به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سفیر چین در نیجریه، از برنامههایی برای احداث کارخانههای تولید خودرو برقی و باتری در این کشور غرب آفریقا خبر داد. انتظار میرود این اقدام هم به صنعتیسازی داخلی کمک کند و هم به نیجریه امکان دهد از ذخایر غنی لیتیوم خود – مادهای حیاتی برای باتری خودروهای برقی و سایر تجهیزات الکترونیکی – بهرهبرداری کند.
شرکتهای چینی فعال در حوزه استخراج لیتیوم در نیجریه بهدنبال اجرای زنجیره کامل تولید در داخل این کشور هستند. رئیسجمهور چین، شی جینپینگ، صنعتیسازی آفریقا را در اولویت قرار داده است.
نیجریه نیز بهدنبال تقویت فرآوری و تولید خودروهای برقی در داخل است. این سیاست در ایالت ناساراوا – یکی از قطبهای معدنی نیجریه– مشهود است؛ جایی که سرمایهگذاری عظیم چینیها در استخراج و فرآوری لیتیوم انجام شده است. شرکت چینی «آواتار نیو انرژی متریالز» بزرگترین کارخانه فرآوری لیتیوم نیجریه را در این ایالت راهاندازی کرد؛ کارخانهای با درآمد سالانه تخمینی ۵۰۰ میلیون دلار.
افزایش تعرفههای آمریکا و اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی و فناوریهای انرژی نو چینی، پکن را به بازنگری راهبردی و چرخش بهسوی آفریقا واداشته است. این تغییر راهبرد در حال حاضر با معرفی مدلهای پرچمدار و تأسیس کارخانههای تولید در بازارهای کلیدی آفریقا همچون مراکش، الجزایر و مصر نمایان شده است.
از آنجا که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تا حد زیادی درهای خود را به روی بسیاری از خودروهای برقی چینی بستهاند، قارههایی همچون آفریقا و آمریکای جنوبی بهطور طبیعی در حال باز شدن هستند.
برخی دولتهای آفریقایی امیدوارند که شرکتهای تولیدکننده تجهیزات اصلی چینی (OEM) در آینده کارخانههای تولید خودرویی بزرگمقیاس تأسیس کنند یا تأسیسات موجود را در اختیار بگیرند.
مصر، الجزایر و مراکش به خط مقدم گسترش حضور و آرزوهای تولیدی چین در شمال آفریقا تبدیل شدهاند؛ جایی که شرکتهای چینی بهطور راهبردی از نزدیکی جغرافیایی این کشورها به اروپا و صنایع خودرویی موجودشان بهرهبرداری میکنند.
در مصر – که دروازهای بهسوی اروپا و آفریقا بهشمار میرود – خودروسازان چینی همچون بایک، جیلی و سایک در حال احداث یا بهرهبرداری از کارخانههای مونتاژ CKD (قطعات کاملاً منفصل) هستند. شرکت بایک هدفگذاری کرده که تا پایان سال جاری به تولید کامل خودروهای برقی دست یابد و شرکت دولتیGAC نیز توافق کرده که تا اواسط سال ۲۰۲۶ یک کارخانه مونتاژ محلی ایجاد کند.
این شرکتها در پی استفاده از موقعیت استراتژیک مصر و دسترسی به کانال سوئز – مسیر کلیدی تجارت جهانی بین دریای مدیترانه و دریای سرخ – هستند.
در مراکش که از سوی مقامات چینی «مرکز جدید برای خودروهای برقی چینی» توصیف شده، شرکتهای چینی میلیاردها دلار در حوزه تولید خودروهای برقی و مواد اولیه باتری سرمایهگذاری کردهاند. هدف آنها بهرهمندی از توافقات تجارت آزاد مراکش با ایالات متحده و اروپا و همچنین ذخایر غنی فسفات این کشور است؛ فسفاتی که برای تولید کاتدهای باتری LFP (فسفات آهن لیتیوم) – پرکاربرد در خودروهای برقی و سیستمهای ذخیرهسازی انرژی – ضروری است.
شرکت پیشرو بیوایدی چین حضور خود را بهسرعت در قاره آفریقا گسترش میدهد؛ این شرکت مدلهای محبوب خود همچون Atto 3،Dolphin وSeal را در بازارهای کلیدی مانند کنیا، آفریقای جنوبی و نیجریه عرضه میکند. شرکت چری با برندهایOmoda وJaecoo و همچنین برندAion متعلق بهGAC نیز بهسرعت جای پای خود را در این قاره محکم میکنند.
قیمت مناسب و کیفیت خوب خودروهای برقی چینی باعث شده که این خودروها به گزینهای مناسب برای بازار آفریقا، بهویژه در بخشهای تجاری مانند موتورسیکلت، اتوبوس و کامیون تبدیل شوند.
در اتیوپی، ممنوعیت واردات خودروهای بنزینی یا دیزلی از سال گذشته و همچنین مشوقهای مالیاتی قابلتوجه برای خودروهای برقی، به سرعت شرکتهای چینی را به این کشور جذب کرده است.
اوایل ماه جاری، شرکتGAC مدلهای برقیAion خود را در آدیسآبابا عرضه کرد و برنامه دارد طی سه سال آینده مونتاژ محلی این خودروها را آغاز کند. بیوایدی نیز اواخر سال گذشته وارد بازار اتیوپی شد و با توزیعکننده محلیMoenco برای عرضه چند مدل همکاری میکند.
تقاضا برای خودروهای برقی چینی در سراسر آفریقا رو به افزایش است؛ بازاری که جذاب و دوستدار تجارت است و چین در تلاش خواهد بود تا حداکثر تعداد ممکن خودرو به آن صادر کند.
سرمایهگذاریهای چین در صنعت خودرویی آفریقا نشاندهنده درک چین از این واقعیت است که آفریقا در دهه آینده به یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای برقی در جهان تبدیل خواهد شد.
با این حال بازار خودرویی آفریقا نمیتواند تمام حجم صادراتی که چین برای اروپا و آمریکا در نظر گرفته بود را جذب کند. اگرچه این بازار در حال رشد سریع است، اما همچنان کوچک است.
بخش بزرگی از واردات خودرویی آفریقا را خودروهای دستدوم از اروپا، آمریکا و ژاپن تشکیل میدهد که خودروهای برقی چینی باید با آنها رقابت کنند؛ رقابتی که در اروپا و آمریکا وجود ندارد.
همچنین مشکلات جدی در تأمین برق در برخی کشورهای آفریقایی وجود دارد. اگرچه خودروهای برقی در کشورهایی با شبکه برق قابلاعتماد و سبز، همچون کنیا گزینهای مناسب هستند، اما احتمالاً برای مدتی طولانی همچنان بازاری محدود و خاص باقی خواهند ماند.
منبع: scmp