• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
2

پیشرفت سنس تایم و افزایش رقابت‌های هوش مصنوعی در چین

  • کد خبر : 7570
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
پیشرفت سنس تایم و افزایش رقابت‌های هوش مصنوعی در چین
توسعه‌دهندگان مدل زبان بزرگ چینی (LLM) سنس تایم و علی‌بابا پیشرفت جدیدی را در توسعه فناوری هوش مصنوعی خود در بزرگ‌ترین کنفرانس صنعتی سالانه چین اعلام کردند که نشانه‌ای از تعمیق رقابت در بازار تقریباً بسته این کشور است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) شانگهای، سنس تایم قهرمان چینی هوش مصنوعی مجموعه‌ای از نسخه‌های به روز شده SenseNova LLM خود را منتشر کرد، از جمله SenseNova 5.5، آخرین مدل پایه‌اش، که بنا بر ادعای این شرکت، عملکرد آن در مقایسه با نسخه قبلی ۳۰ درصد بهبود یافته است. SenseNova 5.5 در پنج معیار از هشت معیار کلیدی از GPT-4o پیشی گرفته است.

سنس تایم در میان تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری چینی است که از کنفرانس جهانی هوش مصنوعی به عنوان فرصتی برای مباهات به پیشرفت در توسعه LLM در میان رقابت شدید در بازار داخلی استفاده می‌کند.

واحد رایانش ابری علی‌بابا، توسعه‌دهنده Tongyi Qianwen LLM، همچنین رشد کاربران جدید را اعلام کرد. در دو ماه گذشته، دانلود مدل‌های منبع باز Tongyi Qianwen دو برابر شده و به بیش از ۲۰ میلیون بار رسیده است.

به گفته مدیر ارشد فناوری علی‌بابا کلاود، تعداد مشتریانی که توسط علی‌بابا کلاود مدل استدیو، پلتفرم توسعه هوش مصنوعی مولد این شرکت برای مشتریان و شرکای شرکت طراحی شده نیز با بیش از ۱۵۰ درصد افزایش به ۲۳۰ هزار نفر رسیده است.

به گفته مدیران، امروزه Tongyi Qianwen به معنای واقعی منبع باز کامل است و فاصله بین مدل‌های منبع باز و منبع بسته را کاهش می‌دهد.

علیرغم رقابت شدید در بازار جهانی LLM، چین به تنهایی بیش از ۲۰۰ مدل از این نوع در دسترس دارد و تنها پنج شرکت در آینده این مدل‌ها را تولید خواهند کرد اینکه چه تعداد از این شرکت‌ها در چین خواهد بود، سؤالی است که پاسخ آن مشخص نیست.

شرکت MiniMax یکی از پیشروهای هوش مصنوعی چین است و در کنار هوش مصنوعی Zhipu، Baichuan و Moonshot AI همگی در پکن مستقر هستند. نام غیر رسمی این گروه نشان‌دهنده این باور است که آن‌ها بهترین امید چین برای رقابت با استارت‌آپ‌های خارج از کشور مانند OpenAI تحت حمایت مایکروسافت و Anthropic، توسعه‌دهنده کلود تحت حمایت Amazon.com هستند.

سنس تایم همچنین در رویداد شانگهای مدل‌های ۵o و ۵٫۵ Lite خود را معرفی کرد. SenseNova 5o یک مدل چند وجهی است، در حالی که ۵٫۵ Lite یک مدل مبتنی بر ترمینال است. SenseNova 5o اولین مدل بزرگ هوش مصنوعی در چین است که ابزار جدیدی از تعامل انسان و هوش مصنوعی را با ادغام اطلاعات متقاطع مانند صدا، متن، تصاویر و ویدیو در زمان واقعی تحقق می‌بخشد.

در یک نمایش زنده، یکی از کارکنان سنس تایم ویدیویی از خود در حالی که روی صحنه ایستاده بود گرفت و نشان داد که چگونه این مدل با استفاده از علامتی که بالای لباس او بود، بلافاصله تشخیص داد که در کنفرانس WAIC شرکت می‌کند. همچنین توانست به سؤالات بعدی پاسخ دهد و توضیح دهد که کنفرانس برای چه منظور است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7570

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.