هواپیمای آبیخاکی AG600، که با طول نزدیک به ۳۹ متر معادل چهار اتوبوس مدرسه است، موفق به دریافت گواهینامه نوع (Type Certification) از سازمان هواپیمایی کشوری چین (CAAC) شد. این گواهینامه راه را برای بازاریابی تجاری این هواپیمای عظیمالجثه پس از سالها توسعه و آزمون هموار میکند.
غول پرندهای با قابلیت حمل ۱۲ تن آب
AG600 که توسط شرکت هوافضای چین (AVIC) ساخته شده، دارای طول ۳۸.۹ متر، ارتفاع ۱۱.۷ متر و دهانه بال ۳۸.۸ متر است و از نظر اندازه با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ رقابت میکند. این هواپیما با بهرهگیری از طراحی دوگانه بدنه (هوا-آب)، بدون نیاز به تجهیزات کمکی میتواند از باندهای پرواز متداول و سطح آب برخیزد و فرود آید.
چهار موتور WJ-6، که برگرفته از سری موتورهای جنگنده AI-20 شوروی هستند، نیروی محرکه AG600 را تامین میکنند. این موتورها کارایی بالا در شرایط بحرانی مانند طوفانهای گرمسیری را تضمین میکنند. قابلیت برخاستن و فرود در شرایط سخت با موجهای ۲ متری، نشاندهنده استقامت فوقالعاده این هواپیما است. همچنین ظرفیت بالای حمل آب، AG600 را به ابزاری کلیدی برای مهار آتشسوزیهای جنگلی و مقابله با بلایای طبیعی بدل کرده است.
هشت سال تا پرواز رسمی؛ از اولین تست تا تاییدیه نهایی
مراحل نهایی توسعه AG600 در سال ۲۰۱۷ با نخستین پرواز آغاز شد. سپس در ۲۰۱۸ برخاست از روی مخزن آب و در ۲۰۲۰ پرواز دریایی را با موفقیت انجام داد. چهار نمونه اولیه این هواپیما تحت آزمایشهای سختگیرانه قرار گرفتند تا نهایتا در سال ۲۰۲۴ مجوزهای لازم را کسب کرده و در سال ۲۰۲۵ تاییدیه نهایی نوع را دریافت کنند.
اخذ گواهینامه نوع نشان میدهد که AG600 تمامی استانداردهای ایمنی و قابلیت پرواز تجاری را دارد. این گواهینامه اکنون اجازه صدور گواهینامه پرواز برای هر فروند هواپیمای تولیدی را صادر میکند و امکان فروش تجاری آن در داخل چین فراهم شده است.
طراحی ماژولار برای ماموریتهای چندگانه
AG600 میتواند برای ماموریتهایی مانند انتقال اضطراری کالا، شناسایی محیطی، بررسی منابع طبیعی و حتی جابهجایی مسافر به مناطق دورافتاده پیکربندی شود. این ویژگی تطبیقپذیر، آن را به ابزاری راهبردی برای مصارف غیرنظامی و امنیتی تبدیل کرده است. این هواپیما بخشی از راهبرد کلان چین برای نوسازی صنعت هوانوردی است. پروژههایی نظیر هواپیمای باری Y-20 و جت مسافربری C919 در کنار AG600، هدف چین برای خودکفایی فناوری در صنایع پیشرفته را دنبال میکنند.
AG600 رقبایی نیز در کشورهای دیگر دارد. در حالی که چین این موفقیت را جشن میگیرد، شرکت فرانسوی هینائرو (HYNAERO) در حال توسعه هواپیمای Fregate-F100 با ظرفیت ۱۰ تن آب است. این هواپیما با سرعت پرواز ۴۵۰ کیلومتر در ساعت و زمان عملیات ۲.۵ ساعته، از فناوریهای پیشرفتهای مانند کنترل پرواز دیجیتال و نگهداری پیشبینیمحور بهره میبرد.
منبع: observer