• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
5

نمایشگاه خودرو چین ۲۰۲۴؛ “عصر جدید، پویایی جدید”

  • کد خبر : 6898
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۱۱
نمایشگاه خودرو چین ۲۰۲۴؛ “عصر جدید، پویایی جدید”
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن، در 25 آوریل 2024 و پس از 4 سال برگزار شد و با 117 وسیله نقلیه برتر جهانی و 278 مدل انرژی جدید، با پشتیبانی بیش از 500 شرکت سازنده قطعات و شرکت‌های فناوری از 13 کشور سراسر جهان، توجه علاقه‌مندان به حمل‌ونقل جهانی را به خود جلب کرد.

به گزارش frost ، در ادامه چند  نکته از این رویداد را ذکر خواهیم کرد:

  1. ۱. آغاز نیمه دوم مسابقه و رقابت خودروی برقی با تأکید بر “هوشمندی”

تمرکز صنعت خودروهای انرژی جدید چین از برقی بودن به تأکید بر ویژگی‌های “هوشمند” تغییر کرده است. در گذشته، خودروسازان عمدتاً بر محدوده رانندگی خودروهای انرژی جدید تأکید داشتند، اما با توجه به اینکه بسیاری از آن‌ها اکنون بیش از ۵۰۰ کیلومتر برد دارند، خودروسازان برای جذب مصرف‌کنندگان، نوآوری‌های خودروهای هوشمند را بهبود می‌بخشند. شرکت‌هایی مانند بی وای دی با DiLink، GAC Aion AdiGO، و نیو با سیستم‌عامل نیو، برنامه‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تری مانند Dipilot با مدل هوش مصنوعی Xuanji و سیستم هوشمند درون خودروی Banyan را ادغام کرده‌اند و سفر را هوشمندتر و راحت‌تر می‌کنند. ورود غول‌های فناوری مانند هوآوی و شیائومی رقابت را در سخت‌افزار و نرم‌افزار رانندگی هوشمند و در کابین‌های هوشمند تشدید کرده است، شیائومی بر رابط‌های انسان و ماشین (HMI) و سفارشی‌سازی سخت‌افزار با کنسول‌های جدید تأکید می‌کند.

  1. ۲. تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) بین‌المللی رویکردهای متفاوتی را به “انرژی نو” و بازار چین نشان می‌دهند

تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) مانند هوندا و فولکس‌واگن تعهدی دوباره به بازار خودروهای برقی چینی نشان دادند و مجموعه‌ای از برندها و مدل‌های جدید انرژی بومی‌سازی شده را برای پذیرش انتظارات منحصر به فرد مصرف‌کنندگان محلی در چین راه‌اندازی کردند. به عنوان مثال، دانگ فنگ هوندا کل خط NEV خود را به نمایش گذاشت، از جمله سه سدان الکتریکی – LingGuang e:NS2، LingSi L، و Ye S7 – همراه با مدل‌های هیبریدی CR-V و Inspire، و استراتژی محلی سازی و الکتریکی سازی آن‌ها را تسریع بخشید.

فولکس واگن همچنین وارد همکاری فناوری استراتژیک با شپینگ برای توسعه دو مدل خودروی الکتریکی کلاس B بر اساس پلت فرم G9 شده و با بهره‌گیری از کابین هوشمند و نرم‌افزار سیستم‌های کمک راننده پیشرفته شپینگ، با نام تجاری فولکس واگن در چین به فروش خواهند رسید و انتظار می‌رود تولید آن در سال ۲۰۲۶ آغاز شود و فولکس‌واگن را در «استراتژی چین برای چین» تقویت کند و به شپینگ کمک کند پلتفرم خود را در اروپا نیز ارتقا دهد. در مقابل، برخی از تولیدکنندگان بین‌المللی همچنان بر ارتقای مدل‌های موتور احتراقی استاندارد، مانند JLR و Infinity تمرکز داشتند، در همین حال سایر تولیدکنندگان تجهیزات اصلی اروپایی مانند پژو و سیتروئن در نمایشگاه خودرو چین امسال شرکت نکردند.

  1. ۳. شرکت‌های سازنده انرژی‌های نو چینی وارد عصر رقابت شدید می‌شوند

رقابت داخلی بین برندهای انرژی نو چینی بی‌سابقه بوده که در قیمت‌گذاری محصولات آن‌ها تأثیرگذار بوده است. در فوریه ۲۰۲۴، بی وای دی اولین حرکت را در روند کاهش قیمت انجام داد که شاهد کاهش قیمت‌های مدل‌های هیبریدی انرژی جدید داخلی تا محدوده ۱۰ هزار یورو برای نخستین بار بود. متعاقباً، سایک، نیسان، چری و جیلی و فولکس واگن به موج کاهش قیمت‌ها پیوستند و سیاست‌های تخفیف مختلفی را برای دفاع و تصاحب سهم خود در بازار اجرا کردند. در نمایشگاه خودرو چین، ویژگی‌هایی مانند پلتفرم‌های ولتاژ بالا ۸۰۰ ولت، باتری‌های با چگالی بالا، در‌های مکش دار برقی و قابلیت‌های رانندگی هوشمند استاندارد در محصولات تولیدکنندگان چینی قابل‌مشاهده بود.

  1. ۴. درخشش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آزمایشی در نمایشگاه

شرکت‌های چینی و بین‌المللی تست خودرو مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را در نمایشگاه خودرو پکن رهبری کردند. شرکت دلفی اتوموتیو (APTIV) نرم‌افزار، سخت‌افزار و محصولات توسعه‌یافته توسط تیم خود را به نمایش گذاشت که شامل طراحی‌هایی از رانندگی خودکار پیشرفته و برق‌رسانی و همچنین نرم‌افزاری که با روش‌های ابری فعال شده‌اند، می‌شود و به خودروسازان کمک می‌کند تا انتقال به «وسایل نقلیه‌های نرم‌افزاری» را تسریع کنند.

شرکت‌های دیگر نیز طراحی خود را از طراحی شکل خودرو تا توسعه نرم‌افزار از طریق ابزارهای توسعه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کردند. توانایی آن‌ها برای دستیابی به ارتقاء سریع‌تر، هوشمندانه‌تر و با کیفیت‌تر محصول، توجه بسیاری از تولیدکنندگان چینی و بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

شرکت بوش طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به نمایش گذاشت و به طور کامل آخرین نوآوری‌های خود را با هدف آینده جابجایی هوشمند پایدار نشان داد.

  1. ۵. اقتصاد چرخشی ممکن است به موضوعی حیاتی در آینده تبدیل شود

شرکت‌های باتری‌سازی مانند CATL نیز یکی دیگر از جذابیت‌های اصلی در نمایشگاه خودرو پکن بودند، به همراه شرکت‌های مختلفی که نوآوری‌های باتری حالت جامد جدیدی را معرفی کردند، که انتظار می‌رود تا ۳ سال آینده راه خود را به محصولات جدید بیابند. چین در حال حاضر در زمینه پیش‌پردازش و بازیابی مواد باتری تسلط دارد، با این حال، از آنجایی که سیاست‌های مربوط به بازیافت باتری‌های خودروهای انرژی جدید هنوز به طور کامل در چین تعریف نشده‌اند، هنوز کار زیادی برای ایجاد یک اکوسیستم بازیافت باتری بالغ در این کشور وجود دارد.

شرکت‌های CATL و بی وای دی به عنوان رهبران صنعت باتری، هر دو در حال حاضر سرمایه‌گذاری زیادی در اقتصاد بازیافت باتری کرده‌اند. CATL، به طور خاص، دارایی‌های خود را در Brunp Recycling در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ افزایش داد. در سال ۲۰۱۹، CATL یک سرمایه‌گذاری مشترک با Brunp با سرمایه‌گذاری ۳٫۶ میلیارد یوان تشکیل داد و مفهوم ادغام بازیافت “بالادست و پایین‌دست” را معرفی کرد و چین در سیستم بازیافت باتری استفاده شده، پیشگام شد. در حال حاضر CATL ، ۱۵ مرکز بازیافت در سراسر کشور ایجاد کرده است. از سوی دیگر، بی وای دی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که با شرکت China Tower Corporation برای استفاده آبشاری باتری (استفاده مجدد) وارد همکاری استراتژیک شد. علاوه بر این، بی وای دی در حال بررسی کاربرد باتری‌های از کار افتاده در ذخیره‌سازی انرژی با شرکت تجاری ژاپنی Itochu Corporation است. تا به امروز، بی وای دی بیش از ۴۰ مرکز بازیافت باتری برق در سراسر چین تأسیس کرده است.

  1. ۶. دوران هیدروژن هنوز به زمان نیاز دارد

انتقال به دوران هیدروژن روند کندی را سپری می‌کند. در نمایشگاه خودرو ۲۰۲۴، بیشتر شرکت‌ها خودروهای هیدروژنی را معرفی نکردند، به‌جز BMW که یک شاسی‌بلند iX5 با موتور هیدروژنی را به نمایش گذاشت. با این حال، BMW هیچ برنامه خاصی برای عرضه در بازار اعلام نکرده است. توسعه خودروهای هیدروژنی برای استفاده مصرف‌کنندگان در چین با چالش‌های متعددی از جمله محدودیت‌های زیرساختی مواجه است که شامل هزینه‌های بالا و لجستیک پیچیده ساخت شبکه‌ای از ایستگاه‌های هیدروژن می‌شود. علاوه بر این، خود این فناوری هنوز در حال بلوغ است و مسائلی مانند دوام پیل سوختی و کارایی نیاز به پیشرفت بیشتری دارد. همچنین نگرانی‌های نظارتی و ایمنی، با توجه به اشتعال پذیری بالای هیدروژن، پروتکل‌های ایمنی سخت‌گیرانه‌ای را ایجاب می‌کند و می‌تواند پذیرش فناوری و توسعه زیرساخت‌ها را آهسته کند و در مجموع منجر به پذیرش کند خودروهای هیدروژنی در چین و مناطق دیگر شود.

نتیجه‌گیری

نمایشگاه خودرو۲۰۲۴ چین، ظهور برندهای انرژی جدید مانند شیائومی، نیو و GAC را به نمایش گذاشت.   همچنین حضور و جاه‌طلبی‌های بین‌المللی شرکت‌های آزمایشی چینی و تأمین‌کنندگانی که قادر به ارائه مشاوره‌ها و راه‌حل‌های پیشرو در بازار هستند، قابل‌توجه بود. همزیستی پلاگین هیبرید و خودروهای باتری دار را در نمایشگاه شاهد بودیم که نشان می‌دهد هنوز بازاری برای هر دو پیشرانه وجود دارد. این رویداد نگرش‌های کاملاً متفاوت نسبت به الکتریکی سازی و رقابت بین تولیدکنندگان چینی و  بین‌المللی را برجسته کرد، با این حال، خودروسازان محلی همچنان بر روی طراحی مشخصات خودرو مطابق با نیازهای محلی تمرکز می‌کنند، و بر رابط‌های انسان و ماشین (HMI) و سفارشی‌سازی سخت‌افزار، بیش از رانندگی طولانی، محدوده حرکت و سایر ویژگی‌های عملکرد سنتی تأکید دارند. به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بین‌المللی دریافته‌اند که برای رقابت بهتر در بازار به سرعت در حال تحول، به مشارکت فناوری بیشتری نیاز است، فولکس واگن به دنبال طراحی با شپینگ برای محصولات محلی است و حتی تسلا اعلام کرده که با همکاری با غول اینترنتی بیدو به توسعه فناوری رانندگی کمک می‌کند.

مباحث و گفت‌وگوهای نمایشگاه خودرو پکن چالش‌های فعلی بازار مانند ظرفیت مازاد تولید و صادرات جهانی، نگرانی‌های فزاینده در مورد حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها و امنیت  و امکان یک اقتصاد باتری واقعاً چرخشی را مورد بررسی قرار دادند. این موضوعات مورد تمرکز و توجه همه ذی‌نفعان و کارشناسانی است که می‌خواهند شاهد رشد یک صنعت نوآورانه و پایدار باشند.

منبع: frost

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6898

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.