کاهش قیمتها میتواند زیانهای سنگین و موجی از تعطیلیها را به همراه داشته باشد، و تنها تولیدکنندگانی که تولیدات بالا دارند قادر به ادامه حیات خواهند بود.
بیوایدی، بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان، قصد دارد برخی از بخشهای خود را برای ارائه بهترین محصولات و قیمتها برای جذب مشتریان چینی بازتعریف کند. این شرکت در ماه فوریه ۲۰۲۴ جنگ تخفیف را با کاهش قیمت بین ۵ تا ۲۰ درصد برای جذب مشتریان از خودروهای بنزینی آغاز کرد.
در جنگ تخفیفی تاکنون شاهد کاهش قیمت ۵۰ مدل در طیف وسیعی از برندها به طور متوسط ۱۰ درصد بودهایم. اگر بیوایدی قیمت خود را ۱۰۳۰۰ یوان دیگر (۱۴۲۲ دلار) برای هر خودرو کاهش دهد، سودآوری صنعت خودرو در سال جاری میتواند منفی شود.
چین بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است که فروش آن حدود ۶۰ درصد از کل فروش جهانی را تشکیل میدهد، اما این صنعت به دلیل اقتصاد آسیب دیده و عدم تمایل مصرف کنندگان برای هزینه در اقلام بزرگ با یک رکود مواجه است.
در حال حاضر، تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان خودروهای برقی در سرزمین اصلی – مانند بیوایدی و لیاتو سودآور هستند، در حالی که بیشتر شرکتها هنوز نتوانستهاند به تعادل برسند.
رقابت قیمتی بین سازندگان خودروهای برقی چین به بازارهای خارج از این کشور، به ویژه در کشورهایی که فروش آنها همچنان در حال افزایش است، گسترش خواهد یافت.
بیشتر خودروسازان سرزمین اصلی چین احتمالاً به ارائه تخفیف برای حفظ سهم بازار ادامه خواهند داد. قیمتها و کمپینهای تبلیغاتی، بیشتر از طراحی و کیفیت خودروها، کلید موفقیت یک برند در چین را در دست دارند، زیرا مصرفکنندگان، هنگام معامله و خرید خودرو به این نکته بسیار توجه میکنند.
بیوایدی رکورد سود خالص ۳۰ میلیارد یوان را برای سال ۲۰۲۳ ثبت کرد که ۸۰٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن افزایش داشت. شرکت جنرال موتورز درآمد خالص خود را ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ گزارش کرد که ۱۹٫۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
برخی میگویند که جنگ تخفیف رو به پایان است. مدیران خودروسازی شپینگ بر این نظر هستند که قیمتها در کوتاهمدت تثبیت میشوند و این تغییر به طور موثر در بلندمدت به توسعه خودروهای الکتریکی کمک میکند. رقابت در واقع باعث گسترش بخش خودروهای الکتریکی و افزایش نفوذ آن در چین شده و این امر افراد بیشتری را به خرید خودروهای الکتریکی تشویق کرده است.
منبع: scmp