این هواپیما با سرعتی معادل چهار برابر سرعت صوت (ماخ ۴) حرکت میکند؛ سرعتی که دو برابر سرعت هواپیمای افسانهای کنکورد است. قرار است ارزیابیهای بیشتری از موتور این هواپیما در ماه نوامبر انجام شود و طبق برنامه، نمونه کامل این هواپیما برای نخستین پرواز خود در سال ۲۰۲۷ آماده خواهد شد. با دستیابی به این فناوری، شرکت چینی حمل و نقل فضایی قصد دارد مسافران را از پکن به نیویورک در بازه زمانی حدود دو ساعت جابهجا کند.
ویژگیهای فنی و ساختار حرارتی و آیرودینامیک یونژینگ
هواپیمای یونژینگ (Yunxing) با استفاده از یک موتور سوخت مایع، مجهز به سامانه فرود و برخاست عمودی است و میتواند به ارتفاعی بیش از ۲۰ هزار متر (معادل ۶۵،۶۰۰ فوت) برسد. برای رسیدن به چنین سرعت و ارتفاعی، طراحی هواپیما از ترکیبات سبکوزن، مقاوم در برابر حرارت و دارای ساختار مقاوم بهره میبرد.
در طول پرواز، سطح هواپیما به دمایی بیش از ۱،۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد که نیازمند محافظت حرارتی بالاست. آزمایشهای اخیر نشان دادهاند که این ساختار توانایی مقابله با شرایط سخت حرارتی و همچنین چالشهای کنترل پرواز و سامانههای اویونیک را داراست. این هواپیما همچنین دارای نسبت بالابری به کشش بالا است، که در ارتفاعات بالا و در تراکم کم هوایی، باعث کارآمدتر شدن و اقتصادیتر شدن پرواز میشود.
هواپیمای یونژینگ
آینده پروازهای مافوق صوت و گردشگری فضایی با فناوری چین
شرکت حمل و نقل فضایی (Space Transportation) که با نام لینگکونگ تیانژینگ (Lingkong Tianxing Technology) نیز شناخته میشود، علاوه بر توسعه هواپیمای یونژینگ، در حال کار بر روی پروژههای دیگری از جمله پروازهای زیرمداری گردشگری فضایی و وسایل حملونقل فوق سریع جهانی است.
این شرکت قصد دارد هزینه سفرهای گردشگری فضایی را به ۴۵۰،۰۰۰ یوان چین (معادل ۶۳،۱۸۰ دلار آمریکا) کاهش دهد. همچنین، برنامهریزی شده که اولین پرواز سرنشیندار زیرمداری این شرکت در سال ۲۰۲۵ و پروازهای حملونقل جهانی با سرعت بالا تا سال ۲۰۳۰ انجام شود.
منبع: scmp