به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بیوایدی که همچنین خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV) تولید میکند، در آوریل ۷٬۲۳۱ دستگاه BEV به فروش رسانده که نشاندهنده افزایش ۱۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در مقابل، فروش تسلا با افت ۴۹ درصدی به ۷٬۱۶۵ دستگاه رسید.
اگرچه اختلاف فروش ماهانه این دو برند اندک است، اما پیامدهای آن بسیار گسترده خواهد بود. این یک نقطه عطف در بازار خودروی اروپا است، بهویژه وقتی در نظر بگیریم که تسلا سالها رهبر بازار BEV اروپا بوده، در حالیکه بیوایدی تنها از اواخر سال ۲۰۲۲ فعالیت خود را فراتر از نروژ و هلند آغاز کرده است.
این افت فروش در حالی رخ داده که تقاضا برای خودروهای برقی در اروپا در ماه گذشته پایدار باقی مانده است. BEVها ۱۷ درصد از کل ۱.۱ میلیون خودروی ثبتشده در اروپا در ماه آوریل را تشکیل دادهاند، در مقایسه با ۱۳.۴ درصد در سال گذشته. همچنین، خودروهای PHEV نیز ۹ درصد از فروش را به خود اختصاص دادهاند، در حالیکه این رقم سال گذشته ۶.۹ درصد بود.
بخش قابلتوجهی از این رشد، توسط خودروسازان چینی رقم خورده است. با وجود اعمال تعرفههای سنگین توسط اتحادیه اروپا، فروش BEVهای چینی در آوریل نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد رشد کرده و به حدود ۱۵٬۳۰۰ دستگاه رسیده است. در همین حال، خودروسازان اروپایی، ژاپنی، کرهای و آمریکایی مجموعاً ۲۶ درصد رشد فروش را تجربه کردهاند.
در بخش PHEV نیز فروش خودروسازان چینی افزایشی چشمگیر معادل ۵۴۶ درصد داشته و به ۹٬۶۴۹ دستگاه رسیده است؛ این عدد نزدیک به ۱۰ درصد از کل PHEVهای ثبتشده در اتحادیه اروپا را شامل میشود.
افزایش فروش PHEVهای چینی در اروپا پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا در ماه نوامبر تعرفههایی تا سقف ۴۵.۳ درصد را بر BEVهای ساخت چین اعمال کرد تا از ورود مدلهای ارزانقیمت به بازار جلوگیری کند. در واکنش، بسیاری از خودروسازان چینی با معرفی PHEVهایی که مشمول تعرفه نمیشوند، سبد محصولات خود را در اروپا گسترش دادند.
در مارس گذشته، بیوایدی و چری به ترتیب ۳٬۲۶۹ و ۷۵۷ دستگاه PHEV در اتحادیه اروپا فروختهاند، در حالیکه این ارقام در ژوئیه ۲۰۲۴، هنگام آغاز تعرفههای موقت، نزدیک به صفر بود.
هنوز مشخص نیست اتحادیه اروپا در واکنش به رشد سریع فروش PHEVهای ساخت چین، تعرفههایی برای این دسته نیز در نظر خواهد گرفت یا نه.
در واکنش به اختلالات ناشی از تعرفههای ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین در حال مذاکره درباره تعرفههای اروپایی هستند و همچنین احتمال تعیین قیمت کف برای خودروهای برقی ساخت چین را بررسی میکنند.
در همین حال، شرکتهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی با سرعت بیشتری در حال ساخت کارخانه در خاک اروپا هستند تا تأثیر تعرفهها را کاهش دهند. نخستین کارخانه تولید خودروی بیوایدی در اروپا، واقع در مجارستان، قرار است در نیمه دوم سال جاری فعالیت خود را آغاز کند.
منبع: scmp