به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، نخستین پک، یک نسخه با طول عمر بالا است که تا ۱۲ سال قابل استفاده بوده و بُرد رانندگی ۷۵۸ کیلومتر (۴۷۱ مایل) ارائه میدهد. دومین نسخه، یک پک فسفاتآهن-لیتیوم (LFP) با قابلیت شارژ سریع است که تنها با ۱۰ دقیقه شارژ میتواند تا ۴۷۸ کیلومتر حرکت کند.
این دو نوع باتری نشان میدهد که CATL تمرکز خود را بر فناوری دوچندان کرده تا به تأمینکننده اصلی خودروسازان اروپایی همچون BMW و فولکسواگن تبدیل شود، زیرا این شرکت منابع انرژی متناسب با نیاز آنها را برای رقابت با باتریهای اختصاصی «بلید» شرکت بیوایدی عرضه میکند. این عرضه محصولات پاسخی به تقاضای فوری برای برقیسازی در بازار اروپا است.
این دو نوع باتری قرار است از کارخانه ۸.۶ میلیارد دلاری (۷.۳ میلیارد یورویی)CATL در شهر دبرسن، دومین شهر بزرگ مجارستان، خارج شوند. این کارخانه ظرفیت تولید ۱۰۰ گیگاواتساعت (GWh) دارد که برای تأمین انرژی ۲ میلیون خودروی برقی با بُرد ۵۰۰ کیلومتری کافی است. آغاز تولید برای پایان سال جاری برنامهریزی شده است.
دبرسن دومین پایگاه تولیدی CATL در اروپا پس از کارخانه این شرکت در ایالت تورینگن آلمان است که در سال ۲۰۲۳ با ظرفیت ۱۴ گیگاواتساعت فعالیت خود را آغاز کرد.
شرکتCATL اعلام کرد پک باتری با طول عمر بالا برای عملکرد در دماهای پایین بهینهسازی شده است، مزیتی که میتواند مشتریان بازارهایی با زمستانهای سخت را متقاعد کند خودروهای بنزینی را کنار بگذارند و به سمت خودروهای برقی بروند.
حجم نصب باتری CATL بین ژانویه تا ژوئیه نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافت و به ۲۲۱.۴ گیگاواتساعت رسید. این شرکت در همین دوره ۳۷.۵ درصد سهم بازار جهانی را در اختیار داشت.
فروشهای خارج از سرزمین اصلی چین حدود ۳۰ درصد از مجموع جهانی CATL را تشکیل میدهد. این شرکت که در ماه مه با عرضه اولیه سهام به ارزش ۵.۲۲ میلیارد دلار در هنگکنگ وارد بورس شد، اعلام کرد که عواید خود را به ساخت کارخانههای خارج از کشور اختصاص خواهد داد.
باتریهای ساخت چین از برتری قاطع در تولید و فناوری نسبت به رقبای بینالمللی برخوردارند و این برتری با شتاب گرفتن پذیرش خودروهای برقی در چین تقویت شده است.
سازندگان چینی باتری خودروهای برقی به رهبری CATL بیش از ۷۰ درصد بازار جهانی را در اختیار دارند.
شرکتCATL که مشتریانی همچون تسلا و استلانتیس (مالک فیات) را نیز در اختیار دارد، در ماه آوریل اعلام کرد که تولید انبوه باتری سدیم-یونی Naxtra را در سال جاری آغاز خواهد کرد؛ باتریای که چگالی انرژی آن تقریباً همسطح باتریهای LFP است اما هزینه تولید پایینتری دارد.
منبع: scmp