به گزارش ساوت چاینا دیلی پست، چندی پیش رئیس اداره ملی انرژی این کشور (NEA) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ما بزرگترین شبکه شارژ خودروهای برقی جهان را ساختهایم: دو ایستگاه شارژ برای هر پنج خودرو، که شارژ این خودروها را برای مردم راحتتر میکند. همچنین با اجرای پروژههای بزرگ زیرساختی، ظرفیت ذخیره انرژی تجدیدپذیر را به طور چشمگیری افزایش دادهایم؛ و نسبت ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر به کل ظرفیت تولید انرژی کشورمان طی پنج سال گذشته از ۴۰ درصد به حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.
دادههای رسمی نشان میدهد که در نیمه اول امسال حدود ۶۲/۵ میلیون «خودرو انرژی نو» (NEV) در چین فروخته و پلاگگذاری شدهاند که تقریبا نیمی از کل خودروهای جدید را تشکیل میدهند و به این ترتیب مجموع تعداد خودروهای انرژی نو در این کشور تا پایان ماه ژوئن به ۸۹/۳۶ میلیون دستگاه رسیده است.
به موازات گسترش بازار خودروهای برقی، تعداد ایستگاههای شارژ این خودروها نیز افزایش پیدا کرده و از انتهای سال ۲۰۲۰ تا پایان ماه ژوئیه امسال با رشد ده برابری به حدود ۷/۱۶ میلیون رسیده است.
با توسعه صنایع پیشرفته ذیل عنوان «سه بخش جدید» (new three sectors)، که خودروهای برقی و همچنین صنایع دیجیتال مانند هوش مصنوعی و کلاندادهها را نیز در بر میگیرد، موجب افزایش سریع تقاضای برق در چین شده است.
مثلا مصرف برق برای شارژ خودروهای برقی و خدمات سواپ باتری (تعویض سریع باتری خالی با باتری پر) در هفت ماه اول سال جاری رشد بیش از ۴۰ درصدی را نشان میدهد.
طبق دادههای NEA، در نیمه اول سال ۲۰۲۵ بیش از ۸۴/۴ تریلیون کیلووات ساعت برق در چین مصرف شد که ۷/۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود.
طی شش ماه اول امسال تولید انرژی تجدیدپذیر در این کشور با تکیه بر منابع خورشیدی و بادی ۶/۱۵ درصد افزایش یافت و به ۸/۱ تریلیون کیلووات ساعت رسید که از میزان کلی افزایش مصرف برق در این بازه زمانی بیشتر بود و به عبارت دیگر، افزایش تقاضای برق تماما با کمک انرژی بادی و خورشیدی تامین گردید.
پکن گذار به انرژی سبز را به عنوان یک اولویت اقتصادی کلیدی در نظر گرفته است. رئیس جمهور شی جین پینگ در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که چین باید تا سال ۲۰۳۰ به نقطه اوج انتشار کربن و تا ۲۰۶۰ به وضعیت کربنخنثی برسد.
برای رسیدن به این اهداف، طبق برنامه قرار است سهم انرژیهای غیر فسیلی از کل سبد انرژی مصرفی تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.
این عدد در سال گذشته ۸/۱۹ درصد بود و انتظار میرود امسال از ۲۰ درصد هم فراتر برود، و پکن امیدوار است که تا سال ۲۰۳۰ آن را به ۲۵ درصد برساند.
در این میان شرکتهای خصوصی به «نیروی حیاتی پیشبرنده تحول و اصلاحات انرژی» تبدیل شدهاند و اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان تجهیزات خورشیدی و بیش از ۶۰ درصد تولیدکنندگان توربینهای بادی را تشکیل میدهند و سهم فزایندهای هم در پروژههای انرژی هستهای دارند.
اما حرکت پرشتاب چین به سمت انرژیهای سبز، چالشهایی از جمله رقابت بیش از حد و مازاد ظرفیت در بخشهای کلیدی مانند خودروهای برقی و انرژی خورشیدی را نیز به همراه داشته و باعث شده است که پکن در ماههای اخیر تلاشها و اقدامات بیشتری برای مقابله با این مشکلات به عمل آورد.
منبع: scmp


