به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، هر یک از این فناوریها مزایا و معایب خود را دارند، اما در بلندمدت با یکدیگر همزیستی خواهند داشت. مدل تعویض باتری این امکان را برای صاحبان خودرو فراهم میسازد تا بسته باتری تخلیهشده را تنها در ۱۰۰ ثانیه با یک بسته کاملاً شارژ شده تعویض کنند. در سوی دیگر، فناوری شارژ فوقسریع میتواند تنها در ۵ دقیقه انرژی لازم برای ۴۰۰ کیلومتر رانندگی را فراهم کند.
شرکت خودروسازی نیو مستقر در شانگهای، بهعنوان پیشگام در فناوری باتریهای قابل تعویض شناخته میشود و اکنون بیش از ۳ هزار ایستگاه تعویض باتری در سراسر چین اداره میکند. این شرکت همچنین با چندین خودروساز از جمله جیلی، دومین خودروساز بزرگ چین در بخش خودروهای سواری و شرکتCATL بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی در جهان برای ترویج این فناوری همکاری دارد.
شرکتCATL قصد دارد در سال جاری میلادی هزار ایستگاه تعویض باتری در چین احداث کند. تا پایان سال ۲۰۲۴،CATL موفق به ثبت سفارش اشتراک برای ۱۰۷,۵۰۰ باتری قابل تعویض Choco-SEB از بیش از ۳۰ شرکت شده است.
شرکتهای نیو و CATL جدیدترین محصولات خود را در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشتند؛ اما آنها برای جذب بازدیدکنندگان، با شرکت بیوایدی رقابت سختی دارند. بیوایدی بهعنوان بزرگترین سازنده خودروی الکتریکی در جهان – که تولیدکننده باتری نیز هست – مدلهایHan L و Tang L را که با پلتفرم فوقالعاده Super e-Platform پشتیبانی میشوند، به نمایش گذاشته است؛ پلتفرمی که توان اوج شارژ هزار کیلووات (یا ۱ مگاوات) را ارائه میدهد.
فناوری تعویض باتری این پتانسیل را دارد که تا ۴۰ درصد از هزینه مالکیت یک خودروی الکتریکی نو را کاهش دهد – رقمی معادل ۴۰ تا ۵۰ هزار یوان (حدود ۶,۸۷۶ دلار) – زیرا مالکان میتوانند باتریها را از خودروسازان یا شرکتهای ثالث اجاره کنند.
اما پیادهسازی این فناوری نیازمند توافق در سطح کل صنعت است، چراکه باید استاندارد واحدی برای باتریها تعریف شود. همچنین، سرمایهگذاری تازهای برای احداث ایستگاههای بیشتر در سراسر کشور نیاز است.
فناوری شارژ فوقسریع نیازمند سرمایهگذاری اضافی از سوی خودروسازان نیست، اما در ساعات اوج مصرف به تأمین برق کافی نیاز دارد. همچنین ممکن است این فناوری عمر باتری را کاهش دهد.
هر دو روش در دو تا سه سال گذشته بهسرعت رشد کردهاند، در حال حاضر، همزیستی این دو فناوری باعث شده مصرفکنندگان بیشتری بهجای خودروهای بنزینی، خودروهای برقی را انتخاب کنند. در آینده شاید این رقابت بازی مجموع صفر نباشد، چراکه هر کدام مزایای خاص خود را دارند.
این دو فناوری میتوانند سناریویی برنده-برنده را رقم بزنند و به نوعی مکمل یکدیگر هستند. شارژ فوقسریع با تعویض باتری در تضاد نیست.
طبق اعلام انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، بیش از ۶۰ درصد از خودروهای تحویلی در چین در سال گذشته، برقی بودند.
در سال ۲۰۲۴، ۱۰.۹ میلیون خودروی الکتریکی – شامل خودروهای تمامبرقی و هیبریدی شارژی – به مشتریان در چین تحویل داده شد که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته و حدود نیمی از کل خودروهای فروختهشده در این کشور را تشکیل میدهد.
منبع: scmp