• امروز : سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 17 September - 2024
10

چالش‌های شرکت‌های فناوری برای فعالیت در صنعت خودروهای الکتریکی چین

  • کد خبر : 5832
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چالش‌های شرکت‌های فناوری برای فعالیت در صنعت خودروهای الکتریکی چین
شرکت‌های بزرگ فناوری چینی از دیر پیوستن به عرصه خودروهای الکتریکی ناخشنود هستند و تلاش‌های آنها برای ورود به بزرگ‌ترین بازار خودرو الکتریکی جهان به دلیل تداخل با اقدامات پکن برای مهار صنعت خودروهای الکتریکی با مانع روبرو شده است. صنعت خودروی الکتریکی چین، با سرعتی بی‌سابقه و سال‌ها برخورداری از یارانه‌های هنگفت دولتی شکل گرفته است.

همزمان با کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کننده و تداوم اعمال قوانین سخت‌گیرانه پکن در خصوص صدور مجوز تولید، شرکت‌های جدیدی که قصد ورود به این بازار را دارند، یا به سمت مشارکت با تولیدکنندگان دارای مجوز سوق داده می‌شوند یا باید کلا مسیر کسب و کار  خود را تغییر ‌دهند.

ایسان شو، مشاور ارشد شرکت Frost & Sullivan می‌گوید: “شرکت‌های فناور باید جایگاه خود را در این بازار بسیار رقابتی پیدا کنند و از طرفی، ورود به بازی برای آنها دشوار‌تر است. چرا که با چالش‌های متعددی از جمله موانع فناورانه، سرمایه، رقابت در بازار، موانع مقرراتی و مدیریت زنجیره تامین روبرو هستند.”

سخت‌ترین مانع، گرفتن مجوز لازم برای تولید خودروهای الکتریکی است. چین از ژوئن۲۰۱۷، که برای کنترل ظرفیت، قوانین حاکم بر این صنعت را بیش از اندازه دشوار کرد، تنها برای تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها- از جمله شرکت خودروسازی تازه وارد Hozon New Energy – مجوز تولید صادر کرده است.

طی تغییرات متعاقبی که در سال ۲۰۲۲ اجرایی شد، چه شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی و چه شرکت‌هایی که تولید خودرو را برون سپاری کرده‌اند، ملزم به داشتن مجوز تولید شده‌اند، و همین موضوع، ورود افراد خارجی‌ به این صنعت را نیز دشوارتر کرده است.

در عمل، اخذ مجوز تولید بسیار سخت‌تر از اینها است. به گفته افراد مطلع، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) – یکی از دو نهاد تایید کننده صدور مجوز تولید– دیگر انتقال مجوز از یک شرکت به شرکت دیگر را تایید نمی‌کند. این کمیسیون، فکس ارسالی برای اظهار نظر در این خصوص را بی‌جواب گذاشت.

در حال حاضر، شرایط تغییر کرده و شرکت‌ها به دنبال دستیابی به پیشرفت‌های فناورانه در زمینه‌هایی مانند رانندگی خودکار هستند تا محصولات پیشنهادی خود برای مصرف کنندگان را بهبود بخشند.

توافقی که ماه گذشته بین شرکت‌های Didi Global Inc و EV Xpeng Inc انجام شد، می‌تواند نشانه‌ای باشد از آنچه در پیش رو داریم؛ شرکت Xpeng  با خرید بازوی توسعه خودروهای هوشمندDidi ، دانش فنی خود را تقویت می‌کند و سال آینده، این دو شرکت متفقاَ، برند جدیدی را به بازار معرفی خواهند کرد.

این یک تغییر بزرگ برای یک شرکت بسیار بزرگ ارائه دهنده خدمات حمل و نقل است که زمانی به دنبال خرید سهام خودروسازان سنتی بود تا مجوز تولید دریافت کند، اما به دلیل کاهش احتمال تایید کل معاملات از جمله معاملات انتقال مجوز، رویکرد خود را تغییر داده است. نماینده شرکت Didi  و سخنگوی شرکت Xpeng از اظهار نظر در این خصوص خودداری کردند.

فروکش کردن هیجان

در دهه گذشته، از کارخانه‌های خودروسازی معتبر گرفته تا شرکت‌های نوظهور، میلیاردها دلار به حوزه خودروهای الکتریکی چین سرازیر شد که موجی از ادغام‌ و خرید شرکت‌ها و عرضه محصولات فناورانه‌تر را به راه انداخت. تا سال ۲۰۱۹ که تسلا اولین خودروهای ساخت چین خود را در بازار عرضه کرد، حدود ۵۰۰ شرکت تولیدکننده خودروهای الکتریکی ثبت‌شده در چین وجود داشت که از آن میان می‌توان از شرکت‌های XPeng و Li Auto Inc نام برد. هر دو  شرکت هم در معاملاتی که پیش از تشدید قوانین انجام شده بود، موفق به اخذ مجوزهای تولید مورد نیاز برای فعالیت شده بودند. در این میان، شرکت‌های دیگری مانند Nio Inc هم تصمیم گرفتند تا تولید خود را به گروه خودروسازی دولتی Anhui Jianghuai که مجوز تولید خودرو داشت،  برون سپاری کنند.

اما حالا هیجانات اولیه جای خود را به ادغام داده است زیرا با افزایش رقابت و اعمال مقررات سخت‌گیرانه‌تر، بازیکنان ضعیف‌تر تحت فشاری بی‌سابقه، از بازار حذف می‌شوند و آنچه از آنها به جای می‌ماند، ورشکستگی، کارخانه‌های متروکه و گورستانی از خودروهای رها شده است. در حال حاضر از تمام شرکتهای ثبت شده، تنها حدود صد شرکت خودروساز به جا مانده‌اند.

جوانا چن، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، می‌گوید: «با وجود این رقابت شدید، مقیاس مورد نیاز برای سوددهی تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی نیز بالاتر خواهد بود و این به معناست که اگر کسی بخواهد از صفر شروع کند، باید سال‌ها هزینه کند». احتمالاً منطقی‌تر است که شرکت‌های فناور به جای ورود به کسب و کارهای تولیدی که نیازمند صرف هزینه و سرمایه هنگفت‌ است، بر حوزه‌هایی مانند رانندگی خودکار و خدمات حمل‌ونقل تمرکز کنند.»

طرح جایگرین (پلن بی)

شرکت Jidu نمونه‌ی بازری است که نشان می‌دهد شرکت‌ها با چه سرعتی به سازگاری نیاز دارند. این شرکت استارتاپی خودروهای برقی خودران که از حمایت شرکت عظیم فناور Baidu Inc و شرکت خودروسازی  Zhejiang Geely Holding Group برخوردار بود، در ژوئن ۲۰۲۲ از نسخه مفهومی یک خودروی خودران با برنامه‌هایی برای تولید انبوه در سال جاری رونمایی کرد. اما پس از آن، Jidu تمام پست‌های مربوط به این طرح را از حساب رسمی وی‌چت خود حذف کرده است.

در ماه آگوست، جیلی اعلام کرد برند دیگری با نام Jiyue راه اندازی کرده است که جیلی ۶۵ درصد و بایدو ۳۵ درصد از سهام آن را در اختیار دارند. حاصل این همکاری، عرضه یک مدل خودروی الکتریکی با نام تجاری جدید JI YUE خواهد بود و قرار است تحویل آن در سه ماهه چهارم سال انجام شود.

نماینده Jiyue  اعلام کرد همکاری استراتژیک Baidu و Geely برای ساخت خودروهای هوشمند دارای دو مولفه است. در این شراکت، Jidu  مسئولیت تحقیق و توسعه و Jiyue مسئولیت تولید را  بر عهده دارد. وی گفت شرکت Jidu هنوز تعطیل نشده است و ماهیت جدید آن، بر اساس عملکرد تغییر یافته آن در حساب ویچت این شرکت منتشر خواهد شد.

با این وجود، برخی شرکت‌ها هنوز در تلاش هستند تا رویاهای خود در زمینه خودروهای الکتریکی را  زنده نگه دارند.

شرکت Jiangsu Niutron New Energy Technology Co. در تلاش است تا از طریق همکاری با Dorcen Auto دوباره به بازار بازگردد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ توسط لی ینان معاون سابق شرکت هوآوی، تأسیس شد اما بعد از مدتی سال گذشته تعطیل شد. به گفته یک فرد آگاه، این شرکت که برای گرفتن مجوز تولید با مشکل مواجه شده بود، مجبور شد بدون تحویل دادن حتی یک خودرو، وجوه ودیعه را به مشتریان برگرداند.

در ماه‌های اخیر، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات مدل جدید خودروی الکتریکی این دو شرکت را تایید و راه را برای تولید هموار کرده است.

شرکت Rox Motor  که با حمایت تنسنت فعالیت می‌کند، در حال همکاری با Beijing Automobile Works Co برای تولید یک مدل اس‌یووی با نام تجاری جدید Jishi 01 است. همچنین IDG Capital و Coatue از دیگر حامیان Rox Motor هستند. ارزش این شرکت در آخرین دوره سرمایه‌گذاری که در اوایل ۲۰۲۲ انجام شد، حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

چالش دیر رسیده‌ها

علاوه بر محدودیت‌های مقرراتی، تغییر سیاست پکن در زمینه حمایت از خودروسازان، فعالیت در این بخش را دشوارتر از همیشه کرده است. اما در سوی دیگر این طیف، به شرکت‌های معظمی مانند BYD و تسلا کمک می‌شود تا موقعیت‌های پایدار و مستحکم خود را تقویت کنند.

شیائومی، غول تولید کننده تلفن‌های هوشمند که بودجه هنگفتی به تولید خودروهای الکتریکی اختصاص داده، گفته است که تا سال ۲۰۲۴ خودروهای خود را تولید خواهد کرد. ورود شیائومی به این بازار، می‌تواند به عنوان چالش بعدی این صنعت مطرح شود.

به گزارش رویترز، این شرکت که در سال ۲۰۲۱ متعهد شده بود حدود ۱۰ میلیارد دلار در مدت ۱۰ سال برای ساخت خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری کند، در ماه اگوست موفق به دریافت مجوز از کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی برای تولید خودروهای الکتریکی خود شد، اما همچنان منتظر تایید مجوز از سوی وزرات صنعت و فناوری اطلاعات چین است.

به گزارش بلومبرگ در آگوست سال گذشته، احتمالا این شرکت نیازمند همکاری و مشارکت با شرکت Beijing Automotive Group Co. است تا بتواند تولیدات خود را عرضه کند.

به گفته افراد مطلع، شیائومی باید نشان دهد همکاری‌اش با Beijing Automotive به فروش خودرو منجر شده است تا مقامات نظارتی مسیر این شرکت فناور را برای تولید خودرو به طور کامل باز کنند. شیائومی در حال احداث کارخانه‌ای برای تولید خودروهای الکتریکی خود در پکن است و به سرمایه‌گذاران اعلام کرده که قرار است اولین خودروها، اوایل سال آینده تولید شوند.

نماینده شیائومی و وزرات صنعت و فناوری اطلاعات به سوالات پاسخ ندادند.

با این وجود، هنوز هم شک و تردیدهایی وجود دارد.

به گفته چن،”مزایای قرار داشتن در زمره اولین بازیگران این صنعت هم به سرعت در حال محو شدن است چرا که بیشتر خودروسازان قدیمی، تولید خودروهای الکتریکی خود را افزایش داده‌اند، بنابراین فرصت موفقیت برای کسانی که دیرتر وارد این صنعت شده‌اند، به مراتب کاهش یافته است.”

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5832

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.