• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
8

کشف نانوذرات برای کاهش سلول‌های بنیادی سرطانی

  • کد خبر : 3148
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
کشف نانوذرات برای کاهش سلول‌های بنیادی سرطانی
دانشمندان می‌گویند نانوذراتی با زیست سازگاری خوب برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی ساخته‌اند.

به گفته پژوهشگران، درمان با مسدود کردن فرآیند تکثیر سلول‌های بنیادی سرطانی صورت می‌گیرد.

دانشمندان چینی در یک مطالعه اخیر، یک نانو ماده هوشمند ساخته‌اند که به طور قابل توجهی تعداد سلول‌های بنیادی سرطانی را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

درمان‌هایی که می‌توانند به طور انتخابی سلول‌های سرطانی را از بین ببرند، به این معنا است که آسیب کمتری به سلول‌های سالم بیمار وارد می‌کند. اما درمان‌های موجود نمی‌توانند به‌طور خاص سلول‌های بنیادی سرطانی که می‌توانند تقسیم و تجدید شوند یا به انواع دیگر سلول‌های سرطانی تبدیل شوند (CSCs) را هدف قرار دهند. و به دلیل رشد سریع و سرعت جهش سریع سلول‌های سرطانی فعال، درمان‌های مرسوم نمی‌توانند آنها را از بین ببرند.

دانشمندان چینی گفتند که نانوذراتی با سازگاری زیستی خوب در تلاش برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی‌ها ایجاد کرده‌اند و نتیجه آزمایش آنها بر روی موش‌ها کاهش قابل توجهی در تعداد سلول‌های سرطانی‌ها را نشان می‌دهد.

یافته‌های این تیم – از آزمایشگاه کلیدی زیست شناسی RNA آکادمی علوم چین و دانشگاه علم و فناوری پکن – در مجله معتبر Biomaterials منتشر شد.

وانگ جیان، یکی از نویسندگان مقاله از آزمایشگاه کلیدی زیست شناسی RNA آکادمی گفت که این درمان با مسدود کردن فرآیند تکثیر سلول‌های سرطانی کار می‌کند. وی گفت: «فعالیت‌های سلولی به شدت به سنتز پروتئین بستگی دارد و درمان ما بر کارخانه پروتئین در سلول‌ها – ریبوزوم‌های سیتوزولی- متمرکز است.

برای انجام این کار، تیم از رهاسازی هدفمند و اتصال دقیق نانوذرات برای متوقف کردن فعالیت ریبوزوم‌ها برای از بین بردن سلول‌های استفاده کرد.

دانشمندان این تحقیقات گفتند که این نوع درمان که “به تخریب مستقیم ریبوزوم‌های سیتوزولی در سلول‌های سرطانی وابسته است” به ندرت توسعه یافته است.

این درمان همچنین از درمان فتودینامیک که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و عوارض جانبی کمی دارد، برای کنترل آزادسازی مولکول‌های دارو استفاده می‌کند.

این مولکول‌ها با حامل‌های حساس به نور بی‌ضرر ترکیب شدند که نانوذرات را تشکیل می‌دهند و به سلول‌ها منتقل می‌شوند. محققان سپس لیزر قرمزی را بر روی ناحیه بیمار تابش کردند. بر اساس این مقاله، پس از پنج دقیقه از این تابش نور، نانوذرات مولکول‌های دارویی را آزاد کردند که سمیت را در سلول‌های تومور بیان می‌کنند.

هسته سلول سرطانی و ریبوزوم‌های سیتوزولی مملو از اسیدهای نوکلئیک هستند و ساختار شیمیایی اسید نوکلئیک به این قسمت از سلول بار منفی قوی می‌دهد.

محققان برای جلوگیری از سمیت بارهای مثبتی که بر بافت‌ها و سلول‌های طبیعی تأثیر می‌گذارند، از برخی ترکیبات آمینه ساده به‌عنوان بلوک‌های ساختمانی اساسی نانوذره استفاده کرده‌اند. ترکیبات آمینه فقط زمانی می‌توانند بار مثبت داشته باشند که در معرض میکرو محیط اسیدی سلول‌های تومور قرار گیرند.

در بافت‌ها و سلول‌های طبیعی، بارهای مثبت ترکیبات آمینه می‌تواند نسبتاً ضعیف باشد، بنابراین ایمنی سلول‌ها و بافت‌های همسایه را تضمین می‌کند. دانشمندان معتقدند که این روش باعث جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3148

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.