به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در این بیانیه آمده است که صنعت خودروی برقی چین بهسرعت توسعه یافته و استفاده از سیستمهای کمکراننده در سطح دوم (L2) به مرحلهای خاص از کاربرد گسترده رسیده است. هدف این دستورالعملها، ایجاد زیستبومی سالم و ترویج استفاده ایمن از فناوریهای کمکراننده اعلام شده است.
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) نیز در نمایندگان ۶۰ شرکت فعال در زمینه رانندگی خودکار را احضار و به آنها هشدار داده است که باید بهطور کامل از مقررات مربوط به توسعه این فناوریها پیروی کنند. در این نشست همچنین تأکید شد که شرکتها نباید از عباراتی نظیر «رانندگی هوشمند»، «رانندگی هوشمند پیشرفته» یا «رانندگی خودکار» برای تبلیغ سیستمهای فعلی استفاده کنند.
در حال حاضر، اغلب سیستمهای موجود در چین در دسته L2 یا L2+ قرار میگیرند؛ یعنی رانندگان باید همواره دست خود را روی فرمان نگه دارند. چین هنوز استفاده عمومی از فناوری L3 که امکان رانندگی بدون دخالت مستقیم راننده را فراهم میکند، قانونی نکرده است. حتی با فعال بودن این سیستمها، راننده ملزم به هوشیاری کامل است.
شیائومی اعلام کرده است که در تصادف اخیر، خودروی SU7 در حال حرکت با سرعت ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت و با فعال بودن سیستم کمکراننده، تنها دو ثانیه پیش از برخورد با مانع به راننده هشدار داده بود که کنترل را در دست گیرد. برخی تحلیلگران معتقدند که این حادثه نباید بهعنوان رویدادی مجزا تلقی شود، بلکه نشانهای از استفاده گسترده اما ناآگاهانه از سیستم ناوبری خودکار (NOA) در چین و نبود درک صحیح از نقش و قوانین مربوط به آن در میان رانندگان است.
میلیونها راننده باید آموزش ببینند تا نحوه استفاده صحیح از سیستمهای NOA را درک کنند. حتی زمانی که این سیستمها فعال هستند، مسئولیت ایمنی خود و سرنشینان همچنان بر عهده راننده است.
همچنین از خودروسازان خواسته شده است تا با پایبندی به ردهبندی رسمی اتوماسیون رانندگی منتشرشده از سوی MIIT، از تبلیغات مبهم یا اغراقآمیز پرهیز کنند. در این بیانیه تأکید شده که تولیدکنندگان باید بهطور شفاف درباره اطلاعات پایهای سیستمها، روش استفاده صحیح و رویههای واکنش اضطراری، مصرفکنندگان را آگاه سازند تا آنها تفاوت بین «کمکراننده» و «رانندگی خودکار» را بهدرستی درک کنند.
منبع: scmp