به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سهم شرکتهای خارج از چین از بازار خودروهای الکتریکی سرزمین اصلی میتواند از حدود ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۳۲ تا ۳۳ درصد در سال جاری کاهش یابد.
جنگ قیمتها شدیدتر میشود و بعید است در سال ۲۰۲۵ تزلزل پیدا کند. آنچه در سال ۲۰۲۴ به وقوع پیوست، تنها آغاز چیزی است که انتظار میرود در آینده بسیار بزرگتر باشد.
با کاهش تقاضا برای خرید خودروهای گران به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین، خریداران، خودروهای برقی ارزانتر و بهتر را از برندهای داخلی انتخاب میکنند. پیشبینی میشود سهم بازار شرکتهای داخلی چین در سال جاری از ۶۵ درصد در سال گذشته به ۷۰ درصد افزایش یابد.
در میان کاهش فروش، خودروسازان در سرزمین اصلی در پایان سال ۲۰۲۴ به ارائه تخفیف متوسل شدند. جنگ قیمت توسط بیوایدی، بزرگترین مونتاژکننده خودروهای برقی جهان، پس از کاهش ۱۱.۵ درصدی قیمت شاسیبلند هیبریدی Sealion 05 آغاز شد. تسلا و دیگران نیز از این روش پیروی کردند.
تولیدکنندگان خارجی دو گزینه دارند؛ یا سرمایهگذاری خود را در چین دو برابر کنند تا رقابتی باقی بمانند، یا از بازار خارج شوند.
غول خودروسازی ژاپنی تویوتا در نوامبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۲٫۵ میلیون خودرو در سال در چین بسازد که تقریباً دو برابر تولید آن در سال ۲۰۲۳ است. مرسدس بنز نیز اعلام کرد که قصد دارد به طور مشترک بیش از ۱۴ میلیارد یوان (۱٫۹ میلیارد دلار) در چین با شرکای محلی سرمایهگذاری کند و مدلهای جدید خودروی برقی را منحصراً برای مصرفکنندگان چینی در سپتامبر امسال تولید کند.
از سوی دیگر، نیسان موتور و هوندا موتور در سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد کاهش ظرفیت تولید در سرزمین اصلی را در نظر گرفتند.
انتظار میرود، خودروسازان خارجی در سال ۲۰۲۵ اعلامیههای بیشتری در مورد استراتژیهای خود در چین ارائه دهند. خودروسازان خارجی که قصد ماندن دارند باید استراتژیهای خود را با استفاده از چین به عنوان مرکز تحقیق و توسعه جدید خود برای عملیات جهانی تنظیم کنند.
اخیراً، گروه خودروساز فرانسوی رنو اولین مرکز تحقیق و توسعه خود را برای توسعه خودروهای برقی در شانگهای راهاندازی کرد.
«ساخت چین» قبلاً به معنای محصولات ارزانقیمت بود، اما در حال حاضر میبینیم که چین محصولات ممتاز بیشتری تولید میکند و بیشتر به دلیل افزایش خودروهای برقی باتری و نرمافزار جدید آنها است.
گزارشها حاکی از آن است که سازندگان خودروهای برقی چینی «تهدیدی وجودی» برای صنعت خودروی آمریکا هستند، زیرا آنها ویژگیهای دیجیتال، هوش مصنوعی و سایر فناوریهایی را ارائه میکنند و این بر خلاف آن چیزی است که در ایالاتمتحده وجود دارد.
ورود غولهای فناوری شیائومی و هوآوی به بازار خودروهای برقی و تمرکز شرکتهای داخلی بر رانندگی هوشمند، بازیکنان خودروهای برقی را مجبور به رقابت بر سر هزینهها و نوآوری کرده است.
شرکتهای خارجی همچنین میتوانند با بازیگران برجسته چینی همکاری کنند تا شکاف موجود را کم کنند. فولکسواگن سال ۲۰۲۴ با خودروسازی شپینگ قراردادی برای توسعه مشترک دو خودروی برقی هوشمند منعقد کرد.
منبع: scmp