به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، خودروسازان بزرگ چینی از جمله چری، گریتوال و جیلی، پیشتازان و برندگان اصلی بازار روسیه هستند؛ بازاری که پس از توقف فروش برندهای غربی به دلیل تهاجم سهساله روسیه به اوکراین، به عرصهای برای سلطه خودروسازان چینی تبدیل شده است. دیگر برندهای چینی نیز در تلاش برای جبران عقبماندگی خود در این بازار ۱۴۵ میلیون نفری – که به بزرگترین مقصد صادرات خودروی چین تبدیل شده – کابینهای دیجیتال مطابق با سلیقه کاربران روسی ارائه میکنند.
ویژگیهای دیجیتال به خودروهای چینی مزیتی قاطع در بازارهایی مانند روسیه و آسیای جنوبشرقی میدهند. خریداران روسی خواستار خودروهایی هستند که خدمات روزمرهای که روی تلفنهای هوشمندشان استفاده میکنند را در اختیار آنها قرار دهند.
شرکت Yandex Auto که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده، به دنبال همکاری با خودروسازان چینی است. خودروهایی که از نرمافزار یاندکس استفاده میکنند، میتوانند در روسیه مجموعه گستردهای از خدمات دیجیتال از جمله مسیریابی، سرگرمی، تحویل غذا و تجارت الکترونیک ارائه دهند.
بیشتر خودروهای چینی – چه بنزینی و چه الکتریکی – از نظر سختافزاری، از صفحهنمایشها گرفته تا بلندگوها، برای یکپارچهسازی با نرمافزار روسی آمادهاند. این خودروها با استقبال خوبی از سوی مصرفکنندگان روسی مواجه شدهاند.
حدود ۴۷ درصد از خریداران خودرو در روسیه گفتهاند که در خرید بعدی خود احتمالاً یک خودروی چینی انتخاب خواهند کرد. همچنین بیش از دو سوم مصرفکنندگان روسی گفتهاند که مایلاند اطلاعات بیشتری درباره خودروهای ساخت چین – بهویژه ویژگیهای فنی و خدمات پس از فروش آنها – دریافت کنند.
طبق آمار انجمن خودروهای سواری چین، صادرات خودروهای چینی به روسیه در سال ۲۰۲۴ با رشد ۲۷ درصدی به ۱.۱۶ میلیون دستگاه رسید. رتبه دوم متعلق به مکزیک بود که در آن سال ۴۴۵ هزار خودرو از چین را وارد کرد.
در سال ۲۰۲۴، کل فروش خودروهای سواری در روسیه با رشد سالانه ۴۸ درصدی به ۱.۵۷ میلیون دستگاه رسید و خودروسازان چینی سهم غالب این بازار را به دست آوردند.
خودروهای هیبریدی شارژی چینی که موتور بنزینی را با پیشرانه الکتریکی ترکیب میکنند، در روسیه محبوبیت ویژهای دارند؛ چرا که بدون نگرانی از تمام شدن شارژ، امکان رانندگی سبزتر را به رانندگان میدهند.
خودروهای چینی ممکن است در بازار روسیه تا ۵۰ درصد گرانتر فروخته شوند و این موضوع آنها را در رده خودروهای پرمیوم قرار میدهد؛ موضوعی که انگیزه شرکتهای چینی را برای تأسیس نمایندگی و شبکه فروش در روسیه افزایش داده است.
ویژگیهای رانندگی هوشمند رایگان، به ابزار رقابتی کلیدی تبدیل شدهاند که خودروهای چینی را بیش از پیش از برندهای خارجی متمایز میکنند.
منبع: scmp