به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، دادههای گمرک چین نشان میدهد، در دو ماه اول سال، حجم صادرات خودروهای برقی چین به اتحادیه اروپا تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافت و به ۷۵۶۲۶ دستگاه از ۹۴۱۰۲ دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسید. ارزش صادرات نیز یک سوم کاهش یافته است. در همین حال صادرات خودروهای برقی چین به شرکای خود در چارچوب مشارکت اقتصادی جامع منطقهای (RCEP) 36 درصد در ژانویه و فوریه افزایش یافته است.
دادههای تجاری رسمی نشان میدهد که اتحادیه اروپا و RCEP خریداران عمده خودروهای برقی چین هستند که هر کدام حدود ۳۰ درصد از کل صادرات خودروهای برقی چین را به خود اختصاص میدهند. با این حال، برای اتحادیه اروپا، کاهش شدید نسبت به زمانی که این اتحادیه حدود ۵۳ و ۵۴ درصد از صادرات خودروهای برقی چین را در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد، نشان میدهد.
در مجموع، حجم صادرات خودروهای برقی چین در دو ماه گذشته با ۸ درصد افزایش به ۲۴۸۲۱۱ دستگاه رسیده است، اما ارزش صادرات خودروهای برقی این کشور نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته است.
پکن خودروهای برقی، باتریهای لیتیوم یونی و پنلهای خورشیدی را بهعنوان ۳ حوزه جدیدی میبیند که موجب صادرات و رشد اقتصادی میشود و تغییری نسبت به سه بخش اصلی قدیمی صادرات که شامل پوشاک، لوازم خانگی و مبلمان میشد، است. اما نگرانیهای وجود دارد که کسب اهداف رشد چین ممکن است به دلیل مشکلات مازاد ظرفیت و محدودیتهای تجاری اعمالشده توسط واشنگتن و بروکسل با مانع مواجه شود. در نتیجه، برخی تحلیلگران پیشبینی میکنند که چین برای افزایش صادرات به سراغ بازارهای همسایه میرود.
صادرات خودروهای برقی چین به ایالات متحده در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۴۲ درصد کاهش داشت و صادرات باتریهای لیتیومی به این کشور نیز ۴۶ درصد کاهش یافت.
با وجود اینکه حجم کلی صادرات باتری لیتیوم چین ۱۰ درصد افزایش یافته است، ارزش صادرات در ژانویه و فوریه سالانه ۱۵ درصد کاهش یافته است.
پیش از این، ایالات متحده بزرگترین خریدار باتریهای لیتیومی چینی بود و ارزش باتریهای صادراتی چین به آمریکا به طور پیوسته از حدود یک هفتم کل صادرات در سال ۲۰۱۹ به یک سوم در سال گذشته افزایش یافت.
در ماه دسامبر، چین بر اساس قانون کاهش تورم به فهرست نهادهای خارجی واشنگتن افزوده شد و یارانههای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی حاوی قطعات باتری ساخت چین نیز بر اساس آن حذف شد.
در ماه اکتبر، اتحادیه اروپا تحقیقات ضد یارانهای را در مورد خودروهای برقی چینی آغاز کرد. این اقدام در بحبوحه نگرانیها در مورد افزایش تعداد خودروهای نسبتا ارزان ساخت چین که تولیدکنندگان داخلی در این اتحادیه را از بین میبرند، صورت گرفت.
چین ورود به بازارهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده را به دلیل روندهای موجود، دشوار خواهد دید و انتظار میرود برخی از خودروهای برقی چینی از رقابت خارج شوند زیرا اتحادیه اروپا و ایالات متحده واردات خودروهای برقی چینی را تحت فشار قرار دادهاند. پس از آن خودروهای برقی چینی مجبور خواهند شد قیمتهای خود را حتی بیشتر کاهش دهند.
در این میان، چین تمرکز خود را به شرکای RCEP، یعنی کره جنوبی و اندونزی معطوف کرده است، زیرا صادرات خودروهای برقی به این کشورها به ترتیب در دو ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۱۰ و ۷ برابر افزایش یافته است.
پکن همچنین صادرات خودروهای برقی خود را به یکی دیگر از شرکای RCEP، یعنی ژاپن، در دو ماه گذشته ۲ برابر کرده است. توافقنامه تجارت آزاد شامل ۱۵ عضو است و هدف آن حذف ۹۰ درصد از تعرفههای وارداتی بین امضاکنندگان آن طی چند سال آینده است.
علاوه بر جبران کاهش صادرات از بازار اتحادیه اروپا در بحبوحه تحقیقات بروکسل، افزایش صادرات خودروهای الکتریکی به اعضای RCEP نتیجه حضور اقتصادی قوی منطقه است.
یکی دیگر از مقاصد آینده خودروهای برقی چین آسیای مرکزی است و صادرات به این منطقه در دو ماه اول ۲٫۳ برابر سالانه افزایش یافته است.
تقویت صادرات خودروهای الکتریکی چین ابزاری برای کمک به کاهش ظرفیت مازاد در بازار داخلی است. بازار داخلی به شدت رقابتی است و جنگ قیمت قریبالوقوع میتواند به چشمانداز سازندگان مهم خودروهای الکتریکی آسیب برساند.
منبع: scmp