به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکت نیو، خودروساز چینی وسایل نقلیه الکتریکی، از مدلهای زبانی بزرگ (LLMs) توسعهیافته توسط علیبابا تحت عنوان Qwen برای فعالسازی قابلیتهای هوش مصنوعی در کابین هوشمند خود استفاده خواهد کرد. این قابلیتها شامل مکالمههای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی خواهند بود.
در بخش تولید نیز، بخش توسعه کابین نیو در حال بررسی استفاده از ابزار برنامهنویسی هوش مصنوعی علیبابا به نام Tongyi Lingma برای افزایش بهرهوری در تحقیق و توسعه است.
این همکاری با نیو پس از گسترش شراکت استراتژیک علیبابا با گروه خودروسازی بیامو در حوزه استفاده از مدلهای زبانی بزرگ انجام شده و طبق گزارشها، مذاکراتی نیز با تسلا برای همکاری احتمالی در جریان است. این اقدامات نشاندهنده پیشرفت علیبابا در تجاریسازی فناوریهای هوش مصنوعی در صنعت خودرو است.
علیبابا اعلام کرد که با بیامو همکاری میکند تا مدلهای Qwen را سریعتر در خودروهای هوشمند نسل جدید Neue Klasse این خودروساز آلمانی ادغام کند. علیبابا این همکاری را «گامی مهم در جهت تحرک مبتنی بر هوش مصنوعی» توصیف کرده است.
این دو شرکت یک موتور هوش مصنوعی را بر اساس Yan AI توسعه دادهاند که راهکاری برای کابین هوشمند مبتنی بر Qwen است و توسط شرکت زیرمجموعه علیبابا به نام Banma ارائه میشود.
علیبابا همچنین با تسلا نیز در حال مذاکره است، زیرا این شرکت آمریکایی در تلاش است تا خدمات رانندگی کاملاً خودران (FSD) خود را وارد بازار چین کند. علیبابا درباره این مذاکرات اظهار نظری نکرده است.
این تلاشها بخشی از نقشه راه گسترده علیبابا برای تبدیلشدن به بازیگر کلیدی هوش مصنوعی در چین است. در فوریه، این شرکت متعهد شد که طی سه سال آینده ۳۸۰ میلیارد یوان (معادل ۵۲.۴ میلیارد دلار) برای منابع محاسباتی و زیرساختهای هوش مصنوعی هزینه کند. این مبلغ، بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی چینی در پروژهای محاسباتی به شمار میرود و حتی از کل هزینهکرد علیبابا در زمینه زیرساختهای هوش مصنوعی در یک دهه گذشته بیشتر است. همچنین این عدد معادل نیمی از سرمایهگذاری اولیه ۱۰۰ میلیارد دلاری طرح هوش مصنوعی استارگیت ایالات متحده است.
جک ما، بنیانگذار علیبابا، در یک سخنرانی برای بخش رایانش ابری (Cloud) شرکت، دیدگاه خود را درباره هوش مصنوعی مسئولانه و انسانمحور بیان کرد. او گفت: «هدف فناوری این است که زندگی مردم را بهتر کند.»
در همین حال، شرکتهای وابسته به علیبابا نیز فعالیتهای خود را در زمینه خودروهای انرژی نو افزایش دادهاند. شرکت فینتک آنت، وابسته به علیبابا، توافقنامهای با بزرگترین تولیدکننده باتری خودروی برقی جهان یعنی CATL و شرکت دوچرخهسواری اشتراکیHello (پشتیبانیشده توسط علیبابا) امضا کرد. هدف این همکاری، توسعه فناوریهای رانندگی هوشمند و خدمات مرتبط با باتری خودروهای انرژی نو اعلام شده است.
منبع: scmp