به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، اداره فضای مجازی پکن روز ۱۱ نوامبر در اطلاعیهای اعلام کرد که «دستیار مجازی مرسدس بنز» را به عنوان یک سرویس هوش مصنوعی مولد ثبت نموده است، و دقیقا در همان روز اداره فضای مجازی شانگهای هم سرویس ایکسبات (xBot) تسلا شانگهای و نیز بات مکالمه شیائو وو (Xiao Wo) را که شرکت ولوو برای بازار چین تدارک دیده، تایید کرد.
این تاییدیهها در شرایطی صادر میشوند که هوش مصنوعی روز به روز بیشتر در محصولات سختافزاری (از تلفنهای هوشمند گرفته تا خودروهای برقی) ادغام میگردد. در آوریل ۲۰۲۴ از یک سامانه ویژه در چین رونمایی شد که کلیه خدمات هوش مصنوعی مولد باید قبل از ارائه به کاربران، رسما در آن ثبت شوند.
این فرایند ثبت در واقع مکانیسمی برای بررسی و تایید خدمات مورد نظر است. هنوز مجوز عرضه اپل اینتلیجنس برای گوشیهای آیفون در سرزمین اصلی صادر نشده، و تسلا هم منتظر صدور مجوز استفاده از نرمافزار FSD یا «رانندگی کاملا خودکار» (Full Self-Driving) در بازار چین است.
برندهای داخلی نیز برای ثبت خدمات هوش مصنوعیشان هجوم آوردهاند تا در مقابل برندهای خارجی مزیتی رقابتی به دست آورند.
طبق اعلام سازمان فضای مجازی چین، تا ابتدای نوامبر امسال ۶۱۱ سرویس هوش مصنوعی مولد ثبت شدهاند و تا روز ۱۲ نوامبر سهم پکن ۱۸۳ و سهم شانگهای ۱۱۵ سرویس بوده است.
صدور مجوز برای چند خودروساز خارجی میتواند نشانگر عزم پکن برای تسهیل فرایندهای ارزیابی باشد.
ایلان ماسک، مدیر عامل اجرایی تسلا، اخیرا گفت که تایید اولیه و مشروط FSD را در چین به دست آورده و امیدوار است تا حوالی ماه فوریه یا مارس سال آینده، تاییدیه نهایی را نیز دریافت کند.
تسلا در ماه اوت اعلام کرد که مشغول راهاندازی یک سامانه دستیار صوتی بهروزرسانی شده برای خودروهایش در سرزمین اصلی چین است که از هوش مصنوعی دو شرکت دیپسیک و بایتدنس بهره میبرد.
در اواسط فوریه سال جاری، تعداد خودروسازان داخلی چین که از برنامههایشان برای عرضه خودروهایی با هوش مصنوعی دیپسیک خبر دادهاند (از جمله بیوایدی، جیلی و شرکت نوپای لیپموتور) دو رقمی شد.
منبع: scmp


