• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
1

پیامدهای اعمال تعرفه‌های بیشتر اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی چین

  • کد خبر : 7277
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
پیامدهای اعمال تعرفه‌های بیشتر اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی چین
اتحادیه اروپا در 12 ژوئن از وضع تعرفه‌های بیشتر (تا 38 درصد)  بر خودروهای الکتریکی چینی خبر داد که می‌تواند به شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی چین ضربه وارد کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، علیرغم ۴ برابر شدن تعرفه‌های اعمال شده توسط کاخ سفید بر واردات خودروهای الکتریکی از چین در ماه گذشته، که به نظر می‌رسد تاثیر چندانی هم نداشته باشد (زیرا تعداد کمی از خودروهای الکتریکی ساخت چین در ایالات متحده به فروش می‌رسد)، افزایش تعرفه‌های اتحادیه اروپا احتمالاً دردسرهایی را به همراه خواهد داشت، زیرا این اتحادیه مدت‌هاست که مقصد اصلی خودروهای الکتریکی چین محسوب می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی بانک UBS سوئیس در سال گذشته، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت، تا سال ۲۰۳۰ به بزرگترین مقصد صادرات خودرو چین تبدیل خواهند شد.

طبق گزارش موسسه رتبه‌بندی مودی، یک پنجم خودروهای الکتریکی فروخته شده در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ خودروهای الکتریکی چینی بوده‌اند. در ادامه به اعمال محدودیت‌ها و تاثیرات آن بر هر دو اقتصاد چین و اتحادیه اروپا پرداخته شده است.

چگونه و چه زمانی تعرفه‌های جدید افزایش یافته اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی چینی اعمال خواهند شد؟

تعرفه‌های جدید به تعرفه ۱۰ درصدی واردات خودروهای الکتریکی وارداتی اتحادیه اروپا از چین افزوده می‌شود. البته این تعرفه‌های افزایش یافته تنها بر خودروهای تمام الکتریکی اعمال خواهد شد. خودروهای الکتریکی پلاگین هیبرید، خودروهای پیل سوختی و قطعاتی مانند باتری‌ها از این اقدامات تنبیهی مستثنی هستند.

تعرفه‌های موقت بسته به سطح همکاری هر خودروساز با تحقیقات ضد یارانه کمیسیون اروپا که از اکتبر گذشته آغاز شد، بین ۱۷٫۴ تا ۳۸٫۱ درصد متغیر است.

بالاترین نرخ تعرفه یعنی تعرفه ۳۸٫۱ درصدی به شرکت صنعت خودرو شانگهای (SAIC)  تعلق گرفته است، در حالی که همتایان این شرکت، از جیلی تا BYD، مشمول تعرفه حداکثر ۲۱ درصدی خواهند بود.

مودیز در گزارش اخیر خود نوشته است: «تعرفه‌ها از نظر دامنه و بزرگی بسیار کمتر از تعرفه‌هایی هستند که یک ماه پیش توسط ایالات متحده بر خودروهای الکتریکی چینی وضع شد. اما با توجه به پیوندهای تنگاتنگ‌تر و حجم تجارت بزرگ‌تر میان اقتصاد چین و اتحادیه اروپا، اعمال این تعرفه‌ها تاثیرات بزرگتری را در پی خواهند داشت. »

این تعرفه‌ها به طور موقت از تاریخ چهارم جولای اجرایی می‌شوند مگر اینکه اتحادیه اروپا و چین بتوانند برای حل این مشکل به توافق برسند. تصمیم نهایی در ماه نوامبر پس از رایزنی میان اعضای اتحادیه اروپا و خودروسازان چینی گرفته خواهد شد.

اعضای اتحادیه اروپا مجبور نیستند در مورد اقدامات تنبیهی رای دهند و برخی از کشورها از جمله مجارستان، آلمان و سوئد با اعمال محدودیت‌ها مخالف هستند. وتوی این طرح به حمایت حداقل دوازده عضو دیگر این اتحادیه نیاز دارد.

اعمال تعرفه‌های جدید برای خودروسازان چینی چه معنایی دارد؟

از دیدگاه مودی در کوتاه‌مدت، اعمال تعرفه‌های افزایش یافته اتحادیه اروپا بر تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی تأثیر منفی خواهد گذاشت، اما در نهایت امر، تأثیر محدودی خواهند داشت، زیرا بیشتر خودروسازان چینی بازار داخلی چین را تامین می‌کنند و این تعرفه‌ها تنها خودروهای تمام الکتریکی را هدف قرار داده‌اند.

طبق داده‌های گمرک و انجمن خودروسازان چین، خودروهای الکتریکی صادر شده در سال ۲۰۲۳ تنها یک چهارم از کل فروش خودروهای چینی را به خود اختصاص داده بودند و سه چهارم دیگر خودروهای صادر شده از چین،  خودروهای بنزینی بوده‌اند.

خودروسازان چینی ممکن است برای جبران ضررهای ناشی از اعمال تعرفه‌های جدید به بازارهای دیگر روی آورند تا خسارات ناشی از افزایش تعرفه‌ها را جبران کنند. با این حال، با توجه به نسبت قیمت به عملکرد برتر خودروهای الکتریکی چینی، بعید است محدودیت‌ها جلوی گسترش خودروهای الکتریکی چین به بازار اتحادیه اروپا را بگیرند.

مودی در گزارش خود اظهار کرده است که صادرات خودروهای الکتریکی چینی با وجود تعرفه‌های افزایش یافته، همچنان مقرون به صرفه خواهد ماند و سازندگان خودروهای الکتریکی با رقابت شدید در داخل دست به گریبان هستند که باعث افت قیمت‌ و کاهش حاشیه سود شده است.

هم‌زمان، اعمال تعرفه‌های افزایش یافته ممکن است باعث شتاب‌بخشی به احداث واحدهای تولیدی کارخانه‌های خودروساز چینی در اتحادیه اروپا شود، به‌ویژه در کشورهای که روابط خوبی با چین دارند. به عنوان مثال، شرکت BYD اعلام کرده است قصد دارد کارخانه‌هایی در مجارستان احداث کند.

رالف برندساتر، مدیر عامل فولکس واگن چین، هفته گذشته در یک پست لینکدین نوشت: «من مطمئن هستم که سازندگان چینی تنها در صورتی در اروپا موفق خواهند بود که در آنجا تولید کنند. آنها باید با دستمزدها، قیمت‌ انرژی، هزینه‌های قطعات و اتحادیه‌های کارگری اروپایی کار کنند. به این ترتیب، نه تنها بستری برای رقابت برابر ایجاد کرده‌ایم، بلکه رونق بیشتری نیز برای اروپا به ارمغان آورده‌ایم.

تعرفه‌ها چه معنایی برای خودروسازان اروپایی دارد؟

این تعرفه‌ها احتمالاً در کوتاه‌مدت برای خودروسازان اروپایی مزیتی جزئی به همراه خواهد داشت زیرا شکاف قیمتی میان خودروهای الکتریکی ساخت کشورهای عضو و خودروهای چینی کاهش می‌یابد، به‌ویژه برای شرکت‌هایی مانند رنو که به شدت به بازار اتحادیه اروپا وابسته است.

خودروسازان اتحادیه اروپا که خودروهای تمام الکتریکی را در چین تولید می‌کنند، احتمالاً متضرر خواهند شد زیرا اگر بخواهند خودروهای تولید شده خود را به بازار اروپا صادر کنند، ممکن است با تعرفه‌های بالاتر مواجه شوند.

علاوه بر این، برندهایی مانند فولکس واگن و مرسدس بنز که ۳۶ درصد از کل فروش جهانی آنها به چین است، ممکن است تحت تاثیر تلافی بالقوه دولت چین قرار گیرند. پکن اعلام کرده که ممکن است تعرفه خودروهای اروپایی با موتور بزرگ را از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد.

تعرفه‌های افزایش یافته چه تاثیری بر اقتصاد چین و اروپا خواهند داشت؟

طبق پیش‌بینی‌های موسسه رتبه‌بندی مودی، تأثیر اقتصادی اولیه این افزایش برای چین و اتحادیه اروپا اندک خواهد بود زیرا خودروهای تمام الکتریکی تنها یک درصد از کل صادرات خودروی چین را تشکیل می‌دهند.

اما به دلیل اتصال  قوی‌تر زنجیره‌ تامین خودروهای دو اقتصاد، تأثیر تعرفه‌های افزایش یافته اتحادیه اروپا بر چین بزرگ‌تر از تاثیر تعرفه‌هایی است که توسط ایالات متحده اعمال می‌شود.

اثرات دراز مدت از قطعیت کمتری برخوردارند. به گفته مودی، تصمیم خودروسازان خارجی برای انتقال بخشی از ظرفیت تولید خود از چین، می‌تواند به رشد این بخش آسیب وارد کند.

اگر افزایش تعرفه‌ها به ایجاد موانع تجاری پایدار در بخش خودرو میان اتحادیه اروپا و چین منجر شود، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و زنجیره‌های تامین را پیچیده شده و می‌تواند برای هر دو منطقه ریسک‌هایی را بیافریند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7277

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.