshot و Zhipu AI را رهبری می‌کنند، به BAAI و پروژه Wudao برمی‌گردد. ارزش این دو استارت آپ بیش از ۳ میلیارد دلار است که آن‌ها را به باارزش‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی چین تبدیل می‌کند.

چین در زمینه هوش مصنوعی از ایالات‌متحده عقب افتاده است، زیرا تلاش‌های این کشور «مملو از چالش‌های اساسی در تئوری و فناوری‌ها» بوده است.

واشنگتن اقدامات بیشتری را برای مهار هوش مصنوعی چین به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی در نظر می‌گیرد، از محدودیت‌های بیشتر صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی گرفته تا محدودیت‌های دسترسی چین به مدل‌های هوش مصنوعی ساخت ایالات‌متحده، با این حال BAAI همچنان به همکاری جهانی بیشتر امیدوار است و این ایده که ایالات‌متحده می‌تواند مانع از توسعه هوش مصنوعی چین شود را نمی‌پذیرد.

ایالات‌متحده در نهایت همکاری با چین را انتخاب خواهد کرد، به ویژه زمانی که عصر هوش مصنوعی فرا رسد و جهان باید برای مهار خطرات ناشی از هوش مصنوعی همکاری کند. محدودیت‌هایی که ایالات‌متحده برای دسترسی چین به قدرت محاسباتی هوش مصنوعی، استعدادها و مبادلات فناوری بین دو کشور اعمال کرده است مطمئناً بر چین تأثیر خواهد گذاشت، اما تنها می‌تواند پیشرفت هوش مصنوعی چین را به تأخیر بیاندازد، نه اینکه آن را متوقف کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7899

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.