• امروز : شنبه - ۲۹ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 20 December - 2025
0

گسترش اقتصاد ارتفاع‌پایین در چین با تاکسی‌های پرنده و پهپادهای تحویل کالا

  • کد خبر : 12060
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۸:۳۰
گسترش اقتصاد ارتفاع‌پایین در چین با تاکسی‌های پرنده و پهپادهای تحویل کالا
چین با تکیه بر حمایت‌های راهبردی دولتی، توسعه اقتصاد ارتفاع‌پایین را شتاب داده و شرکت‌های فعال در این حوزه در حال آزمایش تاکسی‌های پرنده و استقرار پهپادهای تحویل کالا هستند.

این تلاش‌ها بخشی از برنامه تبدیل فضای هوایی زیر ۱۰۰۰ متر به صنعتی با ارزش ۴۹۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۵ است؛ هرچند محدودیت‌های فنی و نظارتی، مسیر گسترش این حوزه را دشوار می‌کند.

این بخش از اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ ارزشی برابر ۵۰۶ میلیارد یوان (۷۰ میلیارد دلار) داشته که معادل ۰.۴ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. طبق برآورد مرکز اطلاعات دولتی چین (State Information Center)، این رقم تا سال ۲۰۳۵ به ۳.۵ تریلیون یوان خواهد رسید.

افزایش سهم هواگردهای هوشمند

استان گوانگدونگ (Guangdong) مرکز اصلی نوآوری‌های اقتصاد ارتفاع پایین چین است. بزرگ‌ترین سازنده پهپادهای تجاری جهان، شرکت دی‌جی‌آی (DJI) که حدود ۷۰ درصد بازار جهانی را در اختیار دارد، در این استان مستقر است. دیگر بازیگران مهم شامل ای‌هنگ (EHang)، بخش پهپادی شرکت اس‌اف اکسپرس (SF Express) با نام فینیکس وینگز (Phoenix Wings)» و واحد خودروی پرنده شرکت اکس‌پنگ (XPENG) با برند اریج (ARIDGE) هستند.

دولت این استان برنامه ساخت ایستگاه‌های خدمات پروازی، سکوهای مدیریت فضای هوایی و ارائه مشوق‌های مالی را در دست اقدام دارد. شنژن (Shenzhen) نیز جایزه‌ای ۱۵ میلیون یوانی برای شرکت‌هایی اختصاص داد که بتوانند گواهی عملیات مسافری برای هواگردهای عمودبرخاست (eVTOL) دریافت کنند.

چالش بزرگ باتری و حادثه اخیر در نمایشگاه هوایی

گو لیمینگ (Guo Liming) هم‌بنیان‌گذار شرکت اسکای‌ای‌ویتول (Skyevtol) می‌گوید ظرفیت باتری همچنان مانع اصلی است. نسخه هواگرد تک‌نفره این شرکت با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پرواز مداوم دارد.

نگرانی‌های ایمنی پس از آن شدت گرفت که دو هواگرد عمودپرواز متعلق به شرکت اکس‌پنگ در تمرینات پیش از یک نمایشگاه با هم برخورد کردند. یکی از آن‌ها هنگام فرود آتش گرفت. حادثه تلفات نداشت اما برگزارکنندگان، نمایش عمومی را یک هفته بعد لغو کردند. با وجود این، شرکت اکس‌پنگ همچنان پروژه ناو زمینی هوایی (Land Aircraft Carrier) را ترویج می‌کند؛ یک خودروی شش‌چرخ که بخش پرنده آن قابلیت جداشدن دارد. این شرکت تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و از دریافت ۷۰۰۰ سفارش جهانی خبر می‌دهد.

چین با وجود ورود دیرهنگام، اکنون در تولید پهپادهای کوچک و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ارتفاع‌پایین پیشرو است. توانایی حزب حاکم برای هماهنگ‌سازی نهادهای تنظیم‌گر، دانشگاه‌ها و صنعت مزیت رقابتی قابل‌توجهی به این کشور می‌دهد. با این حال، ظرفیت باتری، مسائل ایمنی و میزان پذیرش اجتماعی، مسیر توسعه را دشوار می‌کند. آینده اقتصاد ارتفاع‌پایین چین روشن است، اما ورود به آن مسیر ساده نیست.

منبع: currently

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=12060

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.