• امروز : شنبه - ۲۴ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 14 June - 2025
4

کنکورد چینی به میدان می‌آید

  • کد خبر : 9773
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ - ۸:۳۰
کنکورد چینی به میدان می‌آید
چین در سال‌های اخیر به جمع کشورهایی پیوسته که در تلاش برای بازگرداندن دوران طلایی پروازهای مافوق صوت هستند.

شرکت هوافضای تجاری چین با انتشار مقاله‌ای علمی، طرح‌هایی از هواپیما مافوق صوت C949 منتشر کرده است که به گفته منابع رسانه‌ای چینی می‌تواند رقیبی جدی برای هواپیمای افسانه‌ای کنکورد باشد.

این هواپیما با سرعتی معادل ۱.۶ ماخ (حدود ۱۹۶۰ کیلومتر در ساعت)، قرار است سریع‌تر از بسیاری از پروژه‌های فعلی باشد و بردی ۵۰ درصد بیشتر از کنکورد داشته باشد. کنکورد با سرعت ۲.۰۴ ماخ حدود ۵۰ هزار پرواز را طی ۲۶ سال فعالیت انجام داد، اما در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد و از آن زمان تاکنون هیچ هواپیمای مافوق صوت غیرنظامی وارد خدمت نشده است.

کاهش صدای پرواز برای عبور از موانع قانونی

یکی از چالش‌های اصلی در پروازهای مافوق صوت، صدای مهیب شکستن دیوار صوتی است. شرکت هوافضای تجاری چین یا به اختصار کوماک (COMAC) اعلام کرده طراحی خاص بدنه C949 به‌صورت منحنی، به‌گونه‌ای است که امواج شوک را تضعیف کرده و صدای ناشی از آن را تا سطح صدای یک سشوار کاهش می‌دهد. این نوآوری می‌تواند راه را برای عبور از محدودیت‌های قانونی در بسیاری از کشورها باز کند که هم‌اکنون مانع پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی هستند.

رقبا در آمریکا و اروپا

در کنار چین، ایالات متحده نیز با پروژه‌هایی مانند X-59 طی همکاری ناسا و لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ، به دنبال توسعه پروازهای مافوق صوت کم‌صداست. این هواپیما که در ارتفاع ۵۵ هزار فوتی (۱۶٬۷۰۰ متر) پرواز می‌کند، قرار است صدایی معادل بستن درب خودرو تولید کند و سرعت آن ۱.۴ ماخ (حدود ۱۷۳۰ کیلومتر در ساعت) می‌باشد. در سال گذشته، این هواپیما با موفقیت آزمایش سامانه کنترل سرعت را پشت سر گذاشت و اولین پرواز آن قرار است تا پایان سال  ۲۰۲۵ انجام شود.

 XB-1

شرکت آمریکایی خصوصی بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) نیز قصد دارد تا پایان دهه جاری وارد بازار شود. نمونه اولیه این پروژه با نام XB-1 در نخستین پرواز آزمایشی خود به سرعت ۱۲۰۷ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار فوت (۱۰٬۶۰۰ متر) دست یافت و بدون تولید انفجار صوتی فرود آمد. این شرکت تاکنون قراردادهایی با شرکت‌های هواپیمایی بزرگی از آمریکا و ژاپن امضا کرده است.

در اروپا نیز پروژه‌های مختلفی با حمایت کمیسیون اروپا (European Commission) در حال بررسی تاثیرات زیست‌محیطی و صوتی پروازهای مافوق صوت هستند، از جمله می‌توان به پروژه‌های رامبل (RUMBLE) و  سنکا (SENECA) اشاره کرد.

طرح مفهومی C949

در حالی که منابع غربی همچنان در حال راستی‌آزمایی ادعاهای مربوط به C949 هستند، به نظر می‌رسد چین مصمم است جایگاه خود را در آینده صنعت هوایی مافوق صوت تثبیت کند.

منبع:

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9773

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.