این اتفاق نشان میدهد که سرمایهگذاری همه جانبه شرکت بیوایدی بر روی خودروهای برقی سودده بوده و به این شرکت کمک میکند از برخی از بزرگترین نامهای قدیمی فعال در صنعت خودروسازی جهان عبور کند.
بر اساس دادههای مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین، BYD در سال گذشته ۲٫۴ میلیون بیمه خودروی داخلی جدید را به ثبت رساند که سهمی ۱۱ درصدی از بازار سراسر کشور را به آن اختصاص داد.
رشد چشمگیر این خودروساز نشاندهنده موفقیت برندهای چینی در توسعه خودروهای برقی مقرونبهصرفه و با تکنولوژی بالا است که به سرعت مقبولیت بینالمللی را به دست میآورند. شرکتهایی مانند خودروسازی چند ملیتی Stellantis NV و فولکس واگن اکنون به شرکتهای خودروسازی چینی روی آوردهاند تا به بخش خودروهای الکتریکی خود جان بخشند.
بیوایدی در اوایل سال گذشته فولکس واگن را به عنوان پرفروشترین برند خودرو در چین بهصورت فصلی پشت سر گذاشته بود، اما آخرین دادهها نشان میدهد که اکنون این وضعیت به کل سال تسری یافته است. فولکسواگن حداقل از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که اطلاعات مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین در دسترس قرار گرفت، پرفروشترین برند چین بود.
در میان ۵ برند برتر دیگر، تویوتا و هوندا هر دو شاهد کاهش سهم بازار و حجم فروش خود بودند. شرکت خودروسازی چانگان چین هم اگرچه سهم آن تا حدودی ثابت ماند اما از افزایش فروش سود برد.
تغییر در رتبهبندیها نوید خوبی برای BYD و دیگر خودروسازان چینی است، و این در حالی است که در سال ۲۰۲۴ انتظار میرود فروش کلی خودروهای برقی و هیبریدی در این کشور با افزایش ۲۵ درصدی به ۱۱ میلیون دستگاه برسد.
بر اساس گزارش گلوبال دیتا، فروش BYD در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۳ میلیون دستگاه رسید و این شرکت را برای اولین بار در رده بندی ۱۰ فروشنده برتر جهانی خودرو قرار داد. فروش فقط خودروهای برقی این شرکت در سه ماهه چهارم سال گذشته به اندازهای بود که برای اولین بار از شرکت تسلا به عنوان بزرگترین فروشنده در جهان پیشی گرفت.
منبع: bloomberg