به گزارش بلومبرگ، اثرات ناشی از جنگ تجاری که توسط دونالد ترامپ آغاز شد، همچنان ادامه دارد و بهنظر میرسد تا سالها باقی خواهد ماند. سیاستهای حمایتی و محافظهکارانه رئیسجمهور آمریکا باعث شده است که بسیاری از شرکتها از سرمایهگذاری برای ساخت تأسیسات در ایالات متحده خودداری کنند. مدیرعامل شرکت نیو اظهار داشت سرمایهگذاریهای کلان به ثبات و پیوستگی در سیاستگذاری نیاز دارند و ما هیچ درکی از چنین ثباتی نداریم.
برای بسیاری از خودروسازان چینی، عملاً حذف شدن از بازار آمریکا منجر به تمرکز بر بازارهای جایگزین از جمله آسیای جنوبشرقی و خاورمیانه شده است. حتی اروپا نیز با وجود تعرفههایی تا سقف ۴۵.۳ درصد بر خودروهای برقی چینی، به عنوان بازاری جذاب باقی مانده است. نشانههایی از کاهش تنش دیده میشود، چرا که مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی جایگزینی این تعرفهها با سهمیههای قیمت حداقلی هستند.
برخی از بزرگترین نامهای صنعت خودرو چین، از جمله شرکت پیشروی بیوایدی و غول باتریسازی CATL، هماکنون کارخانههایی در این منطقه دارند و شرکتهای دیگری نیز در حال پیوستن به آنها هستند. لیپموتور در جریان نمایشگاه اعلام کرد که برنامه دارد از سال آینده در اروپا تولید را آغاز کند. شرکت هونگچی که خودروساز دولتی و تأمینکننده خودروهای مقامات سیاسی چین است، در حال بررسی شراکتهای تولیدی در این قاره است. پیشتر نیز چانگان اعلام کرده بود که چنین برنامهای را مدنظر دارد.
با اینکه هنوز جزئیات تعرفههای آمریکا، از جمله میزان دقیق آنها برای خودروهای خاص و اینکه آیا برخی قطعات معاف خواهند شد یا خیر، مشخص نیست، اما همین عدم قطعیت تاکنون موجب تغییر شکل زنجیرههای تأمین شده است. برخی معتقدند این روند در نهایت به تقویت موقعیت چین منجر خواهد شد. موضوع فقط ساخت یک کارخانه نیست، بلکه ایجاد کل شبکه زنجیره تأمین در بازارهای دیگر است. هدف اولیه این سیاستها چنین چیزی نبوده، اما نتیجهاش همین خواهد بود.
علاوه بر تعرفهها، فناوریهای نوینی که در خودروهای برقی چین حالا به ویژگیهایی استاندارد تبدیل شدهاند، در این نمایشگاه به چشم میخورد. یکی از جدیدترین فناوریهای محبوب، سیستمهای فرمان صوتی است که با کمک شرکت دیپسیک توسعه یافتهاند؛ استارتآپی چینی که اوایل سال جاری با مدل هوش مصنوعی متنباز خود که توانایی استدلال انسانی را تقلید میکند، بسیار مورد توجه قرار گرفت. رسانههای داخلی گزارش دادهاند که حداقل ۲۰ خودروساز، از جمله FAW-Volkswagen و SAIC-GM، این مدل را در سیستمهای خود ادغام کردهاند یا قصد انجام این کار را دارند.
در همین حال، شرکت چینی هواوی در حال تثبیت جایگاه خود به عنوان تأمینکننده اصلی نرمافزارهای رانندگی هوشمند برای شرکتهایی مانند بیوایدی است. به گفته هواوی، فناوری این شرکت نقش مؤثری در جلوگیری از دو میلیون تصادف احتمالی ایفا کرده است.
در چین، ایمنی برای رانندگان و نهادهای نظارتی اهمیت بالایی دارد، بهویژه پس از تصادفی مرگبار با خودروی برقی شیائومی SU7 که هنگام فعال بودن سیستم رانندگی خودکار دچار سانحه شد. این حادثه منجر به سختگیری بیشتر در مقررات مربوط به سیستمهای کمکراننده شد، بهخصوص در زمینه وعدههایی که تولیدکنندگان در خصوص عملکرد این سیستمها ارائه میدهند. هرچند این حادثه عرضه نخستین شاسیبلند شیائومی را به تعویق انداخت، اما این شرکت اعلام کرده که همچنان طبق برنامه و در ماه ژوئن یا ژوئیه خودرو را عرضه خواهد کرد و علاقه به محصولات آن همچنان زیاد است.
در غرفه بیوایدی نیز استقبال پرشوری از سوی بازدیدکنندگان دیده شد که نشاندهنده محبوبیت پایدار این برند بومی است. بیوایدی اکنون برند شماره یک خودروی چین است و در خط مقدم انقلاب جهانی خودروهای برقی قرار دارد—و این مسیر بسیار متفاوت با نخستین محصول آن یعنی مدل F3 است که شباهت زیادی به تویوتا کرولا داشت. حالا این شرکت قصد دارد وارد بازار خودروهای لوکس و اسپرت شود. طراح ارشد شرکت، طرح مفهومیای برای برند پریمیوم Denza رونمایی کرد که رقیبی برای پورشه ۹۱۱ محسوب میشود. برند لوکس Yangwang نیز برای نخستینبار مدل U8L را معرفی کرد؛ شاسیبلندی به طول ۵.۴ متر که قرار است در نیمه دوم سال جاری عرضه شود.
هرچند قیمت نهایی مدل جدید اعلام نشده، اما انتظار میرود مشابه مدل U8 قبلی، قیمت آن از یک میلیون یوان (حدود ۱۵۰ هزار دلار) فراتر رود. بیوایدی خوشبین است که مشتریان توانمند برای خودروهای لوکس همچنان وجود دارند. این شرکت قصد دارد نهتنها مدلهای بیشتری در محدوده فعلی قیمت خود (بین ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون یوان) عرضه کند، بلکه محصولات بسیار لوکستری را با قیمتهای بالاتر نیز وارد بازار نماید.
منبع: bloomberg