به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، نخستین مدل تولیدی تحت برند جدید کهShangjie نام دارد و به معنای «مدرن و شیک» است، قرار است در پاییز امسال رونمایی شود. طبق بیانیه مشترک این دو شرکت، این مدل به فناوریهای رانندگی خودکار و سیستمهای سرگرمی درونخودروی هوآوی مجهز خواهد بود.
سایک و هوآوی در ابتدا یک مدل SUV معرفی خواهند کرد که قیمت پایه آن از ۱۷۰ هزار یوان (۲۳٬۲۷۰ دلار) شروع میشود. با این حال، تاریخ عرضه آن اعلام نشده است.
سایک که در چین با جنرال موتورز (GM) و فولکسواگن (VW) سرمایهگذاری مشترک دارد، برای توسعه خودروهای Shangjie 5 هزار نیروی انسانی اختصاص داده است.
هوآوی قرار است جدیدترین فناوریهای خودروهای برقی خود را در اختیار این برند قرار دهد و همچنین نظارت دقیقی بر کنترل کیفیت محصولات داشته باشد.
سایک که در گذشته با اتکا به محبوبیت خودروهای بنزینی VW و GM به رکورد فروش ۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسیده بود، در سال ۲۰۲۴ تنها ۴ میلیون خودرو فروخت که کاهش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد. دلیل این افت، رشد سریع بازار خودروهای برقی و گرایش مشتریان به برندهایی مانند تسلا، لیاتو، نیو و اکسپنگ با بهرهگیری از یارانههای دولتی بوده است.
فروش خودروهای تمامبرقی و هیبریدی شارژی در چین طی سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته و به ۱۰.۹ میلیون دستگاه رسیده است که ۵۰ درصد از کل فروش خودروهای جدید را تشکیل میدهد.
طبق آمار انجمن خودروهای سواری چین، چین در سال ۲۰۲۴، حدود ۷۰ درصد از کل فروش جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است.
هوآوی پیش از این فناوریهایی مانند تراشههای خودرویی، حسگرها و سامانههای دیجیتال را برای خودروسازانی مانندArcfox وAvatr فراهم کرده بود. این فناوریها قابلیتهایی مانند رانندگی نیمهخودکار و اتصال خودرو به اینترنت را ممکن میسازند.
هوآوی در سال ۲۰۲۱ یک سرمایهگذاری مشترک با خودروساز مستقر در چونگکینگ به نامSeres راهاندازی کرد که منجر به تولید خودروهای برندAito شد؛ خودروهایی که به سیستمهای پیشرفته کمکراننده و کابینهای دیجیتال مجهز هستند. در جولای گذشته، Seres مبلغ ۲.۵ میلیارد یوان (۳۴۰ میلیون دلار) پرداخت کرد تا علامت تجاری Aito و پتنتهای مربوط به آن را از هوآوی خریداری کرده و کنترل کامل برند را در دست بگیرد.
تحلیلگران معتقدند این همکاری با سایک نشاندهنده عزم هوآوی برای افزایش نقش خود بهعنوان تأمینکننده فناوریها و سیستمهای خودرویی است، نه ورود مستقیم به صنعت خودروسازی. هوآوی و خودروساز برقی شپینگ اکنون بهعنوان رهبران توسعه فناوری رانندگی خودکار در چین شناخته میشوند.
سال گذشته، هوآوی از خودروسازان دیگر دعوت کرد تا در واحد خودروهای هوشمند این شرکت سرمایهگذاری کنند تا هم تنوع ایجاد شود و هم دامنه حضور هوآوی در این حوزه گسترش یابد. این شرکت قصد دارد واحد Shenzhen Yinwang Intelligent Technology را به یک پلتفرم متنباز برای توسعه فناوریهای جدید خودرویی تبدیل کند.
منبع: scmp