• امروز : پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
6

ویرایش ژنوم گندم به عنوان بخشی از برنامه امنیت غذایی

  • کد خبر : 6869
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
ویرایش ژنوم گندم به عنوان بخشی از برنامه امنیت غذایی
ویرایش ژنوم گندم به محصول کمک می‌کند که در برابر عفونت قارچی رایج مقاومت کند.

این اولین ویرایش ژنوم گندم است که در چین تأیید شده است، که نشان دهنده علاقه این کشور به پرورش محصولات بهتر برای محافظت از امنیت غذایی است.

دانشمندان آکادمی علوم چین ویرایش ژنوم گندم انجام داده‌‌اند که به گندم اجازه می‌دهد در برابر یک عفونت قارچی رایج به نام سفیدک پودری مقاومت کند و این ویرایش می‌تواند برای انواع مختلف بیماری‌ها اعمال شود.

این نوع تکنولوژی‌ها و کاربرد آن در کشاورزی جهش قابل توجهی در زمینه فناوری کشاورزی است که از قدرت ویرایش ژن برای آغاز دوره جدیدی از بهبود محصولات بهره می‌برد. رویکرد نوآورانه این محققان برای پرداختن به چالش‌های حیاتی پیش روی کشاورزی مدرن، امنیت غذایی، پایداری و انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی، می‌تواند راهگشای عالی برای بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی شود.

آفت‌های گیاهی سالانه ۱۱ تا ۳۰ درصد تولید محصولات زراعی در سرتاسر جهان را از بین می‌برند و امنیت غذایی جهانی را تهدید می‌کنند. محققان چینی در مقاله خود در این رابطه که در یکی از ژورنال‌های معتبر چاپ شده است بیان داشتند که اصلاح مولکولی یک استراتژی موثر و پایدار برای بهبود مقاومت در برابر آفت‌های گیاهی است.

سفیدک پودری یکی از سه آفت اصلی است که بر عملکرد گندم در چین تأثیر می‌گذارد. این آفت تقریباً همه انواع گیاهان شامل: غلات و علف‌ها، سبزیجات، گیاهان زینتی، علف‌های هرز، درختچه‌ها، درختان میوه، درختان سایه برگ و درختان جنگلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمان سفیدک پودری در صورتی که علائم آن به موقع تشخیص داده شود، با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و متداول‌ترین روش برای درمان آن، استفاده از قارچ کش سفیدک پودری است، این در حالی است که نگرانی‌ها از باقیمانده‌های سموم در محصولات یکی از تهدیدهای سلامت انسان می‌باشد.

ویرایش ژنوم، که با استفاده از ابزارهایی مانند CRISPR/Cas9 انجام می‌شود، شامل ایجاد تغییرات دقیق در ماده ژنتیکی خود ارگانیسم برای دستیابی به جهش‌های مورد نظر بدون وارد کردن مواد خارجی است که می‌تواند مقاومت محصول را در برابر آفت‌ها بالا ببرد.

دانشمندان چینی در این ویرایش ژنی، چهار سایت مختلف را در گندم ویرایش کردند و این چهار ویرایش با هم منجر به مقاومت در برابر آفت شد و چهارمین ویرایشی که انجام شد، ویرایشی بود که بر اساس نتایج آزمایش‌های اولیه به حفظ یا حتی افزایش عملکرد در برخی از گونه‌های گندم کمک کرد.

دانشمندان چینی امیدوارند که این ویرایش همچنین بتواند به سایر محصولاتی که در برابر سفیدک پودری آسیب پذیر هستند مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی و خیار اضافه شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6869

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.