• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
4

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فناوری کوانتومی چین

  • کد خبر : 7159
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فناوری کوانتومی چین
فیزیکدانان چین هشدار داده‌اند آخرین محدودیت‌های تجاری آمریکا بر پکن بی‌سابقه است و تأثیر گسترده‌ای بر تحقیقات کوانتومی این کشور خواهد داشت. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که در فهرست به روز شده محدودیت‌های صادرات وزارت بازرگانی ایالات متحده، نام 22 بازیگر برجسته چین در تحقیقات کوانتومی و صنعتی سازی در میان 37 نهاد چینی مورد هدف قرار گرفت.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، طبق گفته دانشمندان چینی، این دومین بار است که مؤسسات و شرکت‌های تحقیقاتی مرتبط با کوانتوم به لیست سیاه تجارت اضافه می‌شوند، اما این بار دامنه آن بسیار گسترده‌تر است و تقریباً تمام قدرت‌های اصلی چین در تحقیقات اطلاعات کوانتومی در این فهرست ذکر شده است.

دفتر صنعت و امنیت وزارت ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: در میان شرکت‌های جدید، ۲۲ مؤسسه و شرکت چینی که در تلاش برای به دست آوردن اقلام با منشأ آمریکا برای افزایش قابلیت‌های کوانتومی هستند، اضافه شدند. این فعالیت‌ها کاربردهای نظامی قابل توجهی دارند و تهدیدی مهم برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شوند.

بخش فناوری پیشرفته چین از جمله فناوری اطلاعات کوانتومی، به ویژه مرتبط با قابلیت‌های دفاعی این کشور، سال‌ها هدف تحریم‌های آمریکا بوده است. در نوامبر ۲۰۲۱، دو شرکت ارتباطات کوانتومی و یک موسسه تحقیقاتی اولین نهادهای چینی بودند که در لیست سیاه صادراتی قرار گرفتند.

در آگوست سال ۲۰۲۳، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی، مانع از ورود دلار آمریکا به نیمه‌رساناها و میکروالکترونیک‌های چینی، فناوری اطلاعات کوانتومی و برخی سیستم‌های هوش مصنوعی شد.

چندین فیزیکدان کوانتومی گفته‌اند که این آخرین اقدام ایالات متحده می‌تواند عواقب بزرگی برای تحقیقات مرتبط، از دسترسی به تجهیزات پیشرفته گرفته تا مبادلات دانشگاهی داشته باشد. تقریباً همه آزمایشگاه‌های چینی که مشغول به تحقیقات کوانتومی هستند در این فهرست جدید ذکر شده‌اند. یکی از شرکت‌های موجود در این فهرست، Origin Quantum Computing Technology، در سال ۲۰۱۷ توسط فیزیکدانان کوانتومی پیشرو USTC تأسیس شد و به نوعی مرکز ستون فقرات تحقیقات محاسبات کوانتومی چین و کاربردهای صنعتی آن است. USTC یا دانشگاه علم و فناوری چین، یک موسسه پیشگام در تحقیقات کوانتومی داخلی است. این دانشگاه همچنین یک مرکز نوآوری است که به لطف پیشرفت‌های علمی، محلی برای رقابت استعدادها و حمایت سخاوتمندانه از سوی دولت محلی است که استارت آپ‌های زیادی را ایجاد کرده است.

اولین کامپیوتر کوانتومی عملی چین توسط Origin در سال ۲۰۲۱ ساخته شد که Origin Wukong اولین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا نسل سوم چینی بود که استفاده از آن در ژانویه به روی کاربران جهانی باز شد.

چهار مرکز تحقیقاتی تحت آکادمی برتر علوم چین، از جمله مرکز اطلاعات کوانتومی و فیزیک کوانتومی، مؤسسه فیزیک، آزمایشگاه کلیدی اطلاعات کوانتومی، مؤسسه میکروسیستم و فناوری اطلاعات شانگهای نیز در فهرست تحریم‌های به‌روز شده قرار دارند. سایر موارد عبارتند از موسسات تحقیقاتی در سراسر چین، مانند آکادمی علوم اطلاعات کوانتومی پکن، مرکز تحقیقات علوم کوانتومی شانگهای و موسسه علوم و مهندسی کوانتومی شنجن.

تحقیقات کوانتومی در USTC از اعزام دانشجویان و محققان به غرب برای آموزش سود می‌برد. اما در حالی که بسیاری از فارغ التحصیلان USTC ممکن است برای تحصیلات عالی به ایالات متحده بروند، این آخرین اقدام بدون شک به عنوان یک تضعیف کننده برای این مرکز عمل خواهد کرد.

اما از آنجایی که فهرست تحریم‌ها توسط وزارت بازرگانی صادر شده و به طور مستقیم به خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده مربوط نمی‌شود، بعید است در کوتاه مدت تأثیر مستقیمی بر درخواست‌های ویزای دانشجویان USTC داشته باشد. با این حال، فهرست سیاه نشان می‌دهد که آمریکا در اعطای تاییدیه ویزا به دانش آموزان چینی در زمینه‌های مرتبط با علوم و فناوری و ریاضیات سخت‌تر عمل خواهد کرد.

ادامه تشدید اقدامات مهار آمریکا می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای تحقیقات کوانتومی در چین داشته باشد. یکی از پیامدهای احتمالی این است که محققان چینی ممکن است برای چاپ مقالات در مجلات برتر دانشگاهی مانند نیچر و ساینس مشکل بیشتری پیدا کنند و یافته‌های آنها احتمالاً برای تبعیت از تحریم‌های ایالات متحده مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

اما با وجود چالش‌های موجود و در مقایسه با سایر بخش‌های فناوری پیشرفته مانند نیمه‌رساناها و هوش مصنوعی، فاصله کوانتومی بین بازیگران چینی و همتایان غربی آن‌ها چندان گسترده نیست. چین در حال تسریع تلاش‌ها برای دستیابی به خوداتکایی در تجهیزات کوانتومی پیشرفته است و این فهرست ممکن است در مجموع برای چین مثبت باشد و اگر دانش آموزان با استعداد تحصیلی بیشتری بتوانند در داخل چین بمانند، این کشور می‌تواند پیشرفت‌های علمی را سرعت بخشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7159

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.