به گزارش بلومبرگ، شرکت ایلان ماسک در ماه می ۲۰۲۵، ۵۸٬۴۵۹ دستگاه خودروی Model 3 سدان و Model Y شاسیبلند از کارخانه خود در شانگهای ارسال کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش دارد. انجمن خودروهای سواری چین (PCA) هنوز جزئیاتی از فروش داخلی و صادرات این آمار ارائه نداده است.
دادههای PCA همچنین نشان میدهد که فروش عمده خودروهای انرژی نو که شامل خودروهای تمام برقی و هیبریدی میشود، در سراسر چین در ماه آوریل ۴۲ درصد افزایش یافته و به ۱.۱۴ میلیون دستگاه رسیده است.
بحران جهانی فروش تسلا
فروش جهانی تسلا در سهماهه نخست سال به کمترین سطح در سه سال اخیر رسید. یکی از دلایل این افت، واکنش منفی مشتریان به درگیریهای سیاسی ایلان ماسک در سطح جهانی بوده است. اقدامات مدیرعامل تسلا، اعتراضاتی در ایالات متحده و اروپا بهدنبال داشته است.
بهعنوان مثال، در ماه آوریل، تسلا تنها ۸۶۳ دستگاه خودروی جدید در فرانسه ثبت کرد؛ این در حالی است که این شرکت تولید مدل محبوب خود را افزایش داده بود. همچنین در استرالیا، تسلا تنها ۵۰۰ دستگاه خودرو فروخت که نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد کاهش داشته است؛ طبق آمار شورای خودروهای برقی استرالیا. این افت در شرایطی رخ داده که رقابت با برندهای چینی جاهطلب در بازار استرالیا شدت گرفته است.
چالش اصلی تسلا در چین: قدرتگیری بیوایدی
در بازار چین، چالشهای تسلا بیشتر به رقبای قدرتمند داخلی مانند بیوایدی مربوط میشود. شرکت بیوایدی در ماه آوریل بهترین ماه فروش خود در سال ۲۰۲۵ را ثبت کرده است، نشانهای دیگر از اینکه این خودروساز چینی در مسیر دستیابی به هدف تحویل ۵.۵ میلیون دستگاه در سال جاری قرار دارد.
منبع: bloomberg