• امروز : یکشنبه - ۴ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
4

راهکار تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی برای جذب مشتری

  • کد خبر : 7213
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
راهکار تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی برای جذب مشتری
در چین دیگر خودروهای الکتریکی با یخچال‌های داخلی و حتی سیستم‌های کارائوکه داخل خودرو، قدیمی محسوب می‌شوند. در عوض، خودروسازان به افزودنی‌های جدید از جمله تخت‌خواب تا اجاق‌ گاز روی آورده‌اند تا فروش کم‌رونق خود را افزایش دهند.

به گزارش بلومبرگ، تولیدکنندگان برتر خودروهای الکتریکی در چین با کاهش تقاضا روبرو هستند، زیرا درست در شرایطی که تنش‌های ژئوپلیتیکی با اقتصادهای بزرگ غربی چشم انداز صادرات این حوزه را مختل کرده است، مصرف‌کنندگان داخلی هم به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. در چنین شرایطی تنها توانایی تفکر خلاقانه ضامن بقای تولیدکنندگان کوچک‌تر است. زیرا این صنعت رقابتی شدید، در انتظار موجی از ادغام‌هاست و پکن به دنبال مهار زیاده‌روی‌های ناشی از تخصیص یارانه‌های سخاوتمندانه در سال‌های پیشین است.

ارائه پیشنهادات فناورانه در حوزه خودروهای الکتریکی چینی، به منزله به صدا درآمدن هشدار خطر برای تولیدکنندگان غربی است.  اگر این تولیدکنندگان نتوانند سهم  بازار خود را در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، یعنی چین افزایش دهند یا حفظ کنند، عقب خواهند ماند، زیرا مشتریان چینی خودروهای ساخت چین را به دلیل سازگاری بیشتر با نیازهای فناورانه و ارتباطی خود ترجیح می‌دهند.

وانگ بینگ گانگ، فروشنده شرکت Xpeng ، در نمایشگاهی در مرکز شانگهای می‌گوید: خودروسازان سنتی هنوز هم تنها بر قابلیت‌های رانندگی خودرو تمرکز می‌کنند، اما شرکت‌های چینی به این مقدار قانع نیستند. “ما در حال توسعه و ارائه امکانات جدید خودروها متناسب با انواع سناریوهای زندگی و تفریحی مردم هستیم و این یکی از دلایلی است که این روزها، مشتریان عاشق خودروهای الکترونیکی هستند.”

در ادامه به برخی از امکانات غیرمعمول و جدیدی که در حال حاضر در چین برای مشتریان خودروهای الکتریکی در دسترس است، می‌پردازیم:

  1. کیتهای خواب

تنها با یک کلیک روی نمایشگر داخلی خودروی G9 محصول شرکتXpeng ، یک خودروی اس‌یو‌وی با قیمت پایه ۲۶۳۹۰۰ یوان (۳۶۷۰۰ دلار) تبدیل به تختخوابی می‌شود که به راحتی دو نفر می‌توانند بر روی آن استراحت کنند.

رانندگانی که ویژگی موسوم به کیت خواب را نصب می‌کنند، می‌توانند هر دو صندلی جلو و عقب را کاملاً بخوابانند، سپس شاهد باز شدن خودکار تشک بادی دو نفره آن باشند. این شرکت به دنبال آن است تا در فرهنگ کمپینگ که مجبوبیت روزافزونی در چین پیدا کرده است، جایگاه خود را به دست آورد. این خودرو ممکن است در میان کارمندانی که ساعات اداری بسیار طاقت‌فرسایی را تحمل می‌کنند و به دنبال مکانی برای چرت زدن هستند نیز مورد توجه قرار بگیرد.

این ویژگی برای برخی از خانواده‌ها در تعطیلات سال نو چینی در فوریه نیز بسیار مفید و نجات‌بخش از کار درآمد زیرا شرایطی مانند انتظارهای طولانی مدت در ایستگاه‌های شارژ، راه‌بندان‌هایی که ساعت‌ها به طول می‌انجامید و طوفان‌های برفی که ده‌ها هزار راننده را در سراسر کشور سرگردان کرده بود، باعث شده بودند تا بسیاری از رانندگان و سرنشینان خودرو، ناگهان به مکانی امن برای خوابیدن نیاز پیدا کنند.

  1. همگام سازی ضربان قلب

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، این است که بی‌سروصداترند وملایم‌تر شتاب می‌گیرند. اما نکته منفی اینجاست که در عین حال، می‌توانند باعث بروز یا بدتر شدن بیماری حرکت – بیماری حرکت (Motion sickness) به‌دلیل ناسازگاری حرکت خود شخص با حرکت موردانتظار مغز رخ می‌دهد. علائم آن معمولاً شامل حالت تهوع، استفراغ، عرق سرد، سردرد، سرگیجه، گیجی، از دست دادن اشتها و افزایش ترشح بزاق می‌شود- شوند. نحوه عملکرد ترمز خودروهای الکتریکی نیز می‌تواند بر احساس عدم تعادل برخی از رانندگان و مسافران بیفزاید.

شرکت هلدینگ جیلی مستقر در هانگژو می‌گوید که این مشکل را در سدان الکتریکی Galaxy E8 خود حل کرده است. لرزش این خودرو در هنگام رانندگی در مناطق ناهموار، برابر با فرکانس ۱٫۲۵ هرتز یعنی همانند ضربان قلب انسان است.

فروش این خودرو که از ژانویه آغاز شده و قیمت آن از ۲۴۴۵۰ دلار شروع می‌شود. این سدان به سیستم ترمزی مجهز است که لرزشی که اغلب در هنگام شروع رانندگی با خودروی الکتریکی احساس می‌شود را به حداقل می‌رساند.

  1. صندوق عقب مجهز

سری ال خودروهای شرکت لی اتو به یکی از محبوب‌ترین اس‌یو‌وی‌ها در چین تبدیل شده است زیرا از فضای بزرگ داخلی ، برد بیشتر و کار گذاشتن ماساژورهای داخلی در صندلی‌های خود بهره‌‌مند است. این امکانات باعث رونق فروش خودروها شده است و همزمان، شرکت‌های رقیب نیز به دنبال پیدا کردن جایگاه خود در میان خانواده‌های طبقه متوسط ​​کشور هستند.

استارت‌آپ رکس موتور تِک در سال ۲۰۲۱  که توسط بنیان‌گذار یک شرکت تولید کننده ربات جاروبرقی تاسیس شد، به دنبال جلب نظر هواداران فضای باز است. اولین مدل تولیدی این شرکت به نام Polestones 01، آشپزخانه‌ای به سبک کمپینگ به همراه اجاق گاز و دستگاه آب دارد.

این خودورو همچنین مجهز به یک سایبان خورشیدی است که به سقف وصل می‌شود و به گفته خودروساز، می‌توان آن را در عرض چند دقیقه نصب یا جمع کرد، یا پایین آورد و کنار گذاشت. قیمت این خودرو ۴۸۷۰۰ دلار است.

  1. پهپادها

شرکت بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان، به دنبال آن است تا خودروی پریمیوم Yangwang U8 با قیمت ۱۵۳۰۰۰ دلار خود را برای طرفداران فناوری جذاب‌تر کند.

مشارکت این شرکت با شرکت بزرگ تولید پهپاد دی‌جی‌آی مستقر در شنژن، به یک پهپاد کوچک اجازه می‌دهد تا از یک جعبه جمع شونده که روی سقف نصب شده است پرتاب شده و روی آن فرود آید. حتی می‌تواند پس از رسیدن خودرو به مقصد نهایی، به صورت خودکار به پایانه بازگردد. حرکات این پهپاد بر روی صفحه نمایش داخلی خودرو کنترل می‌شود و سیستم داخلی خودرو می‌تواند سه باتری پهپاد را شارژ کند و در صورت قطع شدن برق، سلول‌ها را تعویض کند.

این پهپاد طوری برنامه‌ریزی شده که برای دنبال کردن مسیر خودرو و گرفتن تصاویری با کیفیت بالا استفاده شود. استفاده از این پهپاد به رانندگان اجازه می‌دهد تا نمای هوایی زنده از محیط اطراف خود را در لحظه دریافت کنند. همچنین می‌توانند ویدیوهای کوتاهی را بر روی صفحه نمایش داخلی خودرو تولید کنند.

  1. بازی در خودرو

تقاضای بازی در خودرو به عنوان یک گزینه فراگیر در حال افزایش است. شرکت تسلا در سال ۲۰۲۲ پلتفرم بازی ویدیویی استیم را به سیستم خود اضافه کرد. شرکت لی اتو نیز به رانندگان و مسافران اجازه می‌دهد تا کنسول بازی شرکت نینتندو را به سیستم خودرو متصل کنند.

بی‌وای‌دی این گزینه را یک گام جلوتر برده است. فرمان بازطراحی شده‌ خودرو قابل جدا شدن است و برای رانندگان این امکان را فراهم می‌کند تا از آن به همراه پدال‌های خودرو در بازی‌های ویدئویی که بر روی صفحه نمایش داخل خودرو پخش می‌شوند، استفاده کنند.

همزمان با این که گزینه اضافه کردن فناوری بازی در خودروها محبوبیت یافته و مورد استقبال واقع شده، نگرانی‌هایی نیز در خصوص ایجاد حواس‌پرتی و بروز تصادفات نیز برانگیخته شده است. اداره ایمنی راه‌های ایالات متحده در سال گذشته پس از غیرفعال کردن ویژگی “Passenger Play” توسط تسلا، به تحقیقات خود در خصوص بررسی عملکرد بازی در خودرو خاتمه داد.

سازندگان چینی خودروهای الکتریکی درباره قابلیت بازی در داخل خودرو محدودیت‌هایی را اجرا کرده‌اند، از جمله اینکه اجازه می‌دهند بازی‌ها فقط در زمانی که موتور خودرو خاموش است، اجرا شوند.

گزینه‌های آینده چیست؟

می‌توان گفت بهترین، یا عجیب ترین گزینه‌ها، هنوز مطرح نشده‌اند.

جیلی و برند خودروی الکتریکی آن Zeekr برای ثبت اختراع یک سیستم ماهیگیری سوار بر خودرو که شامل یک نخ و قلاب است، درخواست اخذ پتنت کردند. حسگرهای مکانی نصب شده بر روی خودرو اطلاعاتی را در باره عمق و سرعت جریان آب‌های اطراف و همچنین داده‌های قبلی برای کمک به تعیین بهترین نقطه ماهیگیری به راننده می‌دهند. دستگاه قادر به پرتاب طعمه در مسافت‌های طولانی و دقیق‌ است و وقتی ماهی به قلاب می‌افتد، خودرو آن را بالا می‌کشد.

در همین حال، IM Motors متعلق به شرکت SAIC برای سیستم مراقبت از گیاهان داخل خودرو درخواست اخذ پتنت کرده است. در این سیستم، آب باران از سقف خودرو و همچنین آب تولید شده از سیستم خنک‌کننده خودرو جمع‌آوری می‌شود. نرم‌افزار گونه‌های مختلف گیاهان را می‌شناسد و بهترین زمان و حجم آب مورد نیاز برای حفظ آنها را محاسبه خواهد کرد.

این بلندپروازی‌ها نشان می‌دهد تاکید خودروسازان بر نوآوری حتی در مواجهه با چشم انداز نامشخص تقاضاهای مصرف‌کننده نیز ادامه خواهد داشت.

بیل روسو، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت مشاوره Automobility در شانگهای، می‌گوید: « چین در تلاش است تا در عصر خودروهای الکتریکی، مفهوم خودروهای پریمیوم را دوباره تعریف کند. “آنها ممکن است ایده‌های بسیار نوآورانه‌ و غیرمعمولی داشته باشند، اما همین تجربیات و آزمایش‌ها، راهی برای پیشرفت در این حوزه است.”

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7213

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.