• امروز : سه شنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 19 August - 2025
0

خودروسازان چینی در اروپا به سطح سهم بازار پیش از تعرفه‌ها بازگشتند

  • کد خبر : 10934
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
خودروسازان چینی در اروپا به سطح سهم بازار پیش از تعرفه‌ها بازگشتند
در ماه ژوئن، خودروسازان چینی بیش از ۱۰ درصد از سهم بازار خودروهای برقی اروپا را به دست آوردند و به‌طور کامل از تأثیر تعرفه‌هایی که سال گذشته اتحادیه اروپا وضع کرده بود، بازیابی شدند.

به گزارش بلومبرگ، خودروسازانی به رهبری شرکت بی‌وای‌دی، ۱۰.۶ درصد از کل ثبت‌نام‌های خودروهای برقی در این منطقه را به خود اختصاص دادند؛ بالاترین میزان از رکورد ۱۱.۱ درصدی ژوئن سال گذشته است، زمانی که خودروسازان برای پیشی گرفتن از تعرفه‌های اتحادیه اروپا ــ که برای مقابله با یارانه‌های دولتی وضع شد ــ سیل خودروهای برقی ساخت چین را روانه بازار کردند.

از نظر حجم مطلق فروش، خودروسازان چینی در ماه ژوئن بیشترین میزان فروش خودروهای برقی خود را در اتحادیه اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (شامل نروژ و سوئیس) به ثبت رساندند. با این حال، جایگاه کلی آنها در بازار اروپا همچنان نسبتاً محدود است.

خودروسازان چینی برای ادامه گسترش حضور خود در اروپا و دور زدن تعرفه‌های اتحادیه اروپا ــ که نهایتاً اواخر ۲۰۲۴ اجرایی شد ــ اقدام به ایجاد ظرفیت تولید محلی کرده‌اند. این تعرفه‌ها که میزان آنها بسته به تولیدکننده متفاوت است، شامل تمام خودروهای برقی ساخت چین می‌شود، حتی آنهایی که توسط شرکت‌هایی مانند تسلا، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن تولید می‌شوند.

برند بریتانیایی MG، که تحت مالکیت شرکت دولتی سایک موتورز چین است، بالاترین نرخ تعرفه را با ۴۵ درصد (شامل ۱۰ درصد تعرفه واردات موجود اتحادیه اروپا) دریافت کرده است. این برند از تمرکز صرف بر خودروهای تمام‌برقی فاصله گرفته و فروش مدل‌های هیبریدی و احتراقی خود را افزایش داده است.

در مقابل، بی‌وای‌دی همچنان بر خودروهای برقی پافشاری کرده و در عین حال محصولات هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrid) را نیز به سبد خود افزوده است. شاسی‌بلند Seal U این شرکت توانسته از نقطه شروعی صفر، در نیمه نخست سال به جمع ده خودروی پرفروش اروپا در رده خودروهای قابل شارژ از برق (Plug-in) وارد شود.

در ماه ژوئن، بی‌وای‌دی بار دیگر پیشتاز فروش خودروهای برقی چینی در اتحادیه اروپا و بریتانیا بود. فروش خودروهای برقی این شرکت در نیمه نخست سال ۱۴۳ درصد افزایش یافت، در حالی که شرکت‌های شپینگ و لیپ‌موتور رشدهای حتی بیشتری را تجربه کردند.

بی‌وای‌دی با توجه به مزیت‌های هزینه‌ای خود نسبت به رقبای اروپایی، استراتژی قیمت‌گذاری دقیقی را توسعه داده است. این شرکت در زمینه خودروهای هیبریدی قابل شارژ تهاجمی عمل کرده، اما در خودروهای تمام‌برقی اختلاف قیمت با خودروسازان سنتی چندان زیاد نیست. تعرفه‌هایی که به قیمت نهایی اضافه می‌شوند یکی از دلایل این موضوع هستند، اما بی‌وای‌دی تغییر تاکتیکی دیگری هم داده است: آنها نمی‌خواهند خودروسازان اروپایی را ناراحت کنند و باعث شکایت دوباره آنها به کمیسیون اروپا شوند. به همین دلیل، حالا در ارائه قیمت‌های بسیار پایین محتاط‌تر شده‌اند.

در مجموع، خودروسازان چینی در ماه ژوئن رکورد ۵.۴ درصد از کل ثبت‌نام‌های خودرویی اروپا را از آن خود کردند و در خودروهای هیبریدی قابل شارژ (۱۳.۲٪) و کل هیبریدها (شامل PHEV و Mild Hybrid) نیز به ترتیب رکوردهای ۱۳.۲ و ۹.۴ درصدی ثبت کردند.

با این حال بخشی از این ارقام به دلیل ثبت‌نام‌های داخلی نمایندگی‌ها و تحویل به کانال‌های فروش پرحجم مانند اجاره خودروهاست که همیشه بازتاب‌دهنده تقاضای واقعی بازار نیست.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10934

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.