پکن دهمین سال راهبرد توسعه جهانی زیرساختی خود را در سومین همایش «کمربند و جاده و همکاری های بینالمللی»، جشن میگیرد. نمایندگان حدود ۱۳۰ کشور و ۳۰ سازمان جهانی در این مجمع دو روزه شرکت کردند. این مجمع برای اولین بار جلسهای در مورد همکاریهای دریایی نیز تشکیل داد.
پس از همه گیری کووید-۱۹، اقتصاد آبی به عنوان یک نیروی محرکه جدید برای احیای اقتصاد، ارتباط و همکاری جهانی و نقطه رشد جدیدی برای نوآوری و تحول شناخته شده است که برای چین و کشورهای کمربند و جاده بسیار اهمیت دارد.
بانک جهانی اقتصاد آبی را تحت عنوان «استفاده پایدار از منابع اقیانوس برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و مشاغل در عین حفظ سلامت اکوسیستمهای اقیانوسی» تعریف کرده است.
اقیانوسها قبلاً بخشی از طرح کمربند و جاده بودند که توسط رئیس جمهور شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد – جنبه “جاده” به اصطلاح جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم اشاره دارد.
پکن طرحی برای چشم انداز همکاری دریایی خود ذیل طرح کمربند و جاده در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد. تمرکز آن بر ایجاد یک گذرگاه اقتصادی از دریای چین جنوبی به دریای مدیترانه و آفریقا بود.
هدف از ابتکار عمل جدید اعلام اهداف توسعه پکن برای همکاریهای دریایی بینالمللی و در عین حال احترام به نگرانیها و ایدههای دیگر کشورها است. چین متعهد شده است از همه طرفهای درگیر در این امر بخواهد که اقدامات هماهنگ برای حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوسها انجام دهند، تا در مورد یک طرح بزرگ برای همکاری آبی با دیگران گفت وگو و ثمرات توسعه آبی را به اشتراک بگذارد. حوزه این گفت و گوها از استفاده پایدار از منابع دریایی و حفاظت از تنوع زیستی گرفته تا تغییرات آبوهوایی و همکاریهای فناوری را شامل میشود.
چین تلاش خواهد کرد تا آگاهی از مسائل زیست محیطی را در میان شرکتهای چینی درگیر در پروژههای کمربند و جاده در خارج از کشور افزایش دهد. دولت این کشور نیز در زمینه هایی مانند حفاظت از محیط زیست و انرژیهای جدید حمایت فناورانه ارائه خواهد کرد.
منبع: scmp